آیا سارا برتون فرشته نجات ژیوانشی خواهد شد؟

انتخاب برتون علاوه بر شادی طرفداران ژیوانشی، بازگشت به شکوه گذشته و تولید مجموعه‌های فاخر در این خانه مد را نوید می‌دهد

سارا برتون، دستیار و طراح وفادار الکساندر مک‌کویین، هدایت ژیوانشی را بر عهده می‌گیرد. اولین ارائه او برای ماه مارس ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی‌ شده است.

خانه مد ژیوانشی متعلق به گروه تجاری «ال‌و‌ام‌اش» (LVMH) پس از مدت‌ها انتظار، روز دوشنبه ۹ سپتامبر در بیانیه‌ای اعلام کرد که سارا برتون به‌عنوان مدیر خلاق بعدی این خانه مدــ که در سال‌های اخیر در قسمت مدیریت طراحی با نابسامانی‌هایی مواجه بوده‌ــ انتخاب‌ شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برتون که سال ۲۰۲۳ پس از ۲۵ سال، خانه مد الکساندر مک‌کویین را ترک کرد، در کنار جان گالیانو که برای مدیریت طراحی این خانه مد مطرح‌ بودند. سارا برتون پس از سال‌ها فعالیت به‌عنوان دست راست لی مک‌کویین، طراح فقید و محبوب بریتانیایی، پس از مرگ خودخواسته او در سال ۲۰۱۰، مدیر خلاق مک‌کویین، متعلق به گروه تجاری کرینگ، شد.

به گزارش بیزنس فشن، برتون به این خانه مد جنجالی و ماجراجو رویکردی لطیف‌تر و لوکس‌تر بخشید. در مجموعه‌های او، اغلب اقلامی مانند کت تک و پوتین‌های سربازی (کامبت بوت) با جواهرات و تزیینات درشت همراه و ترکیب‌های نمایشی فوق‌العاده مانند لباس مجلسی با یقه‌های بلند پوشیده با رزهای تافته غول‌پیکر ترکیب می‌شدند. خداحافظی از مک‌کویین در فضایی احساسی همراه با اشک‌های نائومی کمپبل در آخرین نمایش، برای برتون بسیار سخت بود و برخی نگران بودند شاید این خداحافظی همیشگی باشد.

انتخاب برتون علاوه بر شادی طرفداران ژیوانشی، بازگشت به شکوه گذشته و تولید مجموعه‌های فاخر در این خانه مد را نوید می‌دهد که از سال ۲۰۱۰، از ارائه نمایش‌های مد در مقیاس بزرگ خودداری و اعلام کرد با توقف بخش فاخر، روی خط تولید «لباس‌های روزمره» تمرکز می‌کند. چند مجموعه کلر وایت کلر در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ هم نتوانستند بازگشت همیشگی ژیوانشی به مد فاخر را رقم بزنند.

برتون در ژیوانشی هم بار دیگر پا جای پای استاد سابقش می‌گذارد، زیرا مک‌کویین نیز از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ مدیر خلاق ژیوانشی (جانشین جان گالیانو) بود؛ دوره‌ای بحث‌برانگیز که این خانه‌مد را با مجموعه‌های تئاتری و جنجالی که بسیار فراتر از سلیقه محافظه‌کارانه مرسوم بود، زیرورو کرد.

برتون چهارمین طراح ژیوانشی، در کمتر از ۱۰ سال خواهد بود. پس‌ از اینکه این مارک با هدایت ریکاردو تیشی که رویکردش مبتنی بر بازاریابی در فرهنگ عامه‌پسند و تجارت متاثر از لباس‌های خیابانی، بالاترین فروش را در بیش از یک دهه رقم زد و به اوج رسید، ، کلر وایت کلر، جانشین او از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، دوباره این نشان تجاری را با ظرافت فرانسوی اواسط قرن پیوند داد.

آخرین طراح این نشان متیو ویلیامز، طراح آمریکایی، سیاستی بینابینی در پیش گرفت: کت‌شلوارهای شیک با کمربند‌های درشت، پالتوهای خز روباه (مصنوعی)، کفش‌های پاشنه‌گربه‌ای کلاسیک همراه با جوراب‌شلواری‌های سکسی.

انتصاب برتون به جست‌وجوی یک ساله برای طراح جدید ژیوانشی پایان می‌دهد. ال‌وام‌اش دسامبر گذشته اعلام کرده بود که ویلیامز از آن‌ها جدا می‌شود و بررسی گزینه‌های دیگر برای هدایت این خانه مد را شروع کرد.

استخدام مدیر خلاق به دلیل شبکه‌ای از قراردادها و بندهای قانونی پیرامون نام‌های برجسته، معمولا ماه‌ها به طول می‌انجامد، با این حال انتصاب اخیر در ژیوانشی حتی بیشتر هم طول کشید، چرا که برنارد آرنو، صاحب امپراتوری مد و مالک ژیوانشی، خواستار تغییرات مدیریتی در بخش مد بود. سیدنی تولدانو، مدیر گروه مد که بر همه شرکت‌های زیر مجموعه آن به جز لویی ویتون و دیور نظارت می‌کرد، اوایل سال ۲۰۲۴ بازنشسته شد اما تا هفته‌ها بعد، غیررسمی حضور داشت، زیرا برنامه‌های جانشینی او به نتیجه نرسید.

در ماه ژوییه، ژیوانشی با انتصاب یک مدیر اجرایی جدید، الساندرو والنتی، آخرین رئیس EMEA شرکت لویی ویتون، نشان داد می‌خواهد فصلی جدید را آغاز کند؛ انتصابی که سارا برتون را از گروه تجاری رقیب، کرینگ، جدا کرد و روی صندلی اصلی ژیوانشی نشاند.

بیشتر از مُد و زیبایی