بیشتر خوابیدن در تعطیلات آخر هفته می‌تواند جان شما را نجات دهد

جبران کسر خواب در تعطیلات می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد

عکس تزیینی‌ــ‌زنی در تخت به خواب رفته است‌ــ Canva

تحقیقات جدیدی که روز پنجشنبه در کنفرانس سالانه انجمن قلب و عروق اروپا منتشر شد، حاکی از آن است که خطر بیماری‌های قلبی در افرادی که در روزهای تعطیل بیشتر می‌خوابند، می‌تواند تا ۲۰ درصد کاهش یابد. 

یانجون سانگ، یکی از نویسندگان مطالعه و محقق بیمارستان فووای در پکن، می‌گوید: «جبران کسر خواب با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ارتباط دارد و این رابطه در افرادی که در طول هفته کمبود خواب دارند، بیشتر نمود پیدا می‌کند.»

به گزارش نیورک‌پست،‌ تیم تحقیقاتی سانگ داده‌های خواب ۹۰ هزار و ۹۰۰ فرد ساکن بریتانیا را تجزیه و تحلیل کردند. حدود ۲۲ درصد یعنی ۱۹ هزار و ۸۰۰ شرکت‌کننده به این دلیل که به طور متوسط کمتر از هفت ساعت در شب می‌خوابیدند، به‌عنوان افرادی با کمبود خواب طبقه‌بندی شدند.

محققان این شرکت‌کنندگان را به مدت ۱۴ سال دنبال و سوابق بستری شدن در بیمارستان و نرخ مرگ‌ومیر آن‌ها در اثر بیماری‌های قلبی مانند نارسایی قلبی، فیبریلاسیون دهلیزی و سکته مغزی را بررسی کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق نتایج، شرکت‌کنندگانی که بیشترین خواب جبرانی را داشتند، ۱۹ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی بودند. در شرکت‌کنندگان با کمبود خواب، بیشترین میزان خواب جبرانی به کاهش ۲۰ درصد ریسک بیماری‌های قلبی منجر شد.

داده‌ها تفاوتی بین مردان و زنان نشان نداد.

دکتر نیشا پاریک، مدیر برنامه قلب زنان در موسسه قلب و عروق نورت‌ول هلت (‌Northwell Health‌) و موسسه سلامت زنان «کاتز» (Katz)، این مطالعه را یک «تجزیه و تحلیل خوب» خواند.

پاریک می‌‌‌گوید: «اختلال‌های خواب از جمله کم‌خوابی با بیماری‌های متابولیک قلبی از جمله فشار خون بالا، دیابت، چاقی و بیماری‌های قلبی‌عروقی مرتبط است و اینکه جبران کمبود خواب در پایان هفته می‌تواند حداقل کمی از عوارض منفی کمبود خواب در طول هفته را کاهش دهد، خبر بسیار خوبی است.»

با این حال کارشناسان به بزرگسالان توصیه می‌کنند به طور منظم هفت تا هشت ساعت در شب بخوابند تا مجبور نشوند این کمبود خواب را در روزهای تعطیل یا آخرهفته‌ها جبران کنند.   

بیشتر از بهداشت و درمان