طالبان ورزش‌های رزمی را به دلیل «تضاد با آموزه‌های اسلام» منع کردند

اداره ورزش رژیم طالبان در حالی ورزش‌های رزمی ترکیبی را به دلیل خشونت در تضاد با اسلام توصیف کرد که نام این گروه با حمله‌های مرگبار انتحاری، گردن زدن افراد و ترور گره خورده است

بازمحمد مبارز از ورزشکاران معروف افغانستان در حال آماده شدن در یکی از مسابقات-Facebook/BazMohammadMubariz

کمتیه المپیک افغانستان که تحت مدیریت طالبان است، روز پنج‌شنبه، هشتم شهریور، اعلام کرد که ورزش‌های رزمی ترکیبی « به دلیل تضاد با آموزه‌های اسلام» در افغانستان ممنوع شد و پس از این هیچ یک باشگاه‌های ورزشی حق برگزاری مسابقات میان ورزشکاران این رشته را ندارند.

در اطلاعیه این نهاد آمده است: «پیش از این نیز در مورد ورزش مبارزات آزاد نگرانی‌های وجود داشت و این موضوع تحت بررسی بود. پس از بررسی‌های همه‌جانبه مشخص شد که این ورزش از نگاه شریعت مشکل دارد.»

دو روز پیش احمدالله وثیق، رئیس اداره «تربیت بدنی و ورزش» رژیم طالبان نیز گفته بود که نامه‌ای از وزارت امر به معروف و نهی از منکر دریافت کرده است که دستور توقف این ورزش را داده است. احمدالله وثیق که تا پیش از بازگشت طالبان به قدرت، عضو کمیسیون فرهنگی این گروه بود، از یکسال پیش به عنوان رئیس اداره تربیت بدنی و ورزش کار می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نامه وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان آمده است که ورزش‌های رزمی ترکیبی خشونت‌بار است و خطر زخمی شدن و کشته شدن ورزشکاران در آن وجود دار، بنابر این برخلاف شریعت اسلامی است و باید ممنوع شود.

در یک نامه وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان که شیخ خالد حنفی در پای آن امضا کرده آمده است که موضوع جایز نبودن ورزش‌های رزمی با ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر این گروه مطرح شده است. در این نامه خطاب به ملا هبت‌الله آمده است که در ورزش‌های رزمی آزاد خطر مجروح شدن ورزشکاران از ناحیه چشم، گوش، بینی و حتی مرگ آنان وجود دارد. شیخ خالد حنفی توضیح داده است که در اسلام آسیب رساندن به خود جایز نیست، بنابراین ورزش‌های رزمی برخلاف شریعت است.

اداره ورزش رژیم طالبان در حالی ورزش‌های رزمی ترکیبی را به دلیل خشونت در تضاد با اسلام توصیف کرد که نام این گروه با حمله‌های مرگبار انتحاری، گردن زدن افراد و ترور گره خورده است. طالبان از زمان تاسیس در ۱۹۹۴ در قندهار، حمله‌های خونین بر شهرهای افغانستان از جمله قتل عام و کشتارهای دسته‌جمعی را در کارنامه خود دارند. این گروه همچنین در سه سال گذشته و پس از بازگشت به قدرت، ده‌ها نفر از نظامیان و کارکنان دولت پیشین، منتقدان و مخالفان و زنان معترض را بازداشت، شکنجه، اعدام و ناپدید کرده است.

هرچند هنوز نهادهای ورزشی بین‌المللی به ممنوع شدن ورزش‌های رزمی در افغانستان واکنش نشان نداده اند، اما پیش از این محروم شدن دختران و زنان از ورزش، مسدود شدن باشگاه‌های بدن‌سازی زنان و متوقف شدن فعالیت تیم‌های دوچرخه‌‌سواری، والیبال و فوتبال دختران در افغانستان منجر به اعتراض گسترده نهادهای بین‌المللی شده است.

در مسابقات المپیک ۲۰۲۴، زنان ورزشکار افغان در چندین رشته از جمله دوچرخه‌‌سواری به نمایندگی از افغانستان حضور یافتند، اما اداره المپیک افغانستان زیر اداره گفت زنان نمی‌توانند از افغانستان تحت سلطه این گروه نمایندگی کنند.

کمیته بین‌الملی المپیک، افغانستان را در دور نخست سلطه طالبان (۱۹۹۶-۲۰۰۱) از شرکت در بازی‌ها محروم کرده بود، اما این‌بار با دعوت از ورزشکاران مرد از داخل افغانستان و زنان ورزشکار در تبعید، جایگاه افغانستان را در بازی‌ها حفظ کرد.

بازمحمد مبارز، حسین‌بخش صفری و احمدولی هوتک، سه تن از ورزشکاران معروف افغانستان در رشته هنرهای رزمی-Baz Mohammad Mubariz/Facebook
 

در سال‌های اخیر ورزشکاران زن و مرد افغانستان در بخش‌های مختلف از جمله در فوتبال، والیبال، کریکت و ورزش‌های رزمی ترکیبی با شرکت در مسابقات بین‌المللی جوایزی را با خود به افغانستان بردند. در این میان ورزش‌های رزمی با استقبال گسترده مردم مواجه شد، تا جایی که چند شبکه تلویزیونی ویژه ورزش به فعالیت آغاز کردند و یکی از این شبکه‌ها به نام ستاره، به پخش مسابقات میان ورزشکاران رزمی ترکیبی می‌پرداخت.

بازمحمد مبارز، حسین‌بخش صفری، احمد ولی هوتک و عبدالعظیم بدخشی از چهره‌های معروف ورزش‌های رزمی در افغانستان هستند که در مسابقات در کشورهای مختلف جوایز متعددی کسب کرده‌‌اند.

بیشتر از ورزش