ترکیه از مذاکره با آمریکا درباره پروژه‌های مرتبط با نیروگاه هسته‌ای خبر داد

مقام‌های ترکیه اعلام کرده‌اند که قصد دارند سه نیروگاه هسته‌ای چهار راکتوری بسازند تا ترکیب تولید برق کشورشان را متنوع کنند

پرچم کشور ترکیه ـ رویترز

یوسف جیلان، یکی از مقام‌های ارشد وزارت انرژی ترکیه روز سه‌شنبه دوم ژوئیه (دوازدهم تیر) گفت که آنکارا در حال مذاکره با ایالات متحده در مورد پروژه نیروگاه‌های هسته‌ای در مقیاس بزرگ و راکتورهای کوچک مدولار (SMR) است.

به گزارش رویترز، جیلان در کنفرانسی درباره نیروگاه‌های هسته‌ای گفت: «ایالات متحده به هدف ترکیه برای افزایش ظرفیت انرژی هسته‌ای و ساخت نیروگاه‌های جدید علاقه نشان داده است.»

او در پاسخ به سوالی درباره پروژه‌های مورد بحث با بیان این که «می‌توانیم گسترش نیروگاه‌های موجود یا ساخت نیروگاه‌ جدید را در نظر بگیریم»، افزود: «در حال مذاکره با ایالات متحده درمورد نیروگاه‌های بزرگ‌ مقیاس و راکتورهای کوچک مدولاریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جف فلیک، سفیر ایالات متحده در ترکیه ماه گذشته گفته بود: «آنکارا با ما و دیگران درباره (ساخت) راکتورهای کوچک مدولار صحبت کرده است.» او در آن زمان تاکید کرده بود که «ما با آنها همکاری می‌کنیم تا از هر طریقی که ممکن باشد وابستگی‌شان به روسیه را کاهش دهیم.»

به گفته مقام ارشد وزارت انرژی ترکیه، مذاکرات با کره‌جنوبی و روسیه برای ساخت دومین نیروگاه هسته‌ای به نام «سینوپ» واقع در دریای سیاه ادامه دارد، همچنین گفتگو با چین برای ساخت سومین نیروگاه هسته‌ای در منطقه تراکیه در جریان است.

آنکارا در حالی این گام‌ها را برای توسعه نیروگاه‌هایش برداشته است که ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای چهار هزار و ۸۰۰ مگاواتی با مشارکت شرکت روس‌اتم روسیه در «آق‌قویو» واقع در منطقه مدیترانه ترکیه ادامه دارد.

ترکیه قصد دارد سه نیروگاه هسته‌ای چهار راکتوری بسازد و آنها را با راکتورهای کوچک‌ مدولار تکمیل کند تا به مجموع ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار مگاوات برسد. این کشور اعلام کرده است که دستیابی به این خواسته با هدف تنوع در تولید برق در حال پیگیری است.

راکتورهای کوچک مدولار (SMR) نسل جدیدی از نیروگاه‌های هسته‌ای به شمار می‌روند که در بسیاری از کشورها توسعه یافته‌ از آن‌ها استفاده می‌شود. هدف از ساخت این راکتورها تولید انرژی جایگزین انعطاف‌پذیر و به‌صرفه است.

بیشتر از جهان