در روز ترور ترامپ چه حفره‌‌های امنیتی وجود داشت؟

طبق گفته نیویورک تایمز، نیروهای امنیتی ساختمان انبار شمال صحنه را که مرد مسلح بعدا از آنجا شلیک کرد، نادیده گرفتند

دونالد ترامپ، از سوء قصد هنگام سخنرانی در جمع مردم در گردهمایی مبارزاتی در نزدیکی باتلر، پنسیلوانیا جان سالم به در برد - ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۴ - Reuters

جزئیات جدید در مورد ساعت‌های پیش از تیراندازی در تجمع [هواداران] ترامپ نشان می‌دهد که در تدابیر امنیتی سرویس مخفی حفره‌های بزرگی وجود داشته که به یک مرد مسلح ۲۰ ساله امکان داده است با خیال راحت به سوی دونالد ترامپ و جمعی از هوادارانش شلیک کند.

چندین گزارش نشان‌دهنده فقدان حیرت‌انگیز ارتباط بین مقام‌های مجری قانون و اعضای تیم ترامپ در قبال مرد مشکوکی است که موفق شده بود به بالای یک ساختمان نزدیک برسد.

اگرچه اعضای محلی تیم «سوات» [SWAT/ سلاح‌ها و تاکتیک‌های ویژه] منطقه بیور این مرد جوان را‌ــ که بعدا تایید شد همان مرد مسلح، توماس متیو کروکس است‌ــ مشاهده کردند، به نظر می‌رسد با ماموران سرویس مخفی که وظیفه حفاظت از رئیس‌جمهوری سابق را داشتند، هیچ تماسی برقرار نکردند.

سایر سازمان‌های مجری قانون هم پس از مشاهده او چند فرصت برای دستگیری مرد مسلح را از دست دادند. سرویس مخفی نتوانست ساختمان نزدیک را به عنوان بخشی از منطقه امنیتی در نظر بگیرد.

در نهایت، این خطاها به مرد مسلح فرصت داد شلیک کند و یک نفر را بکشد و سه نفر دیگر از جمله رئیس‌جمهوری سابق را زخمی کند. پیامد این حادثه، از جمله خراش برداشتن [و ایجاد زخم سطحی در] رئیس‌جمهوری سابق با گلوله، تیم سوات را شوکه کرد و این خاطره‌ای است که آن‌ها در بقیه دوران حرفه‌ای خود به یاد خواهند داشت.

مایک پریولو، معاون تیم سوات منطقه بیور، به ای‌بی‌سی نیوز گفت: «این یکی از چیزهایی است که همیشه با خود خواهیم داشت.»

آنچه تاکنون در مورد وقایع پیش از تیراندازی و خطاهای امنیتی می‌دانیم:

کوتاهی در ارزیابی منطقه امنیتی

پیش از اینکه ترامپ برای سخنرانی در باتلر پنسیلوانیا آماده شود، سرویس مخفی، ماموران محلی مجری قانون را در پست‌هایی در چند ساختمان در اطراف منطقه تجمع مستقر کرد. اما طبق گفته نیویورک تایمز، از همه مهم و حیاتی‌تر، آن‌ها ساختمان انبار شمال صحنه را که مرد مسلح بعدا از آنجا شلیک کرد، نادیده گرفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی بود که انبار حدود ۴۵۰ پا  [حدود ۱۳۰ متر] از سخنرانی ترامپ فاصله داشت‌ــ کاملا در محدوده‌ای که یک تفنگ از نوع ای‌آر‌ــ۱۵ می‌تواند از آن شلیک کند.

این تصمیم در نهایت به کروکس امکان داد تا به بام ساختمان برسد و برای شلیک آماده شود.

افزون بر این، تصمیم سرویس مخفی برای استقرار ماموران محلی مجری قانون برای نظارت بر محدوده، ماموران محلی را موظف کرد افرادی را که به تجمع وارد می‌شوند، چشمی بررسی کنند.

پاتریک یانگ، کارآگاه ارشد منطقه بیور، به ای‌بی‌سی نیوز گفت: «نخستین نشانه‌ای که نشان می‌داد چیزی غیرعادی در حال رخ دادن است، فقدان گشت‌های معمول در منطقه بود.»

یانگ گفت که ماموران باید سریع تصمیم می‌گرفتند که آیا چیزی که تجمع‌کنندگان در جیبشان دارند، آب یا مشروب است یا یک سلاح احتمالی. پریولو به این شبکه خبری گفت: «بهترین قیاسی که شنیده‌ام این است‌ــ‌ ــ ما [یعنی ماموران سوات] یک اسکالپل [یعنی تیغ جراحی] هستیم اما شما از ما می‌خواهید به‌عنوان یک چکش عمل کنیم.»

پریولو گفت پس از تیراندازی، «این چیزی است که همیشه با خود خواهیم داشت».

