افزایش قربانیان حمله داعش در کابل؛ ۱۶ دادستان دولت پیشین کشته شدند

انجمن دادستان‌های افغانستان گفت حمله روز دوشنبه، تفاوتی با حمله‌های طالبان به دادستان‌ها در دوران حکومت جمهوری نداشت

عکس شماری از دادستان‌های کشته شده در حمله انتحاری داعش خراسان در کابل-ZarqaYaftali/X@

 

دو روز پس از حمله مرگبار داعش خراسان به دادستانی کل رژیم طالبان در روز دوشنبه ۱۲ شهریور، انجمن دادستان‌های افغانستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد در این حمله ۱۶ دادستان دولت پیشین کشته و شمار زیادی مجروح شدند.

خالد زدران، سخنگوی پلیس طالبان در کابل، پس از حمله تعداد قربانیان را شش کشته و ۱۳ زخمی اعلام کرده بود.

در اطلاعیه انجمن دادستان‌های افغانستان آمده است که حمله‌های مشابه در گذشته نیز علیه دادستان‌های افغانستان صورت گرفته است که باعث وارد شدن تلفات به کارمندان نهادهای  قضایی شده است.

این انجمن که توسط دادستان‌های دولت پیشین افغانستان اداره می‌شود، طالبان را متهم کرد که حمله‌های هدفمندی را علیه دادستان‌ها سازماندهی می‌کند.

در اطلاعیه این نهاد آمده است: «نوع حمله دوم سپتامبر که منتج به کشته شدن ۱۶ دادستان و زخمی شدن شماری زیادی از دادستان‌ها و هموطنان ما گردید، تفاوتی با حمله‌هایی که در دولت جمهوری به دادستان‌ها می‌کرد، ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این انجمن افزود که دادستان‌های دولت پیشین افغانستان همچنان هدف انتقامجویی طالبان هستند و نهادهای حقوق بشری باید در زمینه حفاظت از آنان تلاش کنند.

با این حال، روز سه‌شنبه، داعش خراسان در اطلاعیه‌ای گفت در واکنش به انتقال زندانیان این گروه از زندان پلچرخی و دیگر زندان‌های طالبان به زندان بگرام، حمله به دادستانی کل رژیم طالبان را انجام داده است.

داعش خراسان مدعی شد که در این حمله ۴۵ نفر از جمله دادستان‌ها، پژوهشگران و کارکنان اداره دادستانی طالبان کشته و زخمی شدند. 

از زمان بازگشت طالبان به قدرت، داعش خراسان با تمرکز بر اهداف مختلف، حمله‌های متعددی را در شهرهای بزرگ افغانستان از جمله کابل، مزارشریف، هرات، بدخشان، قندهار و برخی از مناطق روستایی در شرق افغانستان انجام داده است. در این میان، در بیشتر حمله‌های داعش مانند حمله اخیر، کارمندان دولت جمهوری هدف قرار گرفته‌اند. 

در میان قربانیان حمله روز دوشنبه، افراد تحصیلکرده و باتجربه‌آی که در زمان دولت جمهوری به کار جذب شده بودند، حضور داشتند. حجت‌الله میرزایی، دکترای علوم سیاسی داشت و معاون علمی یکی از دانشگاه‌های خصوصی بود. میرزایی از ساکنان بدخشان بود و مدتی به عنوان سردبیر هفته نامه فجر در شمال افغانستان کار کرده بود. احمدامین ناصیریار، الهام الدین یمین، خیرالدین مظهری  وحیدالله نوری از دیگر دادستان‌های دولت جمهوری هستند که همه از ساکنان بدخشان بودند. هرچند شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی در افغانستان با مطرح کردن پرسش‌هایی در مورد ماهیت این حمله، از احتمال دست داشتن طالبان برای حذف فیزیکی کارمندان دولت پیشین افغانستان سخن گفتند، اما هنوز مدرکی در این زمینه منتشر نشده است. 

داعش خراسان که مسئولیت این حمله را برعهده گرفت، عکسی از مهاجم انتحاری منتشر کرد که پیش از حمله، با هدف نمایش بیعت با این گروه گرفته شده است.

در دی‌ماه ۱۴۰۱، یک مهاجم انتحاری داعش خراسان در حمله مشابه، در ورودی ساختمان وزارت خارجه رژیم طالبان، گروهی از دیپلمات‌ها را هدف قرار داد. پس از علنی شدن شهرت قربانیان مشخص شد که ۱۲ تن از دیپلمات‌های کشته شده در این حمله، کارمندان دولت جمهوری هستند که با فروپاشی دولت به کار خود در این اداره ادامه داده بودند.

آن حمله نیز شک و تردیدهایی را مبنی بر دست داشتن طالبان در از میان برداشتن کارمندان دولت پیشین مطرح کرد، اما داعش خراسان در اطلاعیه‌ای مسئولیت آن را برعهده گرفت و گفت هدف حمله، انتقامجویی از طالبان بود.

بیشتر از جهان