سالگرد انفجار فرودگاه کابل؛ ترامپ وعده داد عاملان خروج شتابزده از افغانستان را اخراج کند

دونالد ترامپ گفت در صورت پیروزی در انتخابات، در روز تحلیف از عاملان فاجعه خروج افغانستان می‌خواهد استعفا کنند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، در سومین سالگرد حمله مرگبار داعش خراسان به فرودگاه کابل که در آن ۱۳ سرباز آمریکایی و حدود ۲۰۰ شهروند افغانستان کشته شدند، وعده داد افرادی را که به باور او غفلت و بی‌توجهی آن‌ها سبب این فاجعه شد، برکنار کند.

بعدازظهر ۲۶ اوت ۲۰۲۱، در حالی که نیروهای آمریکایی و کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی در حال خارج کردن نیروهایشان از افغانستان بودند، عبدالرحمان لوگری، مهاجم انتحاری عضو داعش، که  ۱۵ اوت در جریان هجوم طالبان به شهر کابل از زندان پلچرخی آزاد شده بود، خود را به گیت ابی در فرودگاه کابل رساند و جلیقه انفجاری‌اش را در میان جمعیت حاضر و در چند قدمی سربازان آمریکایی، منفجر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سربازان آمریکایی که در این حمله کشته شدند، بین ۲۰ تا ۲۳ سال داشتند و این حادثه باعث شد موج بزرگی از انتقادها از نحوه عملکرد دولت بایدن در مدیریت روند خروج از افغانستان شکل بگیرد.

دونالد ترامپ هم در سه سال گذشته بارها دولت بایدن را به بی‌کفایتی و غفلت در روند خروج از افغانستان متهم کرده است. او روز دوشنبه هنگام سخنرانی در کنفرانس انجمن گارد ملی آمریکا، نحوه خروج آمریکا از افغانستان را «خجالت‌آورترین در تاریخ آمریکا» توصیف کرد و مدعی شد که اگرچه او نیز می‌خواست از افغانستان خارج شود، چنانچه در زمان خروج او رئیس‌جمهوری بود، این روند را «با وقار و قدرت» انجام می‌داد. 

در حمله مهاجم انتحاری داعش خراسان به فرودگاه کابل، کریم نیکویی ۲۰ ساله، جارد ام اشمیتز ۲۰ ساله، دایگان پج ۲۲ ساله، دیلن آر مرولا ۲۰ ساله، رالی مک‌کروم ۲۰ ساله، رایان سی کناس ۲۳ ساله، دیوید ال اسپینوزا ۲۰ ساله، دارین تی هوور ۳۱ ساله، ماکستون سویاک ۲۲ ساله، نیکول جی ۲۳ساله، هامبرتو آسانچز ۲۲ ساله، هانتر لوپز ۲۲ ساله و یوهانی روزاریو پیچاردو ۲۵ ساله ۱۳ سربازان آمریکایی بودند که در این انفجار مرگبار کشته شدند.

خانواده‌ این سربازان در سه سال گذشته بارها از جو بایدن انتقاد کردند و گفتند رئیس‌جمهوری آمریکا با آنان به‌عنوان بازماندگان افرادی که جانشان را در راه دفاع از ارزش‌های جامعه آمریکا از دست دادند، تماس نگرفته است.

دونالد ترامپ روز دوشنبه به این ۱۳ سرباز ادای احترام کرد و پس از آن در کنفرانس گارد ملی سخنرانی کرد.

 

ترامپ در این سخنرانی گفت به رغم وقوع فاجعه در جریان خروج از افغانستان و مرگ ۱۳ سرباز آمریکایی و همچنین لطمه دیدن جایگاه آمریکا در جهان، هیچ‌کس در دولت بایدن به‌عنوان عامل و مسئول این فاجعه از کار برکنار نشد. ترامپ از هوادارانش خواست که در انتخابات ماه نوامبر شرکت کنند و جو بایدن و کامالا هریس را که عاملان این فاجعه بودند، از کاخ سفید اخراج کنند.

ترامپ افزود که او می‌تواند [در صورت پیروزی در انتخابات] هر مقام ارشد نظامی و سیاسی را که در حوادث مرتبط با خروج آمریکا از افغانستان دخیل باشند، از کار اخراج کند. او گفت: «زمانی که من قدرت را به دست بگیرم، از تک‌تک مقام‌هایی که در فاجعه خروج از افغانستان نقش داشتند، درخواست خواهم کرد نامه استعفایشان تا ظهر روز تحلیف روی میز من باشد.»

ترامپ در مورد ضرورت اخراج افرادی که کارشان را به‌درستی انجام نمی‌دهند، گفت: «باید افرادی را که کارشان را بد انجام می‌دهند، اخراج کنید.» رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در عین حال گفت: «مشکل اینجا است که وقتی شخصی را اخراج می‌کنید، در نهایت درباره شما یک کتاب می‌نویسد.»

با این حال دونالد ترامپ در گفت‌وگو با شان رایان، نظامی پیشین و مجری معروف، از پاسخ دادن به پرسشی در مورد احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، طفره رفت.

شان رایان در این دیدار اشاره کرد که پس از مصاحبه با احمد مسعود، طی طوماری که ۳۰۰ هزار نفر آن را امضا کردند، از کنگره آمریکا خواسته است احمد مسعود را برای شهادت دادن در مورد دسترسی طالبان به کمک‌های بشردوستانه به آمریکا دعوت کند، اما مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، به این طومار توجهی نکرد.

دونالد ترامپ در پاسخ، تنها از بی‌توجهی مک‌کال به این طومار با اظهار تعجب کرد و در ادامه، از روند خروج دولت بایدن از افغانستان انتقاد کرد اما در مورد دستبرد طالبان به کمک‌های بشردوستانه آمریکا به افغانستان حرفی نزد.

بیشتر از جهان