واکنش مسعود پزشکیان به اعتراض گسترده پرستاران؛ سکوت

در بحبوحه اعتراض گسترده پرستاران، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی برای بررسی خدمات‌رسانی در راهپیمایی اربعین به مرز مهران رفت

تجمع اعتراضی پرستاران در مشهد‌ــ‌ رسانه‌های اجتماعی

اعتصاب گسترده پرستاران در سومین هفته متوالی روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد با برگزاری تجمع‌های اعتراضی در شهرهای مشهد و همدان ادامه یافت.

صبح سه‌شنبه، ویدیوها و تصاویری در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شد که نشان می‌داد پرستاران و کادر درمان بیمارستان‌هایی از جمله امام رضا، قائم، ابن‌سینا و هاشمی‌نژاد مشهد دست از کار کشیده‌اند و در تجمع‌های اعتراضی شعار «پرستار داد بزن، حقت رو فریاد بزن» سر می‌دهند.

اعتصاب پرستاران در اعتراض به وضعیت شغلی‌ آن‌ها از روز یازدهم مرداد در بیمارستان‌های کرج آغاز شد. روز پانزدهم مرداد نیز پرستاران مراکز درمانی شیراز دست از کار کشیدند و اعتصاب کردند. به‌ فاصله اندکی پس از آن، پرستاران دیگر شهرهای ایران نیز به اعتصاب سراسری پیوستند و تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند. روز سه‌شنبه نیز چهارمین روز متوالی اعتصاب و اعتراض پرستاران مشهدی بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اضافه‌کار اجباری با دستمزد ساعتی ۲۰ هزار تومان، خودداری از استخدام نیروهای جدید، امنیتی شدن محیط بیمارستان‌ها و منع گرفتن مرخصی از دلایل اعتصاب و اعتراض پرستاران است که اکنون به شمار زیادی از شهرهای ایران گسترش یافته است.

روز سه‌شنبه، ویدیوها و تصاویری هم از تجمع اعتراضی پرستاران در همدان منتشر شد. روز دوشنبه نیز پرستاران در اراک تجمع اعتراضی برگزار کردند که با برخوردهای خشونت‌آمیز نیروهای سرکوبگر مواجه شدند.

به‌گفته محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار، تاکنون پرستاران ۵۰ بیمارستان و مرکز درمانی به اعتصاب سراسری پیوسته‌اند.

دبیرکل خانه پرستار پیش‌تر نیز طی مصاحبه‌ای با شبکه شرق درباره اعتصاب گسترده پرستاران در استان فارس گفته بود که در پی تحصن پرستاران، اتاق‌ عمل‌ بیمارستان‌های شیراز تعطیل شده‌اند.

با وجود تداوم اعتصاب پرستاران در شیراز و گسترش دامنه آن به دیگر شهرهای ایران در هفته گذشته، رسانه‌های حکومتی مطالبات پرستاران را به بدهی‌های معوقه تقلیل و پرداخت زودهنگام آن‌‌ها را وعده دادند. از جمله خبرگزاری دولتی ایرنا که به نقل از مهدی کیایی، سخنگوی هیئت عمومی دیوان محاسبات کشور، وعده داد: «مطالبات پرستاران پرداخت می‌شود و دیوان محاسبات با نظارت دقیق بر روند پرداخت مطالبات پرستاران، در صورت وقوع هرگونه ترک فعل، موضوع را برای تشکیل پرونده و برخورد به دادسرای این نهاد نظارتی ارجاع می‌دهد.»

یک روز پس از آن، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، هم ادعا کرد که دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت مطالبات پرستاران را آغاز کرده‌اند.

به‌تازگی عباس عبدی، معاون پرستاری وزارت بهداشت، اعتراف کرده که در هشت‌ ماه گذشته، کارانه پرستاران به دلیل بدهی سازمان‌های بیمه‌گر به بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت نشده است.

با وجود اینکه اعتراض پرستاران به سومین هفته متوالی وارد شده است، مسعود پزشکیان و دیگر مقام‌های دولت جدید هیچ واکنشی به اعتراض‌ها نشان نداده‌اند. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت دولت سیزدهم، نیز در بحبوحه اعتراض پرستاران، برای نظارت بر نحوه «خدمات‌رسانی به مسافران اربعین» به گذرگاه مرزی مهران رفته است.

فعالان صنفی پرستاران می‌گویند با وجود آنکه مراکز درمانی دست‌کم ۱۰۰ هزار نیروی پرستاری کم دارند، وزارت بهداشت حاضر نیست حدود ۲۰ هزار پرستاری را که طرحشان را گذرانده‌اند و در دوران همه‌گیری نیز به کمک مراکز درمانی آمدند، استخدام کند و در عوض پرستاران در حال کار را به اضافه‌کاری مجبور می‌کند.

پرستاران می‌گویند بابت هر ساعت اضافه‌کاری اجباری ۲۰ هزار تومان می‌گیرند و تازه از همین مبلغ نیز مالیات کسر می‌شود. آن‌ها خواهان تامین معیشتشان مطابق با استانداردهای زندگی مرفه، ممنوعیت اضافه‌کاری اجباری و کوتاه کردن دست نهادهای امنیتی از مسئله درمان‌اند.

بی‌اعتنایی دولت به خواسته‌ها و مطالبات پرستاران طی سال‌های اخیر بسیاری از آنان را به تغییر شغل یا مهاجرت وادار کرده است. داده‌های سازمان نظام پرستاری نشان می‌دهد که سالانه دست‌کم سه هزار پرستار از ایران مهاجرت می‌کنند که برخی از آن‌ها در کشورهایی مانند عمان حدود شش برابر ایران حقوق می‌گیرند.

به گزارش روزنامه پیام ما، جست‌وجویی ساده در مورد مهاجرت پرستاران در گوگل برای سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهد شرایط برای رفتن به اغلب کشورها فراهم است؛ از ترکیه و آلمان گرفته تا آمریکا و حتی کشورهای کوچک و البته ثروتمند عربی.

آژانس‌های مهاجرتی در ازای دریافت مبالغی، به پرستاران برای گذراندن فرایند مهاجرت کمک می‌کنند تا با اطلاع از حقوق کشور مقصد، راهی دیگر کشورها شوند.

در حال‌ حاضر، حقوق یک پرستار ایرانی ماهانه ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است که حتی برای پرداخت اجاره‌ مسکن نیز کافی نیست.  

به گفته دبیرکل خانه پرستار، پرستارانی هم که نمی‌توانند مهاجرت کنند، در این شرایط ترک شغل می‌کنند و در خانه می‌نشینند تا مجبور نباشند پول رفت‌وآمد و مهدکودک بدهند. برخی دیگر هم به کارهایی مانند رانندگی در اسنپ روی می‌آورند.

بیشتر از بهداشت و درمان