ابداع یک روش خنک‌کردن ارزان جایگزین دستگاه‌های تهویه مطبوع

این دستگاه در حالی که حدود نیمی از انرژی موردنیاز یک سیستم تهویه مطبوع معمولی در تابستان را مصرف می‌کند، می‌تواند دمای پوست را تا ۷.۳ درجه سانتی‌گراد کاهش دهد

انبوه دستگاه‌های خنک‌کننده و تهویه مطبوع که بر نمای ساختمانی در هنگ‌کنگ به چشم می‌خورند- Reuters

دانشمندان چینی فناوری جدیدی را توسعه داده‌اند که می‌تواند با خنک کردن مستقیم افراد و نه کل اتاق، مبلغ قبض برق را به نصف کاهش دهد.

این «دستگاه مدیریت حرارتی شخصی‌سازی شده» بدون نیاز به تهویه هوا، افراد را از طریق تابش فروسرخ میانه خنک می‌کند.

دانشمندان در چین و هنگ‌کنگ در آزمایش‌های انجام‌شده روی پوست مصنوعی دریافتند که این دستگاه در حالی که حدود نیمی از انرژی موردنیاز یک سیستم تهویه مطبوع معمولی در تابستان را مصرف می‌کند، می‌تواند دمای پوست را تا ۷.۳ درجه سانتی‌گراد کاهش دهد.

این دستگاه جدید نسبت به یک تهویه مطبوع رایج که هوای کل یک اتاق یا ساختمان را خنک می‌کند، از رویکردی کاملا متفاوت استفاده می‌کند.

این دستگاه برای خنک کردن مستقیم فرد از تابش فروسرخ میانه استفاده می‌کند و نیاز به فرایندهای پرمصرفی همچون پیش‌خنک‌سازی، رطوبت‌زدایی و گرم‌سازی مجدد هوا را کاهش می‌دهد.

این مقاله که روز پنجشنبه در مجله «سل ریپورتز فیزیکال ساینس» (Cell Reports Physical Science) منتشر شد، نشان می‌دهد که این دستگاه می‌تواند تا ۵۰ درصد از انرژی معمولی مصرف‌شده در سیستم‌های تهویه مطبوع رایج صرفه‌جویی کند و ظرفیت کاهش هزینه‌های انرژی را دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از کشورها در بحبوحه شکستن رکوردهای دمایی جهان به دلیل بحران تغییرات اقلیمی، با موج‌ گرماهای طولانی‌تری مواجه‌اند که تقاضای انرژی و هزینه‌های تهویه مطبوع را افزایش می‌دهد. این فناوری جدید پاسخی برای این چالش است و روشی برای خنک‌سازی ارائه می‌دهد که نه‌تنها از نظر انرژی کارآمدتر است، بلکه در زمینه بیماری‌هایی که از طریق هوا منتقل می‌شوند، مانند کووید، نیز بالقوه ایمن‌تر است.

این دستگاه به صورت مستقیم با تابش فروسرخ میانه به بدن انسان عمل می‌کند و بدون اتکا به گردش هوا، اثری خنک‌کننده‌ ایجاد می‌کند. این رویکرد به طور قابل‌توجهی مصرف انرژی را کاهش می‌دهد و دستگاه به چگالی انرژی خنک‌کننده تابشی تا ۲۲۰ وات بر مترمربع دست می‌یابد که بیش از دو برابر سیستم‌های کنونی است.

پژوهشگران با استفاده از یک خنک‌کننده ترموالکتریک و فیلم‌های پلی‌اتیلنی، یک نمونه اولیه ساختند که در کنار هم یک سطح فوق‌العاده سرد ایجاد می‌کنند که تابش فروسرخ گسیل می‌کند. پوست این تابش را جذب و بدن را بدون نیاز به حرکت هوا، خنک می‌کند.

محققان برای جلوگیری از تجمع رطوبت روی سطح خنک‌کننده، فیلم‌های پلی‌اتیلنی را به عنوان یک مانع به کار گرفتند و عملکرد دستگاه را حتی در محیط‌های مرطوب حفظ کردند.

این ویژگی ضدچگالش اطمینان می‌دهد که دستگاه می‌تواند به‌طور کارآمدی در دوره‌های طولانی کار کند.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی