دومین روز حمله گسترده روسیه به اوکراین؛ زلنسکی وعده تلافی داد

مقامات اوکراین اعلام کردند که بر اثر تازه‌ترین حمله موشکی و پهپادی مسکو دست‌کم پنج نفر جان باخته‌اند

در ادامه دور جدید درگیری‌های نظامی میان روسیه و اوکراین، مسکو روز سه‌شنبه ۲۷ اوت (ششم شهریور) حملات موشکی و پهپادی را به مناطق مختلفی از اوکراین انجام داد. روسیه روز دوشنبه نیز یکی از بزرگترین حمله‌های هوایی را در جنگ علیه همسایه خود انجام داده بود.

به گزارش رویترز، مقام‌های اوکراینی اعلام کردند که هواپیماهای روسیه در روز سه‌شنبه تعداد زیادی از مناطق اوکراین را هدف قرار دادند و سبب کشته شدن دست‌کم پنج نفر شدند.

به گفته مقامات منطقه‌ای اوکراین، بر اثر هدف قرار گرفته شدن یک هتل با موشک در مرکز شهر کریفی‌ریه، دو نفر کشته شدند. سه نفر دیگر نیز در حملات هواپیماهای بدون سرنشین به شهر زاپوریژژیا در جنوب شرقی اوکراین جان باختند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه گفت که کی‌یف حملات جدید روسیه را تلافی خواهد کرد.

روسیه روز دوشنبه با بیش از ۲۰۰ موشک و پهپاد زیرساخت‌های انرژی اوکراین را هدف گرفت. در واکنش به این موضوع، زلنسکی از متحدانش خواست که عملیات دفاع هوایی مشترک را در نظر بگیرند و تسلیحات نظامی با قابلیت‌های دوربرد را ارائه دهند.

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که در حمله روز سه‌شنبه، پنج موشک از ۱۰ موشک ورودی و ۶۰ فروند از ۸۱ پهپاد را سرنگون کرده است.

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که رد ۱۰ پهپاد دیگر را که احتمالا در جایی در خاک این کشور سرنگون شده‌اند، از دست داد. یکی از این پهپادها نیز وارد خاک بلاروس شد.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور یک حمله تسلیحاتی با دقت بالا را به اوکراین انجام داده‌اند.

اعلام خبر کشته شدن شهروندان اوکراینی در حالی است که مسکو هدف قرار دادن غیرنظامیان را از زمان آغاز تهاجم تمام‌عیار به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ رد می‌کند. به رغم تکذیب مسکو، گزارش‌ها حاکی از آن است که هزاران نفر در این جنگ کشته شده‌اند.

چندین وبلاگ‌نویس نظامی روسیه گفتند که حملات جدید مسکو یک «اقدام تلافی‌جویانه» در برابر تهاجم غافلگیرانه اوکراین به منطقه کورسک غربی روسیه بوده است.

پیش از این اوکراین اعلام کرده بود که تهاجم غافلگیرانه به روسیه با موفقیت شگفت‌انگیزی همراه بوده و پویایی جنگ را تغییر داده است. با این حال کارشناسان گفتند که مشخص نیست اوکراین تا چه زمانی می‌تواند سرزمینی را که در کورسک تصرف کرده است، حفظ کند.

پوتین نیز در واکنش به تصرف کورسک و تخلیه هزاران شهروند از مناطق مرزی گفته بود که «اوکراین با تهاجم خود به جنوب روسیه تلاش می‌کند ثبات مسکو را تضعیف کند، اما موفق نخواهد شد.» او اوکراین را تهدید کرد و گفت که «دشمن پاسخی شایسته دریافت خواهد کرد.»

در همین حال روز سه‌شنبه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفت که ارتش او به تازگی اولین آزمایش موفقیت‌آمیز یک موشک بالستیک تولید داخل را انجام داده است.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایتخت اوکراین گفت: «آزمایش اولین موشک بالستیک اوکراینی مثبت بوده است. من این موضوع را به صنعت دفاعی کشورمان تبریک می‌گویم اما نمی‌توانم جزئیات بیشتری در مورد این موشک به اشتراک بگذارم.»

بیشتر از جهان