بازداشت ۱۷ هزار نفر زائر بدون مجوز در حج 

عربستان سعودی امسال پس از رفع محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، یکی از بزرگ‌ترین مراسم‌ حج تاریخ را برگزار می‌کند

مقام‌های امنیتی عربستان سعودی بیش از ۱۷ هزار نفر را به‌دلیل تلاش برای انجام بدون مجوز مراسم حج بازداشت کردند.

به گزارش خبرگزاری عربستان سعودی،‌ ژنرال محمد البسامی، مدیر امنیت عمومی و رئیس کمیته امنیت حج، درباره برخورد با قانون‌شکنان مراسم حج امسال گفت: «تا روز پنجشنبه درمجموع ۱۷ هزار و ۶۱۵ نفر به دلیل تلاش برای انجام بدون مجوز مناسک حج بازداشت شدند. از این میان، تخلف ۹ هزار و ۵۰۹ نفر از بازداشتی‌ها به سرپیچی از مقرارت مربوط به سکونت، کار و امنیت مرزی مرتبط است و ۱۰۵ نفر نیز سازمان‌دهندگان جعلی زیارت حج بودند که همه آن‌ها به دادستانی ارجاع شده‌اند.»

او با اشاره به این‌که نیروهای امنیتی حج با کارایی و فعالیت حرفه‌ای به برگزاری هرچه بهتر این مراسم کمک می‌کنند،‌ افزود: «امسال ۲۰۲ هزار و ۶۹۵ نفر که مجوز حج نداشتند از ورودی مکه بازگردانده شدند و ۱۲۸ هزار و ۹۹۹ خودروی بدون مجوز ورود به مکه و عتبات عالیات نیز بازگردانده شدند.»

ژنرال محمد البسامی همچنین گفت: «۳۳ نفر از افرادی که حجاج بدون مجوز را جابجا می‌کردند، بازداشت و برای اجرای مقررات به کمیته‌های اداره کل گذرنامه در ورودی‌های مکه معرفی شدند.»

بعد از لغو محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، عربستان سعودی امسال یکی از بزرگ‌ترین مراسم‌ حج تاریخ را برگزار می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود ۲.۵ میلیون نفر سال ۲۰۱۹ در مراسم حج شرکت کردند، اما در دو سال پس از آن به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹، تعداد زائران به‌شدت کاهش یافت. در سال ۲۰۲۲، از ۹۰۰ هزار زائر که ۷۸۰ هزار نفرشان از خارج کشور آمده بودند در مقدس‌ترین شهرهای اسلامی، مکه و مدینه، پذیرایی شد و امسال عربستان سعودی پذیرای بیش از دو میلیون و ۶۰۰ ‏هزار مسلمان از ۱۶۰ کشور جهان است.

به گفته مقام‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران، امسال حدود ۸۸ هزار زائر ایرانی برای شرکت در مراسم حج تمتع در عربستان سعودی حضور دارند. این در حالی است که سهمیه زائران ایرانی در سال ۲۰۲۲ فقط ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر بود.

بر اساس شریعت اسلام، بر مسلمان‌هایی که توانایی مالی دارند واجب است که یک‌ بار در زندگی خود در مراسم سالانه حج تمتع شرکت کنند. ازاین‌رو، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که وجود مکه و مدینه در عربستان سعودی، ویژگی منحصر‌به‌فردی برای این کشور به‌ شمار می‌رود که هیچ کشور مسلمان دیگری ظرفیت و قابلیت رقابت با آن را ندارد.

حج هم برای مسلمانان جهان فرصتی مغتنم است و هم برای عربستان سعودی که در مسیر فاصله گرفتن از درآمدهای نفتی و ایجاد تنوع در منابع اقتصادی قرار دارد.

مدت کوتاهی پس از به قدرت رسیدن ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵، پروژه ۲۱ میلیارد دلاری توسعه مسجدالحرام با ظرفیت ۳۰۰ هزار زائر بیشتر، آغاز شد. یک سال بعد، شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، زیارت را یکی از عوامل کلیدی طرح تنوع‌بخشی اقتصادی این کشور در سند ۲۰۳۰ معرفی کرد.

گزارش نهاد مالی «مستر کارت» از شاخص جهانی شهرهای مقصد نشان می‌دهد که مکه در سال ۲۰۱۸ حدود ۲۰ میلیارد دلار از زائران درآمد داشته است. تا پیش از همه‌گیری کرونا،‌ پیش‌بینی می‌شد که درآمد سالانه حج تا سال ۲۰۲۲ به حدود ۳۰ میلیارد دلار برسد و ۱۰۰ هزار موقعیت شغلی ایجاد شود.

مقام‌های دولتی عربستان سعودی در طول سال‌های گذشته میلیاردها دلار برای ایجاد زیرساخت‌های مدرن برگزاری مراسم حج تمتع مسلمانان هزینه کرده‌اند. بر اساس گزارش رسانه‌های عربستان سعودی، یکی از طرح‌های توسعه‌ای این کشور در مکه، ساخت ۷۰ هزار اتاق هتل  و ۹ هزار اقامتگاه جدید‌ با سرمایه‌ای بالغ‌بر دو میلیارد دلار است که دو سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

بیشتر از جهان