سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد یورویی شرکت‌های اروپایی در مصر

سیسی گفت این سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه‌های تجارت، انرژی و زیرساخت خواهد بود

رئیس‌جمهوری مصر و رئیس کمیسیون اروپا-ژوئن ۲۰۲۴-رویترز

شرکت‌های اروپایی قرار است قراردادهایی را به ارزش بیش از ۴۰ میلیارد یورو با مصر امضا کنند.

اورسولا فون‌درلاین، رییس کمیسیون اروپا، این خبر را در کنفرانسی دو روزه با موضوع سرمایه‌گذاری خارجی اعلام کرد. پس از بسته کمک مالی ۷.۴ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به مصر و ارتقای روابط این کشور با اتحادیه در ماه مارس، حالا توافق شده است که دامنه همکاری‌های اقتصادی با مصر، مشتمل بر بیش از ۲۰ قرارداد و تفاهم‌نامه‌ جدید، گسترش یابد.

به گزارش رویترز، این اقدامات برای ثبات بخشیدن به اقتصاد مصر و مهار ورود مهاجران به اروپا صورت گرفته است. مسئولان اروپایی می‌گویند قصد دارند با تقویت سرمایه‌گذاری و حمایت از بخش خصوصی این کشوربه مصر کمک کنند که از شوک‌های مکرر بابت پیامدهای جنگ در اوکراین و کووید-۱۹ خلاصی یابد و تاب‌آورتر شود.

فون‌درلاین در سخنرانی‌اش در آغاز این کنفرانس دو روزه، که از روز شنبه گشایش یافت، تاکید کرد که «ثبات و رفاه مردم مصر برای کل منطقه ضروری است»، سپس افزود شرکت‌های اروپایی مایل‌اند در بخش‌هایی ازجمله هیدروژن، مدیریت آب، ساخت‌و‌ساز، مواد شیمیایی، حمل‌و‌نقل دریایی و هوایی در مصر سرمایه‌گذاری کنند.

عبدالفتاح السیسی، رییس‌جمهوری مصر، هم توضیح داد که مشارکت مصر و اتحادیه اروپا در زمینه‌های مختلف، ازجمله تجارت، انرژی و زیرساخت خواهد بود. سیسی گفت: «این کنفرانس به کشورها و نهادهای اقتصادی اروپا اجازه می‌دهد تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در مصر را بررسی کنند.»

از ابتدای سال جاری میلادی حجم عظیمی از کمک‌های اقتصادی و تعهدات خارجی از سوی امارات متحده عربی، صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و همچنین اتحادیه اروپا به مصر سرازیر شده است. این اقدامات مدیریت بحران ارزی دیرینه‌ای را که از زمان جنگ غزه و جنگ سودان در مرز جنوبی مصر به این کشور وارد شده بود، تسهیل می‌کند.

سیسی به این سبب که این کنفرانس در «دوران حساس» بحران‌های پی‌درپی بین‌المللی و منطقه‌ای برگزار می‌شود، از اعضای اتحادیه اروپا تقدیر کرد و خواستار روابط و هماهنگی‌های بیشتر اقتصادی و سیاسی میان مصر و اروپا شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این درحالی است که هم‌زمان مقام‌های آمریکایی از مصر و قطر خواسته‌اند تا حماس را برای پذیرش پیشنهاد جدید تحت فشار بگذارد. سه منبع آگاه به آکسیوس اعلام کردند تلاش ایالات متحده به همراه میانجی‌های مصری و قطری بر اعمال تغییراتی در ماده هشت این پیشنهاد متمرکز است.

این بخش از توافقنامه مربوط به مذاکراتی است که قرار بود هنگام اجرای مرحله اول توافق اسرائیل و حماس انجام شود. در این مذاکرات قرار بود شرایط دقیق اجرای مرحله دوم توافق که شامل رسیدن به «آرامش پایدار در غزه» است مطرح شود.

به گفته منابع مطلع، حماس می‌خواهد این مذاکرات فقط بر تعداد و هویت اسیران فلسطینی متمرکز شود که، در ازای هر سرباز یا گروگان مرد زنده اسرائیلی، از زندان‌های اسرائیل آزاد خواهند شد. از سوی دیگر، اسرائیل می‌خواهد در این مذاکرات توانایی طرح موضوع غیرنظامی‌سازی غزه و سایر مسائل را داشته باشد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز تایید کرده است که مصر و قطر قصد دارند با شبه‌نظامیان حماس درباره پیشنهاد جو بایدن درمورد آتش‌بس مذاکره کنند.

بیشتر از جهان