برای اولین بار، بیمار مبتلا به سرطان ریه در بریتانیا واکسن آزمایشی دریافت کرد

این واکسن که بی‌ان‌تی۱۱۶ نامیده شده، ساخت شرکت بیون‌تک است و در ساخت آن از همان فناوری فوق‌العاده کارامد «ام‌آران‌اِی» استفاده شده که در واکسن‌های کووید این شرکت به کار رفته بود

 یانوش راچ، اولین بریتانیایی که واکسن سرطان ریه را تزریق کرد- Public Media

پژوهشگران بیمارستان دانشگاه کالج لندن، «یو‌سی‌ال‌اچ»، مشغول کارآزمایی واکسن سرطان‌ ریه روی بیمارن‌‌اند. به گزارش اسکای‌نیوز، یانوش راچ، اولین بریتانیایی است که شش واکسن آزمایشی جدید را تزریق کرده است. هر واکسن حاوی مواد ژنتیکی برای بخش‌های مختلف تومور است و به پنج میلیارد سلول سیستم ایمنی بدن فرمان می‌دهد که به تومورهای سرطانی حمله کنند. 

این دارو سلول‌های سرطانی را بسیار دقیق‌تر از شیمی‌درمانی هدف می‌گیرد، بنابراین به سلول‌های سالم آسیب جانبی وارد نمی‌کند. راچ، پس از اولین تزریق گفت که دردی احساس نکرده است و از شیمی‌درمانی، که برایش بسیار دشوار بود، خیلی بهتر بوده است. 

این واکسن که بی‌ان‌تی۱۱۶ (BNT 116) نامیده شده، ساخت شرکت بیون‌تک است و در ساخت آن از همان فناوری فوق‌العاده کارآمد «ام‌آران‌اِی» (mRNA) استفاده شده که در واکسن‌های کووید این شرکت به کار رفته بود.

حدود ۱۳۰ بیمار مبتلا به سرطان سلول ریه غیرکوچک از شش بیمارستان بریتانیا در این مطالعه شرکت خواهند کرد. راچ می‌گوید: «مهم نیست که در این پژوهش اولین نفر یا صدمین نفر باشم. فکر می‌کنم اگر واکسن سریع‌تر تولید شود به من و دیگران کمک بسیاری خواهد کرد. واکسن‌های کووید جان میلیون‌ها نفر را نجات داد. این واکسن هم به میلیون‌‌ها نفر کمک خواهد کرد.»

نحوه عملکرد واکسن 

سرطان پوششی نامرئی دارد که از سیستم ایمنی بدن پنهانش می‌کند، اما این واکسن اجزای کلیدی تومور را عامل خطر شناسایی می‌کند و با این کار بدن را تحریک می‌کند تا به سلول‌های سرطانی در کل بدن واکنش نشان دهند و آنها را از بین ببرند. آزمایش‌های اولیه روی واکسن‌های مشابه در سایر سرطان‌ها بسیار امیدوارکننده بود، زیرا اندازه تومور و خطر عود سرطان را کاهش داد. این اولین بار است که تزریق بیو‌ن‌تک روی انسان آزمایش می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

داوطلبان در طول ۱۲ ماه، ده‌ها دوز از این واکسن را تزریق می‌کنند تا سیستم ایمنی بدنشان تقویت شود. دکتر سارا بنفیف، که کارآزمایی بالینی در یو‌سی‌ال‌اچ را برعهده دارد، بسیار امیدوار است و می‌گوید: «در حال حاضر اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد این واکسن کاملا با بدن سازگار است، امیدواریم به مرور زمان نشان دهیم که این روش درمانی در برابر سرطان ریه موثر است و در عین حال بافت‌های دیگر را دست نخورده باقی می‌گذارد.»

سرطان ریه سلول غیرکوچک، شایع‌ترین سرطان ریه است و در اکثر موارد، البته نه همیشه، به‌دلیل مصرف سیگار رخ می‌دهد. در بسیاری از موارد این سرطان در مراحل پیشرفته شناسایی می‌شود، زمانی که درمان دیگر تاثیر چندانی ندارد. در حال حاضر، پس از ابتلا به این سرطان، حدود یک چهارم بیماران تنها پنج سال زنده می‌مانند.

پروفسور سیو مینگ لی، سرطان‌شناس در یوسی‌ال‌اچ و سرپرست بالینی بخش بریتانیایی این مطالعه، می‌گوید: «به درمان‌های جدید نیاز مبرم داریم.» به گفته او، « ۱.۸ میلیون مرگ ناشی از سرطان ریه در سراسر جهان رخ داده که بسیاری از آنها در کشورهای در حال توسعه بوده است. ما امیدواریم که با اولین نسل واکسن ام‌آر‌ان‌اِی شروع و سپس آن را به سراسر جهان ارائه کنیم».

سازمان بهداشت ملی بریتانیا غربالگری سرطان در افراد سیگاری مسن را آغاز کرده است و امیدوار است که موارد ابتلا را زودتر شناسایی کند. افرادی که علائمی مانند سرفه مداوم، درد قفسه سینه و خستگی مزمن دارند باید به پزشک مراجعه کنند. ابتلا به سرطان بسیار نگران‌کننده است، اما متخصصان امیدوارند که با تشخیص و درمان زود‌هنگام روزنه‌‌های امید ایجاد کنند. 

بیشتر از بهداشت و درمان