تظاهرات گسترده علیه دولت نتانیاهو در اسرائیل: «‌می‌توانستید گروگان‌ها را نجات دهید»

معترضان خواستار برگزاری انتخابات مجدد در اسرائيل و همچنین به نتیجه رسیدن توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها هستند

هزاران اسرائیلی شامگاه شنبه در شهرهای مختلف اسرائیل از جمله تل‌آویو و اورشلیم به خیابان‌ها رفتند و مانند هفته‌های گذشته خواستار کنار رفتن بنیامین نتانیاهو از نخست‌وزیری و برگزاری انتخابات جدید شدند. افراد حاضر در تظاهرات ضددولتی می‌گویند سه معترض در اورشلیم بازداشت شدند.

در میان معترضان که شعارهای تندی علیه دولت سر می‌دادند، خانواده‌ گروگان‌های حمله هفتم اکتبر حماس نیز حضور داشتند. آن‌ها تظاهرات هفتگی خود را در میدان گروگان‌ها واقع در تل‌آویو برگزار کردند و از دولت اسرائیل به دلیل ناتوانی در نجات شش اسیر که اجساد آن‌ها اوایل این هفته از غزه بازگردانده شد، انتقاد کردند.

به گزارش تایمز اسرائيل، در راهپیمایی این هفته در میدان گروگان‌ها با عنوان «می‌توانستید آن‌ها را نجات دهید»، سخنرانان از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، خواستند که توافق آتش‌بس و آزادسازی گروگان‌ها را امضا کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌ها در این سخنرانی، با اشاره به نقش وزرای راست افراطی در به نتیجه نرسیدن توافق آزادسازی گروگان‌ها خطاب به نتانیاهو گفتند: «آقای نخست‌وزیر، خودتان برای مذاکره به قاهره بروید و کسی را نفرستید. همین حالا معامله را به نتیجه برسانید تا گروگان‌ها زنده پیش خانواده‌هایشان بازگردند.»

این تظاهرات در حالی برگزار شد که یک هیئت اسرائیلی روزهای پنجشنبه و جمعه در قاهره با میانجی‌های بین‌المللی درباره توافق آتش‌بس گفت‌وگو کردند. نمایندگان گروه حماس نیز روز شنبه برای مذاکره با میانجی‌ها از مصر، قطر و ایالات متحده وارد قاهره شدند.

با این حال، اواخر شنبه یک منبع فلسطینی به شبکه خبری المیادین حامی حزب‌الله لبنان گفت که مذاکرات در قاهره به «هیچ پیشرفت واضحی» منجر نشده است. در آن گزارش ادعا شد که حماس به میانجی‌ها اعلام کرده که طرح پیشین آمریکا که دوم ژوییه ارائه شد، متعهد است و پیشنهادهای جدید اسرائيل را نمی‌پذیرد. از پیشنهادهایی که حماس به‌شدت با آن مخالفت کرده، حضور نیروهای ارتش اسرائیل در کریدور فیلادلفیا است.

نتانیاهو اصرار دارد که نیروهای اسرائیلی باید همچنان در کریدور فیلادلفیا که غزه را از مصر جدا می‌کند، حضور داشته باشند. او می‌گویند که حضور آن‌ها به منظور جلوگیری از قاچاق تسلیحات به غزه ضروری است و در سوی دیگر حماس می‌گوید که این درخواست جدید اسرائیل مانع از پیشرفت مذاکرات است.

حماس و اسرائيل خواسته‌های متفاوتی را مطرح کرده‌اند، در عین حال میانجی‌ها اظهار امیدواری کردند که مذاکرات آتش‌بس روز یکشنبه در نشستی در سطح بالا در قاهره ادامه یابد.

ایناو زنگاوکر، مادر متان زنگاوکر که یکی از گروگان‌های اسیر حماس است، در تظاهرات شنبه شب تل‌آویو از خواسته‌های جدید نتانیاهو انتقاد کرد. این فعال تظاهرات ضددولتی گفت: «موضوع کریدور فیلادلفیا نیست، بلکه مسئله آن است که نخست‌وزیر مدام با خواسته‌های جدید مانع به نتیجه‌ رسیدن مذاکرات آتش‌بس می‌شود.»

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائيل، و داوید بارنیا، رئيس موساد، نیز پیش‌تر هشدار داده بودند که شرایط تازه‌ای که نخست‌وزیر اسرائيل وضع کرده است، مانع از دستیابی به توافق خواهد بود.

به‌رغم مواضع کاملا متضاد دو طرف، جان کربی، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، روز جمعه گفت که مذاکرات آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها ادامه دارد.

بیشتر از جهان