تحریم شرکت «حکیمان شرق» در ایران به‌دلیل توسعه تسلیحات شیمیایی

«این سلاح‌ها برای نیروهای نیابتی و شبه‌نظامیان در کشورهای دیگر هم ارسال می‌شوند»

تصویری از جابجایی مواد شیمیایی-شبکه‌های اجتماعی

وزارت امورخارجه ایالات متحده شرکت «حکیمان شرق» را به‌دلیل مشارکت در تحقیق و توسعه تسلیحات شیمیایی در فهرست تحریم‌های خود قرار دارد.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است که این تحریم براساس فرمان اجرایی ۱۳۳۸۲ اعمال شده است که بر مبنای آن تولیدکنندگان سلاح‌های کشتار جمعی و همکاران آنان تحت تحریم آمریکا و هم‌پیمانانش قرار می‌گیرند.

نگاهی به وب‌سایت دولتی «رسمیو» در ایران نشان می‌دهد که «شرکت تحقیقاتی حکیمان شرق» در سال ۱۳۷۸ در خمینی‌شهر اصفهان تاسیس شده است و سیدعلی علوی مدیرعامل آن و لیلی صفائیان نائینی رییس هیئت‌مدیره این شرکت‌اند.

آبرام پیلی، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران، در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «امروز ما تحریم‌هایی را علیه شرکتی که در تحقیق و توسعه سلاح‌های شیمیایی ایران دخیل است، اعمال کردیم. نگرانی‌های زیادی درباره اشاعه سلاح‌های شیمیایی از سوی ایران وجود دارد. آن‌ها به تعهداتشان در کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی نیز پایبند نیستند. بنابراین، برای مقابله با تلاش‌های رژیم ایران در پیش‌برد برنامه سلاح‌های شیمیایی از همه ابزارها استفاده خواهیم کرد.»

ایالات متحده این شرکت را به‌دلیل «مشارکت در فعالیت‌هایی که به تولید سلاح‌های کشتار جمعی منجر می‌شود» تحریم کرده است. وزارت خارجه این کشور می‌گوید این تحریم پس از درخواست‌های مکرر ایالات متحده از ایران برای پرهیز از اقداماتی که در تضاد با مفاد کنوانسیون منع جنگ‌افزارهای شیمیایی است، صورت می‌گیرد.

ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ عملکرد جمهوری اسلامی را، به‌دلیل گزارش ناقص از فعالیت‌ها و تاسیسات مرتبط با سلاح‌های شیمیایی، خارج از انطباق با مفاد کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی ارزیابی کرد. در سال ۲۰۲۴ نیز گزارش کرد که ایران به‌دلیل توسعه عوامل مبتنی بر مواد دارویی در راستای برنامه سلاح‌های شیمیایی، کنوانسیون منع جنگ‌افزارهای شیمیایی را نقض کرده است.

در بخش پایانی بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «ایالات متحده به مقابله با هرگونه تلاش رژیم ایران برای توسعه سلاح‌های شیمیایی، ازجمله سلاح‌هایی که ممکن است از سوی نیروهای نیابتی و شرکای آن به قصد اجرای سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده در سراسر جهان و طولانی‌تر کردن جنگ‌ها استفاده شود، ادامه خواهد داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال‌های اخیر گزارش‌های زیادی درباره ساخت سلاح‌های شیمیایی از سوی نظام جمهوری اسلامی و رساندن آن به دست گروه‌های شبه‌نظامی و همچنین استفاده از آن‌ها برای سرکوب اعتراضات مردمی منتشر شده است.

در ژوئن ۲۰۲۰، وزارت امور خارجه آمریکا طی یک گزارش به اقدامات جمهوری اسلامی برای ساخت و توسعه تسلیحات شیمیایی، استفاده از آن‌ها و نقض کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی پرداخت. این کنوانسیون تولید، انبار و استفاده از جنگ‌افزارهای شیمیایی را منع می‌کند.

همچنین نیکول شمپین، سفیر آمریکا در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه، پیش از این گفته بود که برنامه تسلیحات شیمیایی جمهوری اسلامی شامل به‌کارگیری عوامل شیمیایی ناتوان‌کننده در موقعیت‌های تهاجمی است.

مرداد ۱۴۰۲ نیز موسسه تحقیقاتی آلما در اسرائیل اعلام کرد که نظام ایران می‌کوشد، با تجهیز کامل ارتش سوریه به سلاح‌های شیمیایی و موشکی، از حزب‌الله لبنان در جنگ آتی با اسرائیل حمایت کند.