ارتش اسرائیل: بلندپایه‌ترین فرمانده نظامی حماس را هم کشتیم

فلسطینی‌ها او را «مغز متفکر حماس» و اسرائیلی‌ها او را «گربه‌ای که ۹ جان دارد» توصیف می‌کردند

محمد ضیف، فرمانده کشته‌شده شاخه نظامی حماس‌ــ شبکه‌های اجتماعی

ارتش اسرائیل روز پنجشنبه اول اوت اعلام کرد با توجه به اطلاعات کسب‌شده، حالا از کشته‌ شدن محمد ضیف، فرمانده اصلی شاخه نظامی حماس، بر اثر حمله سه هفته پیش این نهاد نظامی به جنوب غزه، اطمینان کامل دارد.

بنا بر این گزارش، جنگنده‌های ارتش اسرائیل روز ۱۳ ژوییه در حمله به منطقه خان یونس در غزه، محمد ضیف را کشته‌اند. البته مقام‌های حماس هنوز خبر کشته شدن ضیف را رسما تایید نکرده‌اند؛ با این حال هم‌زمان با برگزاری مراسم تشییع جنازه اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، تایید خبر کشته شدن محمد ضیف با توجه به شواهد به‌دست آمده را می‌توان ضربه سنگین دیگری به جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی آن دانست.

رویترز تایید کرده که محمد ضیف، یکی از مغز متفکرهای حمله ۷ اکتبر حماس به جنوب اسرائیل و «شخصیتی دست‌نیافتنی» بوده که سال‌ها در میان فلسطینی‌ها مخفیانه زندگی می‌کرده و نیروهای نظامی و امنیتی اسرائیل چند دهه است که به دنبال بازداشت یا ترور او بوده‌اند.

ضیف ۵۸ ساله در حالی بر اثر حمله هوایی ارتش اسرائیل کشته شد که پیش از آن، از دست‌کم هفت سوءقصد اسرائیل جان سالم به در برده بود. او رهبری گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی گروه حماس، را بر عهده داشت.

ابعاد شخصیتی ضیف کمتر شناخته‌شده است؛ فلسطینی‌ها او را مغز متفکر حماس می‌دانستند و اسرائیلی‌ها او را «گربه‌ای که ۹ جان دارد» توصیف می‌کردند. مقام‌های اسرائیلی محمد ضیف را سال ۱۹۸۹ به زندان انداختند. او پس از آزادی، گردان‌های القسام را با هدف به اسارت گرفتن سربازان اسرائیلی تشکیل داد و به ساخت تونل‌هایی که به جنگجویان حماس اجازه داد از غزه وارد اسرائیل شوند، هم کمک کرد.

ضیف یکی از مهم‌ترین افراد تحت تعقیب اسرائیل بود، زیرا به برنامه‌ریزی و نظارت بر بمب‌گذاری در اتوبوسی که انفجار آن در سال ۱۹۹۶ جان ده‌ها اسرائیلی را گرفت، متهم شد. در مورد دست داشتن او در بازداشت و کشتن سه سرباز اسرائیلی در اواسط دهه ۱۹۹۰ نیز اتهاماتی جدی مطرح است.

اسرائیل سال ۲۰۰۰ هم او را زندانی کرد، اما ضیف در آغاز انتفاضه دوم فلسطین موفق شد فرار کند و از آن زمان تا پیش از کشته شدن، رد پای کمی از خود به جا گذاشت. از محمد ضیف فقط سه عکس وجود دارد که در یکی از آن‌ها نقاب بر چهره دارد، عکس دوم قدیمی‌ است و عکس سوم هم از سایه او است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جدی ترین سوءقصد به جان ضیف سال ۲۰۰۲ بود که از آن جان سالم به در برد، اما یکی از چشمانش را از دست داد. اسرائیل معتقد است که او در سال‌های اخیر یک پا و یک دستش را هم از دست داده و در صحبت کردن مشکل داشته است. با این حال زنده ماندنش در این سال‌ها او را برای شماری از فلسطینی‌ها به یک قهرمان تبدیل کرده بود.

نیروهای امنیتی اسرائیل سال ۲۰۱۴ در حمله به نوار غزه هم نتوانستند ضیف را ترور کنند، اما همسر و دو فرزند او را کشتند. آخرین مورد از این نوع تلاش‌ها هم در سال ۲۰۲۱ رخ داد.

مقام‌های دولت اسرائیل اعلام کرده‌اند که محمد ضیف در کنار همکارانش، عملیات نظامی حماس در تاریخ ۷ اکتبر علیه اسرائیل را به‌طور مستقیم و از تونل‌ها و کوچه‌های غزه، هدایت می‌کرد.

نتانیاهو روز شنبه ۱۳ ژوییه در کنفرانسی خبری در تل‌آویو هشدار داد: «ما به هر طریق ممکن تمام رهبران حماس را از بین خواهیم برد.»

در همین رابطه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، پنج ماه قبل در یک نشست خبری، کشته شدن مروان عیسی، «مرد شماره ۳ حماس» و «معاون محمد ضیف» را در جریان عملیات ارتش اسرائیل تایید کرده بود.

بیشتر از جهان