چرا نباید از کرم ضد آفتاب از سال پیش مانده استفاده کرد؟

فیلترهای محافظتی با گذشت زمان تخریب می‌شوند و استفاده از ضدآفتاب تاریخ مصرف گذشته به معنی فقدان محافظت کافی در برابر اشعه مضر خورشید است

عکس تزیینی-زنی را در حال استفاده ضدآفتاب نشان می‌دهد-Canva

برای بسیاری از ما پیش آمده که وقتی برای اولین بار پس از گرم شدن هوا، قصد شنا یا آب‌تنی در دریا یا استخر روباز داریم، به دنبال کرم و لوسیون ضدآفتابمان بگردیم و چه بسا در آخرین لحظات، همان ضدآفتابی را که از سال پیش در کیف شنایمان جا مانده است، با خود برداریم و خیالمان هم راحت باشد که از پوستمان در مقابل اشعه‌ یووی (UV) محافظت می‌کنیم.

اما آیا ضدآفتابی که از سال قبل مانده، منقضی نشده و همچنان ویژگی‌های محافظتی‌اش را حفظ کرده است؟

آنچه مسلم است، این است که ضدآفتاب نیز مانند سایر محصولات آرایشی تاریخ مصرفی دارد که نشان می‌دهد محصول تا چند ماه پس از باز شدن، قابل‌استفاده است. به طور معمول، ضدآفتاب در صورت باز نشدن، تا ۳۶ ماه پس از تولید قابل‌استفاده است و پس از باز شدن هم معمولا بین شش تا ۱۲ ماه تاریخ دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ممکن است فکر کنید مگر برای ضدآفتاب پس از انقضای تاریخ آن چه اتفاقی می‌افتد؟ این سوال مهمی است. به گزارش وب‌سایت استایلیست (stylist)، ضدآفتاب منقضی‌شده در واقع دیگر محافظت لازم را فراهم نمی‌کند و فیلترهای محافظتی آن با گذشت زمان تخریب می‌شوند. به این ترتیب استفاده از ضدآفتاب تاریخ مصرف‌گذشته به معنی فقدان محافظت کافی در برابر اشعه مضر خورشید است و باعث می‌شود در حالی که فکر می‌کنید با استفاده از آن ضدآفتاب می‌توانید به‌راحتی زیر نور خورشید قرار بگیرید یا شنا کنید، احتمالا دچار آفتاب‌سوختگی و دیگر عوارض ناشی از اشعه ماورابنفش نور خورشید شوید.

باید به این نکته هم توجه داشت که گذشت زمان تنها عاملی نیست که کارآیی یک ضدآفتاب را از بین می‌برد. چنانچه ضدآفتاب شما در معرض گرما و نور خورشید مانده باشد، هم عوامل محافظتی آن به‌مرور تخریب خواهند شد. به همین دلیل توصیه می‌شود ضدآفتاب را در مکانی خنک و تاریک نگه دارید.

چگونه بفهمیم که ضدآفتابمان منقضی شده است؟

اگر بافت یا بوی ضدآفتاب‌ تغییر کرده باشد، به احتمال زیاد تاریخ مصرف آن گذشته است. دو فاز شدن (جدا شدن آب از چربی) نیز از نشانه‌هایی است که آشکار می‌کند یک محصول خراب شده است و دیگر قابل استفاده نیست.

یک ضدآفتاب را ظرف چه مدت باید مصرف کرد؟

اگر هر بار که ضدآفتاب می‌زنید، مقدار صحیحی از آن را مصرف کنید، در واقع نباید هیچ بطری نیمه‌استفاده‌شده‌ای از این محصول داشته باشید.

دکتر مارکو لنز، محقق پوست، می‌گوید برای صورت و گردن یک قاشق چایخوری ضدآفتاب، برای هر کدام از دست‌ها و هر کدام از پاها، یک قاشق چایخوری، برای سینه و شکم و پشت بدن هم هر کدام یک قاشق چایخوری ضدآفتاب لازم است. علاوه بر این، هر دو ساعت یک بار یا پس از هر بار آب‌تنی باید ضدآفتاب را تمدید کرد.

بیشتر از مُد و زیبایی