رسوایی نبود ورزشگاه استاندارد در ایران؛ دربی تهران در تهران برگزار نمی‌شود

پرسپولیس و استقلال ناچارند در ورزشگاه بی‌کیفیت قلعه‌حسن‌خان از رقبای آسیایی خود پذیرایی کنند

بحران نبود حتی یک ورزشگاه استاندارد برای مسابقات بین‌المللی فوتبال در ایران، هرروز وارد ابعاد جدیدی می‌شود و اکنون با توجه به دربی روز چهارم مهرماه میان پرسپولیس و استقلال، این دیدار حساس باید در ورزشگاهی خارج از استان تهران برگزار شود یا تا زمان بازسازی ورزشگاه آزادی به تعویق بیفتد.

در هفته گذشته هم انتشار تصاویر چمن بی‌کیفیت ورزشگاه فولادشهر در مسابقه تیم‌های ایران و قرقیزستان در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶، هم‌زمان با منتشر شدن تصاویر چمن باکیفیت ورزشگاه‌های دیگر کشورهای خاورمیانه، موجی از تمسخر کاربران شبکه‌های اجتماعی را علیه مدیران نظام جمهوری اسلامی برانگیخت.

روز شنبه ۱۷ شهریور میرشاد ماجدی، عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال و رئیس هیئت فوتبال استان تهران، در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد که با توجه به ادامه‌دار بودن روند بازسازی سکوهای ورزشگاه آزادی تهران تا دست‌کم دو ماه دیگر و همچنین ناممکن بودن برگزاری مسابقه پرسپولیس و استقلال در ورزشگاه قلعه‌حسن‌خان (شهرقدس) تهران به‌دلیل ظرفیت پایین، حالا هیچ ورزشگاهی در استان تهران برای برگزاری دربی وجود ندارد.

این درحالی است که مدیرعامل شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی در وزارت ورزش و جوانان، مردادماه سال جاری اعلام کرده بود که بازسازی ورزشگاه آزادی تا مهرماه امسال پایان می‌یابد، اما این وعده هم مانند دیگر وعده‌های مطرح‌شده درباره این ورزشگاه در دو سال و نیمی که بازسازی آن آغاز شده عملی نشده است.

درنتیجه با توجه به مخالفت شورای تامین امنیت استان تهران با برگزاری دربی در ورزشگاه‌های تختی و اکباتان تهران، سرخابی‌های تهران باید آواره شهرهای دیگر شوند. به‌جز ورزشگاه‌های یادگار امام تبریز و نقش‌جهان اصفهان، ورزشگاه دیگری در ایران گنجایش میزبانی دست‌کم ۷۰ هزار هوادار پرسپولیس و استقلال را نخواهد داشت، چمن ورزشگاه نقش‌جهان نیز زیر کشت است و تا چندماه دیگر نمی‌توان مسابقه‌ای در آنجا برگزار کرد. از طرفی باشگاه تراکتور نیز حاضر به میزبانی از رقبای اصلی‌اش در راه رسیدن به عنوان قهرمانی در تبریز نیست.

از سوی دیگر استفاده پرسپولیس و استقلال از ورزشگاه‌های قزوین و اراک برای میزبانی از رقبای‌شان در لیگ داخلی نیز موجب برهم‌ریختگی برنامه‌ریزی لیگ خلیج‌فارس شده است. این دو تیم روز چهارشنبه ۴ مهر در هفته ششم لیگ برتر باید مقابل هم قرار بگیرند، اما حالا به نظر می‌رسد که به احتمال فراوان این مسابقه نیز تا زمانی که بازسازی ورزشگاه آزادی پایان یابد به تعویق افتد، مگر آنکه ورزشگاهی در دیگر استان‌های ایران تا چهارم مهرماه آماده میزبانی از دربی شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین با توجه به اینکه شمس‌آذر قزوین یک روز پس از تاریخ اعلام‌شده برای دربی باید میزبان نساجی باشد، بعید است دربی رفت به این شهر برود، اراک هم نمی‌تواند پذیرای این بازی شود، زیرا آلومینیوم اراک هم در هفته ششم میزبان خیبر خرم‌آباد است.

 از طرفی با وجود اعلام مدیرکل ورزش و جوانان خراسان مبنی بر درخواست رسمی استقلال و پرسپولیس برای برگزاری مسابقات در استادیوم امام رضای مشهد، الزام ای‌اف‌سی به برگزاری مسابقات با حضور زنان، چالش پیش روی مسئولان این استان است، زیرا احمد علم‌الهدی، نماینده علی خامنه‌ای در خراسان و امام جمعه مشهد، به‌صراحت با حضور تماشاگر زن در ورزشگاه‌های سراسر استان خراسان رضوی مخالف است و آن را توهین به امام هشتم شیعیان می‌داند.

این درحالی است که کمال سادات، مدیرکل امنیتی‌-‌انتظامی استانداری تهران، هفته گذشته به مشرق‌نیوز گفته بود ورزشگاه آزادی «احتمالا از آذرماه» میزبان مسابقات باشد که با توجه به استفاده از واژه «احتمالا»، به نظر می‌رسد طولانی‌تر شدن روند بازسازی سکوهای آزادی و تحقق نیافتن این وعده هم دور از انتظار نخواهد بود.

با گذشت ۴۵ سال از انقلاب اسلامی، تنها ورزشگاه‌هایی که در تهران می‌توانند میزبان بازی‌های بین‌المللی باشند همچنان ورزشگاه‌های آزادی (آریامهر) و تختی (فرح‌‌آباد) هستند که در کنار ورزشگاه شهید کشوری (امجدیه) در زمان محمدرضا شاه پهلوی ساخته شده‌اند.

بیشتر از فوتبال