کمبود یا نبود ارتباط بین سرویس مخفی و ماموران محلی مجری قانون

مقام‌های تیم سوات منطقه بیور به ای‌بی‌سی نیوز گفتند وقتی که به محل تجمع رسیدند، هیچ جلسه‌ای با ماموران سرویس مخفی نداشتند‌ــ چیزی که باعث شد مشکل کلی ارتباط تشدید شود.

وظیفه تیم سوات منطقه بیور حمایت از سرویس مخفی و سایر سازمان‌های مجری قانون در زمان برگزاری تجمع بود.

جیسون وودز، سرپرست تیم واحد خدمات اضطراری و بخش تک‌تیرانداز سوات منطقه بیور، گفت: «قرار بود هر زمان که اعضای سرویس مخفی برسند یک جلسه حضوری با آ‌ن‌ها داشته باشیم و این اتفاق هرگز نیفتاد.»

نزدیک به ۱۰۰ دقیقه پیش از شروع تجمع، ماموران محلی مجری قانون بدون وجود راهی برای تماس با یکدیگر، نتوانستند به‌سرعت به ماموران سرویس مخفی اطلاع دهند که کروکس را در حال رفتار مشکوک مشاهده کرده‌اند.

گریگوری نیکول، یک تک‌تیرانداز سوات منطقه بیور، گفت که کروکس را در حالی که در اطراف ساختمان‌های نزدیک به محل تجمع با یک کوله پشتی و مسافت‌یاب می‌چرخید، دید. نیکول از مرد جوان عکس‌هایی گرفت و او را به همکارانش گزارش داد.

نیکول به ای‌بی‌سی نیوز گفت: «یک چیزی به نظر جور نبود و غیرعادی بود.»

او نخستین کسی بود که همکارانش را در مورد فرد مشکوک که بعدا معلوم شد همان مرد مسلح است، مطلع کرد.

پیام‌های متنی که نیویورک تایمز آ‌ن‌ها را مشاهده کرد، نشان می‌دهند که تک‌تیراندازها در مورد کروکس‌ــ هشدار درباره فعالیت‌های او، علامت‌گذاری حرکات او و بالا بردن نگرانی‌ها در مورد موقعیت او با هم پیام‌هایی مبادله می‌کردند.

یکی از تک‌تیراندازان به همکارش پیام داد و او را مطلع کرد که کروکس در حال رصد حرکات آن‌ها است.

این تک‌تیرانداز ساعت ۴:۲۶ بعدازظهر‌ــ نزدیک به یک ساعت و نیم قبل از وقوع تیراندازی نوشت: «او می‌داند شماها آن بالایید.»  

نیم ساعت بعد، پیام دیگری فرستاده شد که در آن یک ضدتک‌تیرانداز از همکارانش خواست تا سرویس مخفی را از حرکات کروکس مطلع کنند. او همچنین عکس‌هایی از کروکس به گروه چت ارسال کرد.

اما تیم تک‌تیرانداز تا پس از تیراندازی غم‌انگیز نتوانست با این سازمان فدرال تماس بگیرد.

به گفته واشینگتن پست، اعضای تیم ترامپ به طور خصوصی از اینکه از هیچ فعالیت مشکوکی قبل از تجمع مطلع نشده بودند، ابراز ناامیدی کرده‌اند. کیمبرلی چیتل، مدیر سرویس مخفی، پس از تیراندازی استعفا کرده است.

فرصت‌های از دست رفته برای دستگیری مرد مسلح

این فقط تیم تک‌تیرانداز نبود که کروکس را پیش از اینکه شلیک کند، دید‌ــ ماموران محلی مجری قانون هم او را روی بام دیدند و ناظران و شاهدان واقعه فریاد زدند که او یک اسلحه در دست دارد.

پس از اینکه تیم موقعیت کروکس را از دست داد و گم کرد، ماموران پلیس بخش باتلر که در ابتدا وظیفه کنترل تردد در نزدیکی انبار برعهده داشتند، چند دقیقه قبل از تیراندازی سعی کردند مرد مسلح را پیدا کنند.

دو مامور به بام انبار رفتند و یکی دیگری را بالا برد تا بتواند بالای خط بام را ببیند. ادوارد ناتالی، کمیسیونر بخش باتلر، به فاکس‌نیوز گفت آنجا یک مامور، کروکس را با اسلحه‌اش دید.

ناتالی گفت: «مظنون تفنگش را به سمت آن مامور نشانه گرفت.»

اما افسر که به سقف چنگ زده بود، نتوانست سلاحش را بردارد، بنابراین به عقب افتاد و زخمی شد.

چند ثانیه پیش از اینکه کروکس شلیک کند، افراد روی زمین کروکس را روی بام دیدند و فریاد زدند تا توجه ماموران مجری قانون را جلب کنند. ویدیوهایی که به صورت آنلاین منتشرشده نشان می‌دهد مردم، ماموران را به سمت بام انبار هدایت می‌کنند؛ در لحظه‌ای که [البته] خیلی دیر شده بود.

© The Independent

بیشتر از جهان