حمله به پایگاه هوایی اوکراین؛ روسیه از انهدام پنج جنگنده سوخوــ۲۷ خبر داد

روسیه در شرایطی فرودگاه‌های اوکراین را هدف قرار می‌دهد که کی‌یف برای تحویل گرفتن جنگنده‌های اف‌ــ۱۶ ایالات متحده آماده می‌شود

پرتاب موشک از سامانه موشکی تاکتیکی اسکندر‌ــ‌ام‌ــ Russian Defense Ministry

روسیه روز سه‌شنبه دوم ژوییه (دوازدهم تیر) اعلام کرد پنج فروند جنگنده سوخوــ۲۷ (SU-27) اوکراین را با موشک‌های اسکندر‌ــ‌ام (Iskander-M) منهدم کرده و به دو فروند دیگر در پایگاه هوایی میرهورود آسیب رسانده است.

به گزارش رویترز، اوکراین تایید کرد که به پایگاه هوایی میرهورود حمله‌ای صورت گرفته است، اما مدعی شد روسیه در مورد خسارت واردشده اغراق می‌کند. اوکراین به اینکه دقیقا به چه تجهیزاتی آسیب رسیده است، اشاره نکرد.

وزارت دفاع روسیه تصاویری از حمله روز سه‌شنبه منتشر کرد که نشان می‌دهد دود و شعله‌های آتش از یک فرودگاه بلند می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این وزارتخانه به زمان حمله اشاره نکرد اما ادعا کرد که در نتیجه حمله روسیه «پنج جنگنده چندمنظوره سوخوــ۲۷ منهدم شد و دو فروند دیگر آسیب دید».

روسیه در شرایطی فرودگاه‌های اوکراین را هدف قرار می‌دهد که کی‌یف برای تحویل گرفتن اولین جنگنده‌های اف‌ــ‌۱۶ (F-16) طراحی ایالات متحده آماده می‌شود. مسکو پیش از این وعده داده بود که این جنگنده‌ها را نابود می‌کند.

انتظار می‌رود اولین سری از این هواپیماها این ماه به اوکراین تحویل داده شوند. کی‌یف امیدوار است با استفاده از این جنگنده‌ها، نیروهایش را که برای دفع حملات روسیه در خط مقدم مبارزه می‌کنند، تقویت کند.

مقام‌های رسمی محل استقرار جنگنده‌های اف‌ــ‌۱۶ را فاش نکرده‌اند اما مسکو پس از حمله پنجشنبه گذشته به پایگاه هوایی استاروکستیانتینیو، اعلام کرد فرودگاه‌هایی را هدف قرار می‌دهد که معتقد است محل نگهداری جنگنده‌های جدید اوکراین‌اند. در مقابل، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین تاکید کرد اگرچه حملات روسیه «مشکلات خاصی» به بار می‌آورد، تحویل اف‌ــ۱۶‌ها یا استفاده از آن‌ها در نبرد را مختل نمی‌کند.

روسیه در هفته‌های گذشته حملاتش را به مناطق مختلف اوکراین شدت بخشید. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز دوشنبه با انتشار پستی در پیامرسان تلگرام مدعی شد که روسیه در هفته گذشته از بیش از ۸۰۰ «بمب گلاید» (glide bombs) برای حمله به اهدافی در اوکراین استفاده کرده است.

بمب‌های گلاید که به بمب «سُرِشی» هم معروف‌اند، بمب‌هایی سنگین متعلق به دوران شوروی‌اند که به سیستم‌های هدایت دقیق مجهزند و از هواپیماهایی که خارج از برد پدافند هوایی پرواز می‌کنند، پرتاب می‌شوند.

زلنسکی در نطق ویدیویی شبانه‌اش از غرب درخواست کرد سیستم‌های تسلیحاتی بهتری به اوکراین بدهد. او گفت: «جهان هرچه زودتر به ما کمک کند که با هواپیماهای جنگی روسیه مقابله کنیم، سریع‌تر می‌توانیم به زیرساخت‌های نظامی مسکو حمله کنیم. هرچه بیشتر بتوانیم به روسیه ضربات اساسی وارد کنیم، بیشتر به صلح نزدیک‌ خواهیم شد.»

روز سه‌شنبه ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، که یکی از منتقدان سرسخت کمک تسلیحاتی و مالی اروپا به اوکراین است، با هدف گفت‌وگو با ولودیمیر زلنسکی وارد کی‌يف شد. این نخستین سفر اوربان به کی‌یف از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ است.

نخست‌وزیر مجارستان برخلاف سایر رهبران اروپایی، همواره با ارسال تسلیحات برای اوکراین مخالفت کرده و خواستار حل‌وفصل جنگ از طریق دپیلماتیک است.

بیشتر از جهان