واکنش یوناما به قانون امر به معروف طالبان: تعامل با جامعه جهانی دشوار می‌شود

رهبر طالبان «قانون امر به معروف و نهی از منکر» را در یک مقدمه، چهار فصل و ۳۵ ماده امضا کرد

رزا اوتنبایوا، رئیس هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، یکشنبه ۴ شهریور (۲۵ اوت) در واکنش به امضا و انتشار قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان، هشدار داد که محدودتر کردن دسترسی مردم افغانستان به حقوقشان، تعامل جامعه جهانی با طالبان را دشوارتر می‌کند. 

در بیانیه اوتنبایوا آمده است: «جامعه بین‌المللی با حسن نیت به‌ دنبال تعامل سازنده با مقام‌های حاکم افغانستان بود. جهان می‌خواهد افغانستان را در مسیر صلح و شکوفایی ببیند، جایی که همه افغان‌ها در ترسیم آینده خود سهم داشته باشند و شهروندانی صاحب حقوق انسانی باشند و نه اینکه فقط تحت کنترل و تنبیه باشند. محدود کردن بیشتر حقوق مردم افغانستان و نگه داشتن آن‌ها در فضای رعب و ترس دائمی، دستیابی به این هدف را از اینکه هست، هم دشوارتر خواهد کرد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و رئیس یوناما در سخنانش تصویری نگران‌کننده از آینده افغانستان ترسیم کرد و توضیح داد که محتسب‌ها اختیارات وسیعی دارند و با توجه فهرست‌ طولانی و گاه مبهم تخلفات، می‌توانند هر فردی را تهدید و بازداشت کنند.

اوتنبایوا قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان را نادیده گرفتن تنوع مذهبی در افغانستان توصیف کرد که بر آزادی‌های مذهبی تاثیر می‌گذارد و خبرنگاران و رسانه‌ها را محدودتر خواهد کرد.  

او اضافه کرد: «مردم افغانستان پس از دهه‌ها جنگ و زندگی تحت بحران‌های انسانی وحشتناک، حالا مستحق این نیستند که به دلایلی چون دیر رسیدن به نماز، نگاه کردن به جنس مخالف که عضو خانواده نیست یا همراه داشتن عکس یکی از عزیزانشان تهدید و زندانی شوند.»

یوناما اعلام کرده که در حال مطالعه قانون امر به معروف طالبان و پیامدهای آن بر مردم افغانستان یوناما و همچنین تاثیر احتمالی آن بر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل و سایر نهادهای امدادرسان است و از رژیم طالبان در مورد مفاد این قانون خواستار توضیح شده است.

این سازمان به حاکمان فعلی افغانستان یادآوری می‌کند که افغانستان همچنان به‌عنوان یک دولت، عضو و متعهد به هفت معاهده مهم بین‌المللی حقوق بشر شناخته می‌شود.

در قطعنامه ۲۶۸۱ شورای امنیت (۲۰۲۳) نیز از طالبان خواسته شد که سیاست‌ها و رویه‌هایی را که حقوق و آزادی‌های اساسی زنان و دختران را محدود می‌کند، به سرعت لغو کنند. 

ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، «قانون امر به معروف و نهی از منکر» را که محدودیت‌های  بی‌سابقه‌ای برای زنان و مردان در افغانستان وضع می‌کند، در یک مقدمه، چهار فصل و ۳۵ ماده امضا کرد. در این قانون آمده است که دوستی با کفار از منکرات است و صدا، صورت و بدن زنان عورت است (یعنی باید پوشیده و پنهان شود). در این قانون همچنین تاکید شده که پخش صدای زنان حتی اگر تلاوت قرآن باشد، ممنوع است. 

وزارت عدلیه (دادگستری) رژیم طالبان روز پنجشنبه اول شهریور از چاپ و نشر این قانون در نشریه رسمی این وزارتخانه خبر داد و گفت این قانون از زمان امضا قابل‌اجرا است.

ماده سیزدهم این قانون به مسائل مرتبط با زنان و به‌ویژه حجاب اختصاص دارد و محدودیت‌های جدیدی برای زنان وضع کرده است. 

بیشتر از جهان