خوشبینی آمریکایی؛ بایدن با سیسی و امیر قطر درباره آتش‌بس در غزه گفتگو کرد

تلویزیون دولتی اسرائيل روز جمعه اعلام کرد که هیات‌های مصری و اسرائیلی روز پنجشنبه با هم ملاقات کردند و هیچ پیشرفتی برای حصول توافق آتش‌بس در این جلسه حاصل نشد

امیر تمیم بن حمد آل ثانی، جو بایدن، عبدالفتاح سیسی

جو بایدن، رئيس جمهوری ایالات متحده روز جمعه طی دو تماس تلفنی مجزا با عبدالفتاح سیسی، رئيس جمهوری مصر و امیر تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در رابطه با اقدامات میانجی‌گرانه مشترک برای خاتمه دادن به جنگ در غزه گفتگو کرد.

احمد فهمی، سخنگوی رئیس جمهوری مصر طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «تماس عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر با جو بایدن، رئيس جمهوری آمریکا در چارچوب تلاش‌های میانجی‌گرانه دو کشور برای حصول آتش‌بس در غزه و تبادل زندانیان صورت گرفته است.»

او افزود: «طی این تماس آخرین تحولات در دور جدید مذاکرات به میزبانی قاهره مورد بررسی مجدد قرار گرفت و هر دو رئیس جمهوری بر اهمیت تعهد طرفین درگیر به غلبه بر موانع و انعطاف‌پذیری برای حصول توافق تاکید کردند.»

فهمی همچنین گفت: «عبدالفتاح سیسی تاکید کرد که دستیابی فوری به توافق آتش‌بس در غزه در برهه حساس کنونی چه از منظر پایان دادن به بحران انسانی فاجعه‌بار در این باریکه و چه از منظر جلوگیری از تشدید تنش‌ها و رهایی منطقه از عواقب گسترش درگیری‌ها به خصوص برای مردم بسیار حائز اهمیت است.»

خوش‌بینی آمریکایی

کاخ سفید روز جمعه دوم شهریور ماه ضمن اعلام پیشرفت در مذاکرات حصول توافق آتش‌بس در غزه، از اسرائیل و حماس خواست تا گامی به جلو بردارند.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: «پیشرفت‌هایی حاصل شده است. اکنون باید هر دو طرف برای بهبود شرایط تلاش کنند.»

او افزود: «ماهیت مذاکرات اولیه ما در شب گذشته در قاهره سازنده بود. بنابراین ما راغبیم که طی روز‌های آینده نیز به همین‌گونه شاهد پیشرفت باشیم.»

دور پیشین مذاکرات در روزهای ۲۵ و ۲۶ مرداد ماه در دوحه، پایتخت قطر برگزار شد. در نتیجه تیم مذاکرات، میانجی‌گران اعلام کردند که واشنگتن با هدف کاهش شکاف‌ها میان اسرائيل و حماس پیشنهاد توافقی جدید را ارائه داده است.  

هیات مذاکره کننده اسرائيلی برای ادامه مذاکرات وارد قاهره پایتخت مصر شده است و انتظار می‌رود که در دور جدید مذاکرات در روزهای شنبه و یکشنبه شرکت کند.

تلویزیون دولتی اسرائيل روز جمعه اعلام کرد که هیات‌های مصری و اسرائیلی روز پنجشنبه با هم ملاقات کردند و هیچ پیشرفتی برای حصول توافق آتش‌بس در این جلسه حاصل نشد.

دیوان امیر قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در تماس شامگاه جمعه جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با امیر تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر تحولات غزه، کرانه باختری و تلاش‌های مشترک میانجی‌گران برای پایان دادن به جنگ در نوار غزه مورد بررسی قرار گرفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه ایالات متحده همراه با قطر ماه‌ها است که پیشنهاداتی را برای پایان دادن به جنگ در غزه ارائه می‌کنند، اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل هر بار شرایط جدیدی برای پذیرش این توافق‌ها وضع می‌کند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائيل و داوید بارنا، رئيس موساد پیش‌تر هشدار داده بودند که شرایط جدید وضع شده از سوی نخست‌وزیر اسرائيل مانع از دست‌یابی به توافق خواهد بود.

این شرایط عبارتند از ادامه کنترل محور فیلادلفیا، مرز غزه و مصر و گذرگاه رفح توسط اسرائيل و جلوگیری از بازگشت شبه نظامیان فلسطینی با انجام بازرسی در گذرگاه نتزاریم.

خانواده‌های گروگان‌ها و بسیاری از معترضان اسرائيلی نتانیاهو را به مانع‌تراشی عمدی برای حصول توافق متهم می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که نخست‌وزیر اسرائيل از انحلال دولت دست‌راستی خود و به جریان افتادن «پرونده فساد» در دادگاه می‌هراسد.

از سوی دیگر حماس نیز همچنان بر خروج کامل اسرائيل از نوار غزه و توقف کامل جنگ اصرار می‌ورزد.

جان کربی در نشست مطبوعاتی روز جمعه گفت که ایالات متحده همچنان بر این باور است که اسرائيل طرح پیشنهادی آتش‌بس را پذیرفته است.

او بار دیگر از حماس خواست که با پذیرش این پیشنهاد راه را برای حصول توافق آتش‌بس بگشاید.

کربی گفت: «به این فکر کنید که این توافق چه دستاوردی برای مردم غزه خواهد داشت. به آن‌ها دورانی از آرامش همراه با احتمال پایان جنگ و خشونت و خونریزی اعطا می‌کند.»

او افزود: «این آتش‌بس همچنین به همه ما فرصت می‌دهد تا کمک‌های بشردوستانه بیشتری را به دست مردم غزه برسانیم.»

بیشتر از جهان