بریتانیا، فرانسه و آلمان از ایران خواستند به اسرائيل حمله نکند

در این  بیانیه تاکید شده است که حمله ایران و متحدانش به اسرائیل، احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات آتش‌بس را به خطر می‌اندازد

روز دوشنبه دوازدهم اوت (۲۲ مرداد) بریتانیا، فرانسه و آلمان بیانیه مشترکی منتشر کردند که در آن از جمهوری اسلامی ایران و متحدانش خواسته‌اند به اسرائیل حمله نکنند.

به گزارش رویترز، در بیانیه این سه کشور تاکید شده است که حملات ایران و متحدانش علیه اسرائیل می‌تواند به تشدید تنش‌ها منجر شود و احتمال آتش‌بس جنگ غزه و آزادی گروگان‌ها را به خطر بیندازد.

این کشورها گفتند که جنگ غزه اکنون باید پایان یابد و گروگان‌های در دست حماس آزاد شوند. آن‌ها همچنین تاکید کردند که مردم غزه به ارسال و توزیع فوری و بدون محدودیت کمک‌ها نیاز دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیانیه که امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، و کی‌یر استارمر نخست‌وزیر بریتانیا، آن را امضا کرده‌اند، به تلاش‌های اخیر ایالات متحده، قطر و مصر برای پایان دادن به جنگ ۱۰ ماهه اسرائیل و حماس نیز اشاره دارد.

رهبران آمریکا، قطر و مصر روز پنج‌شنبه اعلام کردند که ممکن است هفته آینده پیشنهاد نهایی‌شان را ارائه کنند و از اسرائیل و حماس خواستند توافق آتش‌بس و تبادل گروگان را به نتیجه برسانند. مقام‌های آمریکایی مدعی‌اند که پیش از ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، دو طرف به توافق نزدیک شده بودند. اسرائیل مسئولیت داشتن در این حمله را رسما نه رد و نه تایید کرده است.

با این حال حماس، در حالی که انتظار می‌رفت برای دور جدید مذاکرات آتش‌بس آماده باشد، اعلام کرد به جای مذاکرات بیشتر خواستار بازگشت به طرح آتش‌بسی است که جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، اعلام کرده بود. اقدامی که برخی آن را تلاش حماس برای بهره‌برداری از تهدید حمله احتمالی جمهوری اسلامی به اسرائیل می‌دانند.

بیانیه جدید بریتانیا، فرانسه و آلمان پس از آن منتشر شد که پایگاه خبری آکسیوس در گزارشی اعلام کرد جامعه اطلاعاتی اسرائیل در ارزیابی به‌روزشده‌اش به این نتیجه رسیده که جمهوری اسلامی تصمیم گرفته است برای انتقام از ترور اسماعیل هنیه در تهران در چند روز آینده به اسرائیل حمله کند.

این وبسایت همچنین نوشت که سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل معتقدند حمله ایران ممکن است قبل از مذاکرات آتش‌بس روز پنج‌شنبه صورت بگیرد. آن گزارش اضافه کرد که یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل، به لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، نیز اطلاع داده است که تدارکات ایران نشان می‌دهد این کشور در حال آماده شدن برای حمله‌ای بزرگ است.

در همین حال، روز دوشنبه ۲۲ مرداد، لوید آستین از استقرار زیردریایی یو‌اس‌‌اس جورجیا در آب‌های خاورمیانه خبر داد. این زیردریایی مجهز به موشک هدایت‌شونده است و از ماه ژوئیه در آب‌های مدیترانه مستقر است.

به گزارش رویترز، اعلام عمومی اعزام این زیردریایی به خاورمیانه اقدامی نادر از سوی وزارت دفاع آمریکا است.

در بیانیه وزارت دفاع آمریکا آمده است که لوید آستین در گفت‌و‌گو با همتای اسرائیلی‌اش تاکید کرده که اعزام ناوگروه آبراهام لینکلن به منطقه را نیز تسریع کرده است. آستین همچنین بر تعهد آمریکا به دفاع از اسرائیل تاکید کرد.