اشپیگل: جمهوری اسلامی برای ترور اسرائیلی‌ها در فرانسه و آلمان تروریست اجیر می‌کند

«عبدالکریم ۳۴ ساله درحال جاسوسی از یک خانواده یهودی در مونیخ بازداشت شد»

نشریه اشپیگل آلمان خبر داد که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر شبکه‌ای از تبهکاران بین‌المللی را استخدام کرده‌اند. این تبهکاران برای انجام عملیات‌های تروریستی علیه شهروندان یهودی و مراکز دیپلماتیک اسرائیل در فرانسه و آلمان استخدام شده‌اند.

براساس این گزارش، سازمان‌های اطلاعاتی در قاره اروپا اکنون درحال کشف و خنثی‌سازی شبکه جنایتکاران و افراد مسلحی‌اند که برای جاسوسی یا انجام حملات مرگبار علیه یهودیان و اسرائیلی‌ها سازماندهی شده‌اند.

اشپیگل می‌‌نویسد «گانگسترها و جنایتکاران» به نمایندگی از تهران، اوایل سال ۲۰۲۴، در چهار مورد به شرکت‌های اسرائیلی در جنوب فرانسه حمله کردند و آن‌ها را به آتش کشیدند و همچنان نیز به‌دنبال شناسایی موسسات یهودی در سراسر فرانسه و آلمان‌اند.

پلیس آلمان در همین زمینه یک فرد تبعه‌ فرانسه را با نام «عبدالکریم س» که به جاسوسی از یک وکیل متهم بود، دستگیر کرد. این وکیل با مشتریان اسرائیلی در برلین و یک خانواده اسرائیلی در مونیخ مرتبط بود و پلیس آلمان می‌گوید این افراد احتمالا سوژه ترور عبدالکریم بوده‌اند.

براساس اسنادی که به بیرون درز کرده و خبرنگار اشپیگل آن‌ها را مشاهده کرده است، عبدالکریم ۳۴ ساله، که در سال ۲۰۱۵ نیز در ارتباط با یک تیراندازی گروهی در مارسی بازداشت شده بود، حالا متهم است که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران او را برای ایجاد وحشت میان یهودیان آلمان و فرانسه استخدام کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس این گروه تبهکاران نیز «یک فروشنده بدنام مواد مخدر در لیون» معرفی شده است که به گمان نهادهای امنیتی در اروپا، پس از آغاز موج دستگیری افراد گروهش، از اروپا به ایران گریخته است و همچنان به هماهنگی حملات تروریستی از راه دور مشغول است.

مقام‌های فرانسوی بر این باورند که این شبکه را می‌توان عامل آتش‌زدن شرکت‌ها در جنوب فرانسه دانست، زیرا تنها وجه اشتراک این پرونده‌ها این است که همگی این شرکت‌ها را اسرائیلی‌ها اداره می‌کردند.

یکی از مظنونان هم پس از دستگیری اعتراف کرد که در ازای دریافت هزار یورو درمورد خانه‌ای در مونیخ اطلاعات جمع‌آوری می‌کرده است، اما مدعی شد که از تلاش‌های تروریستی و هماهنگ تهران علیه یهودیان چیزی نمی‌داند. او در پیامی صوتی که برای گیرنده‌ای ناشناس فرستاده شده بود می‌گوید: «من ساختمان شرکت را دیده‌ام و افرادی داخل آن بودند، اما آن فرد آنجا نبود.»

به نوشته اشپیگل، از دسامبر ۲۰۲۳ تا ژانویه ۲۰۲۴ چهار مکان، یک انبار در نزدیکی مون‌پلیه، یک شرکت تصفیه آب و یک شرکت مهندسی نرم‌افزار که همگی در جنوب فرانسه بوده‌اند، به آتش کشیده شدند که به گفته آژانس اطلاعاتی فرانسه این حملات را باید بخشی از برنامه بزرگ‌تر جمهوری اسلامی ایران برای حمله به منافع اسرائیلی‌ها و یهودیان در سراسر اروپا دانست.

این رسانه آلمانی همچنین معتقد است که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران با تغییر استراتژی‌های تروریستی‌شان در سال‌های اخیر، انتقال ماموران امنیتی ایرانی به اروپا را کنار گذاشته و به استخدام تبهکاران محلی رو آورده‌اند تا اگر آن‌ها بازداشت شدند، بتوانند ارتباطشان با آنان را به‌آسانی انکار کنند.

چندین سفارت جمهوری اسلامی ایران در اروپا تلاش‌های تهران برای انجام حملات مرگبار علیه منافع و شهروندان اسرائیل را «پوچ» خوانده‌اند، اما اشپیگل یادآور شده است که مقام‌های رژیم ایران همچنان تمایلشان برای «نابودی اسرائیل» را کتمان نمی‌کنند.

متهم شدن جمهوری اسلامی ایران به پخش شاخک‌های شبکه تروریستی در سراسر جهان پدیده تازه‌ای نیست و تهران در دهه‌های اخیر در ده‌ها پرونده به ترور و قتل ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی یا شهروندان اسرائیلی متهم شده است. اشپیگل همچنین اشاره می‌کند که در سال ۱۹۹۶ دو ایرانی منتقد در ترکیه به قتل رسیدند، در سال ۱۹۸۵ تروریست‌های مرتبط با ایران هواپیمای عازم به آتن را ربودند، و یک استاد ایرانی در سال ۱۹۹۰ نیز در سوئیس به ضرب گلوله کشته شد.

اکنون نیز گمانه‌زنی‌ها درمورد برنامه‌های جدید جمهوری اسلامی ایران برای انجام دور جدیدی از عملیات تروریستی در اروپا افزایش یافته است و کشورهایی مانند دانمارک، سوئد، بلژیک، آلمان، فرانسه و بریتانیا طرح‌های مختلفی را برای کشف و خنثی‌سازی این حملات اجرا کرده‌اند.

در ماه مه سال جاری، آژانس امنیتی اسرائیل در بیانیه‌ای نادر اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی ایران در حال افزایش حمایتش از گروه‌های خشن مانند گروه فاکستروت بوده که با قتل‌ و قاچاق مواد مخدر در مقیاس بزرگ مرتبط است. موساد تاکید کرد که ایران از ۷ اکتبر سال گذشته تاکنون در پشت‌پرده موجی از حملات تروریستی علیه سفارت‌های اسرائیل در اروپا دیده می‌شود و افزود که جمهوری اسلامی در حال حاضر حداقل دو گروه جنایتکار به نام‌های فاکستروت و رومبا را تامین مالی و هدایت می‌کند.

همچنین در اردیبهشت ۱۴۰۳، مقام‌های قضایی کشور پرو در آمریکای جنوبی یک شهروند ایرانی به نام مجید عزیزی و دو فرد دیگر را به اتهام تلاش برای قتل شهروندان اسرائیلی به ۱۸ ماه حبس محکوم کردند.