بازنویسی فیلم‌نامه؛ نقش عربستان سعودی در سینما

از سال ۲۰۱۸ که سینماها در عربستان سعودی بازگشایی شدند، این کشور به‌سرعت به بزرگ‌ترین بازار سینمایی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تبدیل شده است

جشنواره فیلم دریای سرخ‌ــAMMAR ABD RABBO / Red Sea Film Festival

هم‌زمان با برگزاری هشتادویکمین جشنواره فیلم ونیز، عربستان سعودی به تقویت حضور در عرصه جهانی سینما ادامه می‌دهد.

العنود النحيط در  عرب‌نیوز نوشت، موفقیت فیلم «نوره» در بخش «نوعی نگاه» جشنواره فیلم کن و حضور شش فیلم تحت حمایت بنیاد فیلم دریای سرخ در جشنواره فیلم ونیز از آغاز تغییر در نحوه حضور عربستان سعودی در عرصه سینمای جهان خبر می‌دهد.

در شرایطی که نمایش سنتی غرب اغلب فرهنگ و جامعه سعودی را به کلیشه‌ها تقلیل می‌دهد، موج جدیدی از فیلم‌سازان دیدگاهی تازه ارائه می‌دهند و عمق واقعیت‌های پشت تیترها و تنوع این کشور را به تصویر می‌کشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته العنود النحيط، از سال ۲۰۱۸ که سینماها در عربستان سعودی بازگشایی شدند، این کشور به‌سرعت به بزرگ‌ترین بازار سینمایی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و صنعت فیلمش به یکی از پویاترین صنایع منطقه تبدیل شده است.

سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در چارچوب برنامه «چشم‌انداز ۲۰۳۰» برای تحول فرهنگی و اجتماعی عربستان سعودی، به ایجاد یک اکوسیستم فیلم‌سازی پررونق منجر شده است و این حمایت به فیلم‌های داخلی محدود نیست و عربستان سعودی را به‌عنوان بازیگری کلیدی در سینمای جهان معرفی می‌کند.

بنیاد فیلم دریای سرخ تاکنون از حدود ۲۵۰ پروژه، از مرحله تولید تا توزیع، حمایت کرده است، و امسال نیز قصد دارد ۱۴ میلیون دلار کمک‌هزینه از طریق صندوق فیلم دریای سرخ اعطا کند.

به نوشته العنود النحيط، بی‌تردید جشنواره‌های فیلم منطقه به سکوهای مهمی برای گسترش دسترسی فیلم‌های سعودی به فراسوی منطقه تبدیل شده‌اند. فیلم‌هایی که در جشنواره دریای سرخ به نمایش درمی‌آیند توجه منتقدان، مخاطبان و جشنواره‌های بزرگ بین‌المللی مانند کن، تورنتو و ونیز را جلب می‌کنند.

کمدی سیاه «مندوب» (پیک شب)، که با حمایت بنیاد فیلم دریای سرخ ساخته شده است، نمونه‌ای بارز از این موضوع است. این فیلم یکی از اولین آثاری بود که در جشنواره فیلم تورنتو امتیاز پخش آن فروخته و برای توزیع در بازارهای اروپایی انتخاب شد.

چه فیلم‌هایی که در داخل عربستان سعودی تولید می‌شوند چه فیلم‌هایی که در خارج و با حمایت عربستان سعودی ساخته می‌شوند با انعکاس پیچیدگی‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه، در حال تغییر تصور غالب‌اند.

در همین حال، جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ نشان‌دهنده پتانسیل رشد است و به مرکزی برای افراد جویای استعدادها و داستان‌های تازه از خاورمیانه تبدیل شده است.

العنود النحيط می‌نویسد، تعهد ادامه‌دار به رشد صنعت فیلم و پرورش استعدادهای محلی عاملی کلیدی در موفقیت و تقاضا برای فیلم‌های ساخته‌شده در منطقه است. از این رو، برای کاهش هزینه استودیوهای بزرگ بین‌المللی و بسترهای پخش، مدیران این صنعت به سمت فیلم‌های تولیدشده در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا سوق داده شده‌اند. غول‌های پخش مانند نتفلیکس، آمازون پرایم، و دیزنی پلاس توانایی توزیع و پخش این فیلم‌ها برای میلیون‌ها بیننده در سراسر جهان را دارند و بیش از پیش در جست‌و‌جوی محصولات تولیدی در منطقه‌اند.

العنود النحيط می‌نویسد، افزایش ۴۶.۳ درصدی تولید در خاورمیانه نشان‌دهنده پتانسیل رو به افزایش صنعت فیلم‌سازی در این منطقه است. به‌عنوان مثال، نتفلیکس فهرست محتوای عربی‌اش را به‌ میزان قابل‌توجهی افزایش داده است و این فیلم‌ها در بیش از ۱۹۰ کشور جهان در دسترس‌اند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه