گزارش‌ طالبان از دستاوردهایشان: بیش از ۲۱ هزار ساز موسیقی را از بین بردیم

وزارت امر به معروف طالبان در سال گذشته ۱۳ هزار نفر را به اتهام ارتکاب اعمال «غیراخلاقی» بازداشت کرده است

گروهی از ماموران وزارت امر به معروف و نهی از منکر رژیم طالبان‌ــ رسانه‌های اجتماعی

مسئولان وزارت امر به معروف و نهی از منکر رژیم طالبان روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد در برنامه «تشریح دستاوردهای یک ساله ادارات امارتی»، اعلام کردند که این وزارتخانه در یک سال گذشته، ۲۱ هزار و ۳۲۸ ساز موسیقی را در شهرهای مختلف افغانستان معدوم کرده است.

محب‌الله مخلص، رئیس بخش برنامه‌ریزی  وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، که همراه با چهار تن از سایر مسئولان این وزارتخانه، در نشستی خبری در کابل شرکت کرده بود، افزود که این وزارتخانه توانسته است در یک سال گذشته ۲۵ فروشگاه الکل را در افغانستان تعطیل کند و بیش از ۲۵ هزار «فیلم غیراخلاقی» را هم از حافظه کامپیوترهای مردم پاک کرده است.

مخلص همچنین مدعی شد که ماموران طالبان از بخش‌های مختلف افغانستان ۱۳ هزار و ۲۵۰ عدد قرص روانگردان کشف و ضبط کردند و افرادی مرتبط با این قضایا به نهادهای قضایی تحویل داده شدند.

اعضای طالبان در حال تخریب سازها و اسباب موسیقی در پروان‌ــ شبکه‌های اجتماعی
 

مسئولان وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در این گزارش گفتند که در یک سال گذشته، ۱۳ هزار نفر را به اتهام ارتکاب «اعمال غیراخلاقی» بازداشت کردند و دستگیری این افراد را هم یک دستاورد برشمردند. همچنین تاکید کردند که در راستای تداوم «اصلاح جامعه»، ۲۸۰ نفر از ماموران امنیتی خود این وزارتخانه هم به دلیل تراشیدن ریش از کار اخراج شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش سالانه وزارت امر به معروف و نهی از منکر رژیم طالبان آمده که این نهاد در سال گذشته، «۳۰ هزار فیلم غیراخلاقی» را از بین برده و شماری از قلیان‌خانه‌ها، قمارخانه‌ها و مراکز دعانویسی را تعطیل و ۵۲۸ نفر را به اتهام دعانویسی بازداشت کرده است.

این نهاد اضافه کرد که در اثر فعالیت‌های ماموران امر به معروف، ۹۰ درصد فعالیت رسانه‌ها «اصلاح» شده است.

پس از بازگشت طالبان به قدرت، وزارت امر به معروف و نهی از منکر جایگزین وزارت امور زنان شد که در ساختار دولت جمهوری در زمینه دفاع از حقوق زنان و تدوین راهبردهایی برای حمایت از زنان فعال بود. اینک شیخ محمدخالد حنفی، از چهره‌های مورداعتماد ملا هبت‌الله آخندزاده، وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان است که مسئول اصلی صدور فرمان‌های محدودیت‌‌کننده علیه زنان و مردان محسوب می‌شود. بسیاری از فرمان‌های رهبر طالبان هم ابتدا به این وزارتخانه فرستاده و سپس برای اجرا به سایر نهادهای رژیم طالبان ابلاغ می‌شود.

محمد خالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان-رسانه‌های اجتماعی
 

خالد حنفی در نخستین هفته‌های پس از به قدرت رسیدن طالبان، فهرستی از محدودیت‌ها را وضع و اعلام کرد که سرپیچی از این دستورها می‌تواند پیامد سنگینی برای مدیران و کارکنان رسانه‌ها داشته باشد. ماسک زدن مجریان و خبرنگاران زن حین اجرای برنامه در تلویزیون، توقف پخش سریال و فیلم با نقش‌آفرینی زنان، توقف پخش موسیقی، دعوت نکردن از افرادی که از طالبان انتقاد می‌کنند و جایگزین کردن برنامه‌های تفریحی با برنامه‌های مذهبی از جمله مواردی بودند که وزارت امر به معروف و نهی از منکر رژیم طالبان به رسانه‌ها دیکته کرد.

فهرست محدودیت‌های طالبان برای رسانه‌ها در سه سال گذشته طولانی‌تر و بیشتر شد و به تعطیلی بیش از ۴۵ درصد رسانه‌ها در افغانستان انجامید و این کشور که تا پیش از بازگشت طالبان به قدرت، در فهرست کشورهای حامی آزادی بیان بود و رسانه‌های آن در پناه قانونی شدن «حق دسترسی آزاد به اطلاعات» از پشتیبانی قانونی برخوردار بودند، پس از فروپاشی دولت جمهوری به قعر جدول رتبه‌بندی کشورها از نظر آزادی بیان سقوط کرد.

طالبان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان را هم لغو و دفاتر این سازمان در سراسر افغانستان را تعطیل کردند و در سه سال سلطه طالبان بر افغانستان، هیچ سازمان حقوق بشری اجازه نیافت در مورد وضعیت زنان در افغانستان تحقیق کند. هیئت معاونت سازمان ملل متحد در امور افغانستان (یوناما) هم که در افغانستان فعال است، در این زمینه با محدودیت‌هایی مواجه است و در سه سال گذشته نتوانسته است گزارش دقیقی از وضعیت زنان و به ویژه میزان خشونت‌ها منتشر کند. 

در حالی که بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری افغانستان را «زندان بزرگ زنان» توصیف می‌کنند، وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در گزارش سالانه‌اش مدعی شده که توانسته است از دو هزار و ۶۳۸ مورد خشونت علیه زنان جلوگیری کند. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که بر اساس گزارش ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در امور افغانستان، در سه سال سلطه طالبان بر افغانستان، ۸۰ فرمان و دستور محدودکننده علیه آزادی‌ها و حقوق اساسی مردم افغانستان صادر شده است که بیشتر این فرمان‌ها و دستورها حقوق اساسی زنان را هدف گرفته‌اند.