اظهار نگرانی آمریکا از انتقال موشک‌های ایران به روسیه؛ تهران باز هم تکذیب کرد

سخن‌گوی شورای امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد که هرگونه ارسال موشک از تهران به مسکو به معنای تشدید حمایت ایران از جنگ روسیه علیه اوکراین است

بازدید وزیر دفاع روسیه از سامانه‌های‌ موشکی و پدافندی سپاه پاسداران، تهران  ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - Tasnim

درپی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر همکاری‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران و روسیه، ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که هرگونه انتقال موشک‌های بالیستیک تهران به مسکو نشانه تشدید جنگ اوکراین است.

رویترز در ماه اوت گزارش داده بود که روسیه منتظر تحویل گرفتن قریب‌الوقوع صدها موشک بالیستیک فتح-۳۶۰ از جمهوری اسلامی است و ده‌ها مامور نظامی روسیه در ایران در حال آموزش سلاح‌های هدایت‌شونده ماهواره‌ای برای استفاده احتمالی در جنگ اوکراین‌اند.

وال‌استریت ژورنال نیز روز جمعه به نقل از یک آمریکایی، بی‌آنکه نامی از او ببرد، نوشت که ایران موشک‌های کوتاه‌بردش را به روسیه تحویل داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته این رسانه، در روزهای اخیر،‌ گسترش حملات موشکی روسیه به شهرها و زیرساخت‌های اوکراین به کشته شدن ده‌ها غیرنظامی منجر شده است.

وال‌استریت ژورنال همچنین نوشت که مقام‌های اروپایی با استناد به جلسه سفرای اتحادیه اروپا با مقام‌های آمریکایی در واشینگتن، در روز پنج‌شنبه، اعلام کردند که ایالات متحده در هفته جاری از ارسال موشک‌های جمهوری اسلامی به روسیه مطلع شده است.

پس از انتشار این گزارش، شان ساوت، سخن‌گوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت: «از آغاز تهاجم تمام‌عیار روسیه به اوکراین، به ما درباره تعمیق مشارکت امنیتی روسیه و ایران هشدار داده شد و ما درمورد گزارش‌ها نگرانیم.»

این مقام ایالات متحده به خبرگزاری رویترز گفت که آمریکا از نزدیک نقل و انتقالات موشکی ایران و روسیه را زیر نظر دارد و هرگونه انتقال موشک‌های بالیستیک ایران به روسیه نشان‌دهنده تشدید حمایت ایران از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین است.

این تحرکات احتمالی پس از آن صورت می‌گیرد که آمریکا و متحدانش ازجمله در اروپا هشدار دادند که این اقدام ایران با عواقبی همراه است. کشورهای غربی در ماه‌های اخیر بارها درباره گسترش روابط نظامی ایران و روسیه هشدار داده‌اند.

در همین حال، دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک روز جمعه اعلام کرد که موضع تهران درمورد مناقشه اوکراین تغییر نکرده است.

در این بیانیه آمده است: «ایران ارائه کمک‌های نظامی به طرف‌های درگیر در جنگ را که به افزایش تلفات انسانی، تخریب زیرساخت‌ها و فاصله گرفتن از مذاکرات آتش‌بس منجر می‌شود غیرانسانی می‌داند. بنابراین، ایران نه‌تنها خود از مشارکت در چنین اقداماتی خودداری می‌کند، که از سایر کشورها نیز می‌خواهد که تحویل سلاح به طرف‌های درگیر در مناقشه را متوقف کنند.»

جمهوری اسلامی پیش از این نیز بارها ارسال هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه را انکار کرده بود، اما مقام‌های اوکراینی تاکید کرده‌اند که روسیه در جنگ از این پهپادها استفاده می‌کند.

به گفته کارشناسان نظامی، مسکو موشک‌های بالیستیک دارد، اما عرضه فتح-۳۶۰ به روسیه آن کشور را قادر می‌کند که از زرادخانه بیشتری برای اهدافی فراتر از خط مقدم استفاده و با کلاهک‌های ایرانی به اهداف دورتری حمله کند.

تا کنون حمایت نظامی ایران از مسکو بیشتر به ارائه پهپادهای تهاجمی شاهد محدود می‌شد که مقدار کمی مواد منفجره را حمل می‌کردند و سرنگونی آن‌ها آسان‌تر بود، چراکه از موشک‌های بالیستیک کندتر عمل می‌کردند. با این حال، به گفته کارشناسان، تحویل تعداد زیادی موشک بالیستیک کوتاه‌برد از ایران به روسیه باعث افزایش فشار بر سیستم دفاع موشکی اوکراین می‌شود.

محدودیت‌های شورای امنیت سازمان ملل بر صادرات برخی موشک‌ها، پهپادها و سایر فناوری‌ها برای ایران در اکتبر ۲۰۲۳ به پایان رسید، اما ایالات متحده و اتحادیه اروپا به‌دلیل نگرانی درمورد صادرات تسلیحات به روسیه و همچنین نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در خاورمیانه تحریم‌ها علیه برنامه موشکی بالیستیک ایران را حفظ کردند.