حقوق دو برابرِ معاف از مالیات، یکی از انگیزه‌‌هایی که استرالیایی‌ها را راهی عربستان سعودی می‌کند

مشاغل پردرآمد معاف از مالیات و پروژه‌های عظیم، عربستان سعودی را به یک مقصد محبوب کاری تبدیل کرده است

عکس تزیینی از گذرنامه استرالیایی و پرچم عربستان سعودی‌ــ Canva

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، تریلیون‌ها دلار به مجموعه‌ای از پروژه‌های عظیم ساخت‌و‌ساز و زیرساختی اختصاص داده است تا در کشوری که ۶۰ درصد جمعیتش زیر ۳۰ سال سن دارند صنایع و مشاغل جدید ایجاد شود. این پروژه‌ها نیازمند خیل عظیم نیروهای خارجی متشکل از معماران، مدیران ساختمانی، کارشناسان فرهنگی و وکلا است.

به گزارش فایننشال ریویو، در حال حاضر موجی از استرالیایی‌ها که جذب حقوق‌های بالا و جذابیت کار شده‌اند، هجوم برده‌اند تا این خلاء را پر کنند.

دولت استرالیا داده‌های اتباع مقیم خارج از کشور را منتشر نمی‌کند اما شورای تجارت استرالیا و عربستان سعودی برآورد می‌کند که شمار استرالیایی‌های ساکن عربستان سعودی در چند سال گذشته به بیش از ۱۰ هزار نفر افزایش یافته است.

جید اوانز، از شورای تجارت استرالیا و عربستان سعودی، می‌گوید تعداد استرالیایی‌هایی که مقصدشان در منطقه عربستان سعودی است به میزان فزاینده‌ای افزایش یافته است، در حالی که در سال‌های گذشته آن‌ها دبی را انتخاب می‌کردند. در نتیجه این روند، کسب‌و‌کار شرکت‌های حمل‌و‌نقل نیز رونق گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جین اورت، از شرکت حمل‌و‌نقل کراون ورلد موبیلیتی، می‌گوید سال گذشته ۲۰۰ درصد افزایش جابه‌جایی داشته‌اند، زیرا جوانان مجرد و زوج‌های جوان شاغل اغلب از طریق شرکت‌های خدمات مالی و نیروی انسانی به عربستان سعودی مهاجرت کرده‌اند.

افزایش آزادی‌های اجتماعی و چشم‌انداز شغلی خوب با حقوق بالا و معاف از مالیات، عربستان سعودی را به مقصدی جذاب برای مهاجران استرالیایی تبدیل کرده است. آن‌ها اکنون در این کشور به تیم‌های ورزشی می‌پیوندند، در بخش صندوق سرمایه‌گذاری عمومی کار می‌کنند، و در پروژه‌های ملی ساخت‌و‌ساز نقش‌های کلیدی ایفا می‌کنند.

یک مدیر ساخت‌و‌ساز، که در حال استخدام ده‌ها نیروی جدید است، می‌گوید پروژه‌ها روی کارکنان ۲۵ تا ۳۵ ساله متمرکزند و استرالیایی‌ها بخش فزاینده‌ای از نیروی کار را تشکیل می‌دهند. به گفته او، پیشنهاد ساده است: دستمزد شما به میزان قابل‌ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند، به اندازه پروازی چهار ساعته با اروپا فاصله دارید، و در پروژه‌ای عظیم و حیرت‌انگیز کار می‌کنید. چند سالی به عربستان سعودی بیایید و پیشرفت کنید.

در مقابل، بخش ساخت‌و‌ساز در استرالیا با مشکلات عدیده‌ای دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. هزینه‌های بالا، کمبود نیروی کار و تاخیر برنامه‌‌ها این صنعت را به لبه پرتگاه کشانده است. تعداد شرکت‌هایی که اعلام ورشکستگی می‌کنند رو به افزایش است و برخی شرکت‌های بزرگ نیز با مشکلات دست به گریبان‌اند.

فرصت‌های شغلی در عربستان سعودی به بخش ساخت‌و‌ساز محدود نیست و خدمات شغلی، ورزش و موسسات فرهنگی را نیز در برمی‌گیرد.

ساخت‌و‌ساز مهم‌ترین بخش است اما تاثیر بسیار زیادی روی سایر صنایع دارد، و بی‌تردید بیشترین اثرگذاری را روی بخش‌های مالی و حقوقی داشته است.

ورزش یکی از ارکان اصلی تغییر تصویر عربستان سعودی است و این کشور در نظر دارد در چارچوب آماده‌سازی‌ برای میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۳۴، یازده ورزشگاه جدید احداث کند.

اکنون استرالیایی‌ها نیز به موج برنامه گسترده چشم‌انداز ۲۰۳۰ شاهزاده محمد بن سلمان برای تنوع‌بخشی به اقتصاد و کاهش وابستگی کشور به نفت پیوسته‌اند، از کریگ گودوین، ستاره تیم ملی استرالیا، گرفته که برای تیم الوحده توپ می‌زند تا دنی تاونسند، مدیرعامل سابق لیگ سری آ، که اکنون رئیس یک شرکت سرمایه‌گذاری ورزشی سعودی است.

قدرت نرم عربستان سعودی حتی به عرصه هنر استرالیا نیز رسیده‌ است و وین بورگ، مدیرعامل سابق شرکت فیلم‌سازی فاکس قرن بیستم، اکنون مدیرعامل صنایع رسانه‌ای نئوم است که تلاش می‌کند تولیدات فیلم و بازی را جذب عربستان سعودی کند.

در این بین، تعداد اتباع خارجی که در عربستان سعودی ملک می‌خرند رو به افزایش است.

روی ساکر، رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در شرکت ری وایت، می‌گوید: «عربستان سعودی بی‌تردید دارد در همان مسیری حرکت می‌کند که دبی رفت، با این تفاوت که این اتفاق در دبی طی ۱۰ تا ۱۵ سال رخ داد، اما عربستان سعودی به‌سرعت در حال تغییر است و در پنج سال عملا همه چیز را زیرورو کرده‌اند.»

بیشتر از اقتصاد