هفته مد نیویورک خانه‌های مد اروپایی را پشت سر گذاشت

نیویورک با بیش از ۳۰۰ نمایش در یک هفته و از ۵۰ کشور، توجه جهانی را به خود جلب کرد

نمایش مُد بهاره از مجموعه اسه آزنبور، نیویورک- عکس از کمپانی پاتریک مولم

هفته مد نیویورک فصل پاییز را آغاز کرد و، با بیش از ۳۰۰ نمایش از ۵۰ کشور، آماده است تا توجه جهانی را پیش از هفته مد لندن، میلان و پاریس به خود جلب کند.

مزون هایی مانند «علایا» (Aliia) و «آف-وایت» (Off-White)، که معمولا مجموعه‌هایشان را در هفته مد پاریس به نمایش می‌گذارند، در این رویداد شرکت کرده‌اند، امری که عجیب به نظر می‌رسد، چراکه هفته‌ مد پاریس و میلان درجه‌یک به شمار می‌آیند. اما واقعیت این است که بازار مد نیویورک قوی‌تر است و مارک‌هایی که به این شهر روی آورده‌اند انتخابشان منطقی بوده است.

نمایش‌ها در منطقه همپتون نیویورک و با رویداد رالف لورن در رستوران «پولو بار» آغاز شد.

این رویداد با حضور جیل بایدن، بانوی اول آمریکا، و چهره‌هایی همچون آشر، جود لا و نائومی واتس برگزار شد. مجموعه جدید رالف لورن شامل شلوارهای سفید، کت‌وشلوارهای کرم و پیراهن‌های یقه‌دار و با الهام از سبک‌های اسب‌سواری بود.

یکی از مهم‌ترین لحظات این هفته، نمایش مجموعه مزون علایا در موزه گوگنهایم بود که چهره‌های مشهوری چون نائومی کمبل و لیندا اوانجلیستا را به خود جذب کرد. این مجموعه شامل لباس‌های چندلایه، شلوارهای گشاد و تاپ‌های کوتاه بود که با یک ژاکت صورتی پف‌دار تکمیل می‌شد. طراحی‌ها جذاب و جسورانه بودند، با نمایش پوست بدن و شکم.

«تامی هیلفیگر» نمایشش را در مکانی نامعمول برگزار کرد: کشتی‌ای قدیمی در ساحل رودخانه هادسون. مجموعه جدید او شامل کت‌های بارانی و لباس‌های دریایی بود که با راه‌راه‌ها و رنگ‌های زنده نمونه‌های قدیمی بازطراحی و احیا شده بودند.

«کریستین سیریانو» (Christian Siriano) این فصل عاشق لباس‌های توری است و برای بزرگداشت ۱۵ سال فعالیتش نمایشش را با کنسرتی از «سیا»، خواننده استرالیایی، برگزار کرد. مجموعه او شامل لباس‌های درخشان و بلندی بود که تا روی زمین می‌رسید، و با رنگ‌های صورتی، مشکی و بنفش از سبک باله الهام گرفته بود.

«سندی لیانگ»‌ (Sandy Liang) مجموعه‌ای با الهام از زنان قدرتمند در فرهنگ عامه طراحی کرد، از دختران جاسوس و ماموران مخفی گرفته تا شاهزاده خانم‌ها و ملکه‌های رقص و جشن (prom queens). مجموعه او با رنگ‌های صورتی و پارچه‌های ابریشمی طراحی شده بود و بیشتر مناسب دختران نوجوان به نظر می‌رسید.

در همین حال، «جیسون وو» (Jason Wu) با همکاری هنرمند تانگ یانگ-تسه مجموعه‌ای ارائه کرد با الهام از خوش‌نویسی چینی و نقاشی‌های دستی روی لباس‌ها و کت‌ها.

«مایکل کورس» مجموعه‌ای جدید با پالت رنگی خنثی به نمایش گذاشت که ادای احترامی بود به مادر فقیدش که اخیرا درگذشته است. نمایش او با آهنگی از برت بکراک، یکی از موسیقی‌دانان موردعلاقه مادرش، همراه شد. افراد مشهوری مانند لیندزی لوهان، میندی کالینگ، مری جی بلایژ و آنا وینتور برای حمایت او در صف اول حضور داشتند.

