عربستان سعودی سوءاستفاده از حج برای اهداف سیاسی یا فرقه‌ای را ممنوع می‌کند

وزارت حج عربستان سعودی پیش‌نویس مقررات ابلاغ‌شده به دفاتر مجاز حج را منتشر کرد

تعدادی از حجاج در مکه، عربستان سعودی‌ــ ABDEL GHANI BASHIR/ AFP

وزارت حج و عمره عربستان سعودی تاکید کرده است که تحت هیچ شرایطی اجازه سوءاستفاده از حج سالانه برای اهداف سیاسی یا فرقه‌ای را نخواهد داد و هیچ کس برای انجام اعمالی که امنیت عمومی و نظم و قانون را بر هم می‌زند، اجازه ورود به کشور را نخواهد داشت.

به گزارش سعودی گازت، این دستورالعمل بخشی از پیش‌نویس مقررات مربوط به عملکرد دفاتر امور حج خارج از کشور است که این وزارتخانه به‌تازگی منتشر کرده است.

بر اساس این مقررات، مسئولیت کامل تمام حجاجی که از کشورهای دیگر می‌آیند بر عهده دفاتر مجاز است. وزارت حج و عمره به دفاتر ابلاغ کرده است که اطلاعات حجاج را پیش از ورود به عربستان سعودی از راه‌های الکترونیک ثبت کنند و از ورود هرگونه تصویر، کتاب، پرچم، شعار، هر نوع نشریه سیاسی، و هرگونه اقلام ممنوع به کشور جلوگیری کنند.

این دفاتر همچنین مسئولیت دارند تا اطمینان حاصل کنند حجاج آن‌ها در هیچ‌گونه فعالیت یا تجمع مخل نظم عمومی، امنیت عمومی، آرامش عمومی یا بهداشت عمومی شرکت نمی‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفاتر موظف‌اند در همکاری با مقام‌های ذی‌صلاح هر کشور تمام اقدام‌های لازم را به عمل آورند تا از ورود حجاج از هر راهی غیر از روش‌های رسمی مورد تایید عربستان سعودی جلوگیری کنند.

وزارت حج و عمره عربستان سعودی ضمن منع دفاتر و کارمندانشان از استفاده از اقامتگاه‌ها و وسایل نقلیه درنظرگرفته شده برای حجاج برای مقاصد و افراد دیگر، انجام فعالیت‌های تجاری و واسطه‌گری یا دریافت کمیسیون از طرف‌های مرتبط با خدمات حج را ممنوع اعلام کرده است.

وزارت حج و عمره عربستان سعودی بر عزم این وزارتخانه به ادامه ممنوعیت بهره‌برداری از حج برای اهداف سیاسی و فرقه‌ای تاکید کرد و افزود در صورت تخلف دفتر امور حج یا هر یک از کارکنانش از این مقررات، رئیس دفتر یا کارمند متخلف از کشور اخراج خواهند شد و در آینده نیز مجاز به تاسیس دفتر امور حج نخواهند بود.

روال تایید دفاتر چند مرحله دارد که در هر فصل حج با ارائه درخواست مجوز از طریق کانال دیپلماتیک نهاد رسمی که دفتر به آن وابسته است آغاز می‌شود و مسئولان دفتر هیچ‌کدام نباید موقعیت دیپلماتیک داشته باشند. دوره مجوز اعضای دفتر امور حج از تاریخی که وزارتخانه مشخص کرده است آغاز می‌شود و تا پایان ماه محرم سال هجری بعد معتبر است و تعهدات دفتر به حجاج تا زمان بازگشت آن‌ها به کشورشان ادامه خواهد داشت.

بیشتر از جهان