النسا؛ صخره مرموز عربستان سعودی که از وسط دونصف شده است

دانشمندان منشا شکاف بین دو تکه سنگ عظیم النسا را که تقریبا شش متر ارتفاع و ۹ متر عرض دارد، پدیده طبیعی می‌دانند

مردی در کنار صخره النسا ایستاده است‌ــ Wikimedia

«النسا» نام صخره‌ای طبیعی در صحرای شمال غربی عربستان سعودی است که از دو توده ماسه‌ای بزرگ تشکیل شده که با شکافی مستقیم به اندازه یک مداد از یکدیگر جدا شده‌‌اند. این شکاف تقریبا کاملا مستقیم و صاف است و این سنگ بسیار عظیم را به دو قسمت متقارن تقسیم کرده است.

به گزارش لایو‌ساینس، النسا تقریبا شش متر ارتفاع و ۹ متر عرض دارد و دانشمندان نمی‌دانند این شکاف عجیب بین این صخره چگونه شکل گرفته، اما به نظر می‌رسد که طبیعی ایجاد شده است.

بر اساس اطلاعات وب‌سایت «علم زمین‌شناسی» (Geology Science) که اخبار و روندهای زمین‌شناسی را پوشش می‌دهد، محققان در مورد این فاصله میان دو صخره چندین نظریه ارائه داده‌اند که یکی از آن‌ها این احتمال را مطرح می‌کند که این شکاف به دلیل فعالیت‌های تکتونیکی صفحات زمین ایجاد شده است.

صخره النسا در منطقه‌ای دورافتاده و خشک در شمال غربی عربستان سعودی واقع شده است که گاهی دچار تغییرات تکتونیکی می‌شود. به گزارش این وب‌سایت، محققان می‌گویند ممکن است یک حرکت ناگهانی در پوسته زمین باعث جابه‌جایی و شکسته شدن النسا شده باشد. از آنجا که این صخره‌ از ماسه سنگ ساخته شده‌، لایه‌لایه و نسبتا شکننده است. با این حال باید عاملی شکاف را چنین صیقل داده باشد، زیرا یک شکاف ناشی از حرکت صفحات زیرین زمین به‌ندرت می‌تواند این‌قدر صاف و هموار باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته محققان، هزاران سال پس از شکاف خوردن سنگ، باد و آب بر هر دو نیمه تاثیر گذاشته‌اند و احتمال دارد که شکاف ایجادشده مانند کانالی برای عبور بادهای حامل ماسه و دیگر ذرات ساینده عمل کرده باشد که به‌تدریج هر دو طرف سنگ را ساییده‌ و این‌طور صاف کرده‌اند. 

نظریه دیگری هم می‌گوید که این شکاف در پی یک «درز» به وجود آمده، به این معنا که سنگ به‌طور طبیعی شکافته، اما کاملا از هم جدا نشده است. به گزارش موسسه فناوری فدرال سوییس در زوریخ (ETHZ)، درزها می‌توانند به دلیل فعالیت‌های تکتونیکی منطقه‌ای یا به دلیل سرد شدن سنگ ایجاد شوند. درزها اغلب باعث می‌شوند که سنگ‌ها در امتداد خطوط مستقیم شکسته شوند، اما مشابه نظریه قبلی، فرسایش می‌تواند در هموار کردن شکاف نقش داشته باشد.

نظریه‌ سومی هم وجود دارد که بر اساس آن، النسا به دلیل یخ زدن آب و انبساط آن و ایجاد ترک‌های کوچک درون سنگ به دو نیم تقسیم شده است. این ترک‌های کوچک ممکن است در نهایت به یکدیگر پیوسته و شکاف مستقیمی را که امروز می‌بینیم، ایجاد کرده باشند. 

در این حالت، صخره پس از پایان یک دوره‌ سرما که ممکن است هزاران یا میلیون‌ها سال پیش رخ داده باشد، با آب شدن یخ‌های درون آن به دو بخش جداگانه تقسیم شده است. 

بیشتر از علوم