و حالا برای آن‌هایی که به دنبال لباس‌های شیک برای جشن‌های عروسی‌اند، «کارولینا هِرِرا»، طراح مشهور ونزوئلایی، که بیش از ۴۰ سال است نماد شیک و لوکس بودن است، مجموعه‌ای کلاسیک ارائه کرده است. این مجموعه شامل لباس‌هایی با رنگ‌های صورتی ملایم و چاپ گل‌های صد تومانی است و همچنین لباس‌های مشکی شیک بدون بند که حال و هوای «صبحانه در تیفانی»‌ را به یاد می‌آورد.

اسه آزنبور، رمانتیک ترین مجموعه بهاره لباس های شب و فاخر خود را بر فراز پشت بام ساختمان مشهور راک فلر ارائه کرد. رنگ و نور و پولک دوزی و گلهای رنگارنگ بر روی تمامی این مجموعه موج می زد. وی در توصیف مجموعه بهار ۲۰۲۵ که پر از شکوفه و گل‌های بهاری بود، گفت: «می‌خواستم با این مجموعه حس شادی را منتقل کنم. به‌خصوص که سال گذشته روزهای سخت و پر از اخبار جنگ و روزهای دشوار را پشت سر گذاشتیم.»

مزون آف-وایت (Off White) برای اولین بار در هفته مد نیویورک ظاهر شد. ایب کامارا، طراح سیرالئونی که سرپرست برند است، با الهام از سفرش به غنا، جایی که موسس مزون «ویرجیل ابلوه» (Virgil Abloh) از آن آمده بود، مجموعه‌ای با جزئیات دستی ارائه کرد. افراد مشهوری مانند مری جِی بلایژ، زین مالک و کامیلا کابیو در این نمایش حضور داشتند.

براندون مکسول، طراح آمریکایی، با رویکردی مینیمال به کلاسیک‌های آمریکایی پرداخت و بر لباس‌های بلند و یقه‌اسکی تمرکز داشت.

پرابال گورونگ، طراح هندی، پالت رنگ‌های خنثی و پاستلی را برای لباس‌های مهمانی و کت‌وشلوارهای زنانه ارائه کرد.

ستارگان همیشه جزء اصلی هفته مد نیویورک‌اند، امسال نیز همین‌طور بود. مدونا در ردیف اول نمایش آف‌-وایت و «لوآر» (LUAR)، با مدیریت رائول لوپز، حضور داشت. او در کنار چهره‌هایی چون آیس اسپایس، اِی‌سَپ فرگ و تیناشه در مرکز تاریخی «راکفلر» نشسته بود.

پرستاره‌ترین رویداد هفته نیویورک شام خیریه «کِرینگ» بود که به میزبانی سلما هایِک، کیم کارداشیان و جسیکا چستن برگزار شد. این رویداد آن‌قدر پرستاره بود که بیشتر به یک «شب نشینی موزه متروپلتین نیویورک» (Met Gala) کوچک شباهت داشت.

یکی از طراحان نوظهور که باید به آن توجه کرد سرجیو هادسون از کارولینای جنوبی است که از صحنه جاز آمریکایی دهه ۱۹۶۰ الهام گرفته است. مجموعه او شامل برش‌های کلاسیک و لباس‌هایی با رنگ‌های روشن صورتی، بنفش، زرد و آبی بود. این نمایش او در نیویورک اولین تجربه‌اش در طراحی لباس‌های مردانه بود. او کت و شلوارهای درخشانی برای مردان ارائه کرد.

حالا که هفته مد نیویورک اعلامیه‌اش را صادر کرده است، جالب است ببینیم که لندن، میلان و پاریس چگونه از روند‌های (trends) بهار، مانند رنگ‌های پاستلی، متالیک و برش‌های کلاسیک طراحان برجسته آمریکایی، پیروی خواهند کرد.

بیشتر از مُد و زیبایی