حمله گسترده اسرائیل به خان یونس و مناطقی از کرانه باختری

نیروهای اسرائیلی با تانک‌هایشان تا عمق خان یونس در جنوب نوار غزه پیش رفتند

نمایی از ویرانی‌های به‌‌جامانده از حمله اسرائیل به مناطق مسکونی غزه‌- AFP

ارتش اسرائیل، روز چهارشنبه ۲۸ اوت (هفتم شهریور) به غزه، خان یونس، جنین، طولکرم و مناطق دیگری از کرانه باختری به‌طور گسترده‌ای حمله کرد. هم‌زمان گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی از تبادل آتش با اسرائیلی‌ها خبر دادند.

حمله به کرانه باختری که از بزرگ‌ترین حمله ماه‌های اخیر در کرانه باختری است، در پی مجموعه‌ای از حمله‌های کوچک‌تر طی هفته‌های اخیر در این منطقه انجام شد.

طبق اعلام صلیب سرخ تشکیلات خودگردان فلسطین، در جریان یورش گسترده ارتش اسرائیل دست‌کم ۱۰ نفر در جنین، طولکرم، نابلس و طوبس کشته شدند.

ارتش اسرائیل ضمن تایید حمله‌های کم‌سابقه به مناطقی از کرانه باختری اعلام کرد که این حمله‌ها را برای نابودی حماس و دیگر گروه‌های شبه نظامی وابسته به ایران برای خنثی کردن تهدیدهای علیه این کشور ضروری می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ئیسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، با انتشار پستی در رسانه اجتماعی اکس ضمن اشاره به حمله‌های روز چهارشنبه نوشت که «نیروهای این کشور در حال از بین بردن زیرساخت‌های تروریستی‌اند که با حمایت ایران در اردوگاه‌های جنین و طولکرم گسترش یافته‌اند».

وزیر امور خارجه دولت بنیامین نتانیاهو همچنین خبر داد که جمهوری اسلامی با تامین مالی حماس در حال ایجاد یک «جبهه تروریستی شرقی با الگوی لبنان» علیه اسرائیل در کرانه باختری است.

به گزارش رویترز، شاخه‌های نظامی حماس، جهاد اسلامی و فتح نیز در اعلامیه‌های جداگانه خبر دادند که نیروهای آن‌ها بمب‌هایی را علیه خودروهای نظامی اسرائیل در سه منطقه کرانه باختری منفجر کرده‌اند.

وزارت بهداشت فلسطین نیز اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی بیمارستان اصلی جنین را محاصره و دسترسی به آن را مسدود کرده‌اند. ارتش اسرائیل مدعی شد که این اقدام با هدف ممانعت از فرار شبه‌نظامیان و پناه گرفتن آنان در تپه‌های خاکی انجام شده است.

درگیری‌ها در غزه و خان‌ یونس نیز روز چهارشنبه ادامه یافت. طبق گزارش خبرگزاری رویترز، نیروهای اسرائیلی با تانک‌هایشان تا عمق خان یونس در جنوب نوار غزه پیش رفتند و حملاتی را در سراسر منطقه سازمان‌دهی کردند. پزشکان، شمار کشته‌شدگان فلسطینی غزه در روز چهارشنبه را ۳۴ نفر اعلام کرده‌اند.

ساکنان خان یونس هم می‌گویند تانک‌های اسرائیلی پیش‌روی غافلگیر‌کننده‌ای به سمت مرکز شهر داشتند و بسیاری از خانواده‌ها مجبور شدند فرار کنند. برخی نیز درون خانه‌هایشان گرفتار شدند. مقام‌های فلسطینی می‌گویند حملات به خان یونس نیز دست‌کم ۱۱ کشته برجای گذاشت.

به گفته پزشکان، حمله هوایی اسرائیل به شهر مرکزی دیر البلاح، جایی که حداقل یک میلیون نفر در آن پناه گرفته‌اند، به کشته شدن ۸ فلسطینی در نزدیکی مدرسه‌ای که خانواده‌های آواره در آن سکونت دارند، منجر شد.

همچنین در نصیرات، در مرکز نوار غزه نیز محمد عابد ربه، روزنامه‌نگار به همراه خواهرش در حمله اسرائیل به خانه‌شان کشته شد. دفتر رسانه‌های دولتی حماس در غزه گفت که مرگ عابد ربه تعداد خبرنگاران فلسطینی را که در اثر تیراندازی اسرائیل کشته شده‌اند به ۱۷۲ نفر افزایش داده است.

در روزهای اخیر، اسرائیل چندین دستور تخلیه غزه را صادر کرده است که بیشترین دستور تخلیه از زمان آغاز جنگ تاکنون بوده است. این دستورها اعتراض فلسطینی‌ها، سازمان ملل و مقامات امدادی در پی داشت اما ارتش اسرائیل اعلام کرد که دستور تخلیه مناطقی را داده است که حماس و دیگر شبه‌نظامیان حملاتی را از آنجا علیه اسرائیل انجام داده‌اند.

شاخه‌های نظامی حماس و جهاد اسلامی شلیک راکت به نیروهای اسرائیلی را تایید کرده‌اند. بر مبنای داده‌های موجود بیش از ۴۰ هزار فلسطینی در جنگ حماس و اسرائیل کشته شده‌اند و بالغ بر دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر چندین بار آواره شدند و با کمبود شدید غذا مواجه‌اند.

بر اساس اعلام اسرائیل نیز حمله جنگجویان حماس به این کشور در هفتم اکتبر سال گذشته میلادی به کشته شدن هزار و ۲۰۰ نفر منجر شد. همچنین بیش از ۲۵۰ نفر گروگان گرفته شدند.

مذاکرات میانجی‌گری برای پایان دادن به جنگ غزه در قطر ادامه دارد و به رغم سرسختی دو طرف، آمریکا نسبت به دستیابی به آتش‌بس ابراز خوش‌بینی کرده است.