سه شهروند آمریکا در زندان طالبان‌اند

طالبان در ازای آزادی شهروندان خارجی، از جمله آمریکایی‌ها، امتیاز‌هایی طلب می‌کنند

نیروهای طالبان در کابل‌ــ Wakil KOHSAR / AFP

وزارت خارجه آمریکا تایید کرد که سه شهروند این کشور از جمله یک آمریکایی افغان‌تبار در زندان‌های طالبان زندانی‌اند. رسانه واشینگتن اگزماینر نام این سه نفر را جورج گلیزمن، محمود حبیبی و رایان کوربت اعلام کرده است.  

این نخستین بار است که مقام‌های آمریکایی در مورد محمودشاه حبیبی اطلاعاتی منتشر می‌کنند. حبیبی در حکومت پیشین افغانستان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افغانستان بود و پس از سقوط این حکومت در اوت ۲۰۲۱، در یک شرکت خصوصی کار می‌کرد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر یک منبع معتبر به ایندیپندنت فارسی گفته بود که طالبان چندین کارمند ارشد یک شرکت خصوصی از جمله محمود شاه حبیبی را به اتهام همکاری با آمریکا و افشای محل اقامت ایمن‌الظواهری، رهبر سابق شبکه القاعده، بازداشت کرده‌اند. به گفته این منبع، در نزدیکی محل اقامت رهبر سابق القاعده در کابل، یک دوربین مدار‌بسته شرکت خصوصی آ‌سی‌جی نصب بود و این امر، بهانه‌ بازداشت کارمندان این شرکت شد. 

این منبع تصریح کرد که طالبان گمان می‌کنند سازمان اطلاعات و امنیت ملی آمریکا (سیا) با استفاده از داده‌های شرکت آ‌سی‌جی توانسته است ایمن‌الظواهری را زیر نظر گیرد.  

ایمن‌الظواهری، رهبر شبکه القاعده، ۳۰ ژوییه ۲۰۲۲ در منطقه دیپلمات‌نشین وزیر اکبرخان کابل هدف حمله پهپادی آمریکا قرار گرفت و کشته شد.   

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی رژیم طالبان، سوم ژوییه در سومین نشست دوحه به خبرنگاران گفت که دو شهروند آمریکا در افغانستان زندانی‌اند و واشینگتن باید شرایط افغانستان را در مورد این دو زندانی بپذیرد اما مشخص نکرد که شرایطشان برای رهایی این زندانی‌ها چیست. 

طالبان در ازای آزادی شهروندان خارجی، از جمله آمریکایی‌ها، امتیازهایی طلب می‌کنند. به همین دلیل اتهام‌های این افراد را مشخص نمی‌کنند. آن‌ها در جریان دو دهه جنگ با حکومت پیشین افغانستان و متحدان غربی‌ آن هم بارها شهروندان غربی و سربازان آن‌ها را به گروگان‌ گرفتند و پس از آن با دولت‌های غربی معامله کردند.   

طالبان مدعی‌ برپایی نظام مبتنی بر شریعت اسلامی‌اند و شهروندان افغان و خارجی را با اتهام‌های گوناگون بازداشت می‌کنند. از شمار شهروندان خارجی در بند طالبان آمار دقیقی وجود ندارد.  

در خصوص رعایت نشدن عدالت در دادگاه‌های طالبان نگرانی‌های جدی وجود دارد و نهادهای حقوق‌ بشری هم درباره شکنجه زندانیان در زندان‌های طالبان هشدار داده‌اند. 

بیشتر از جهان