عرصه بر نتانیاهو در حال تنگ‌تر شدن است و راه خروج آسانی دیده نمی‌شود

جیسون برادسکی: «تمرکز بر بنیامین نتانیاهو است، گویی او تنها کسی است که کلید آزادی گروگان‌ها را در دست دارد. و این خطرناک است زیرا هیچ مسئولیتی بر عهده حماس نمی‌گذارد.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل‌ــ REUTERS/Independent Persian Combo

جنگ غزه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، را در مخمصه‌ای گرفتار کرده است که هر روز تنگ‌تر می‌شود و هیچ راه خروج روشنی وجود ندارد و موقعیت سیاسی‌اش را در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش دیلی کالر، اکنون نتانیاهو با خشم عمومی در واکنش به کشته شدن شش گروگان دیگر در غزه و درخواست‌های پذیرش توافق آتش‌بس برای آزادی گروگان‌های باقی‌مانده مواجه است. نخست‌وزیر اسرائیل دو گزینه پیش رو دارد: پذیرش توافق آتش‌بس و خطر برکناری از قدرت که اعضای کابینه‌اش وعده داده‌اند، یا ادامه جنگ و خطر افزایش خشم مردم اسرائیل و غرب که بیش از پیش خواهان برقراری آتش‌بس‌اند.

خبر مرگ گروگان‌ها‌‌ــ که یکی از آن‌ها آمریکایی بود‌ــ جرقه اعتراض‌ها و اعتصاب‌های گسترده در سراسر اسرائیل را زد و درخواست مردم اسرائیل برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها به اوج رسیده و خشم و انتقادها معطوف نتانیاهو است که موفق به توافق نشده است.

دولت بایدن نیز از نتانیاهو خواسته است توافق آتش‌بس را در چارچوبی که مذاکره‌کنندگان آمریکایی در دست تدوین دارند بپذیرد. بایدن که در مورد جنگ و آتش‌بس احتمالی با نتانیاهو اختلاف‌نظر دارد، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت نخست‌وزیر اسرائیل برای دستیابی به توافق به اندازه کافی تلاش نمی‌کند. اما نتانیاهو می‌گوید شرایط حماس برای توافق بسیار غیرمنطقی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از نقاط اصلی اختلاف در پیشنهاد کنونی این است که نتانیاهو می‌خواهد شماری از نیروهای اسرائیلی را در امتداد مرز جنوبی غزه مستقر کند تا از قاچاق سلاح حماس از مصر جلوگیری شود. به گفته مقام‌های اسرائیلی که با اکسیوس صحبت کرده‌اند، نتانیاهو هفته گذشته بر سر این موضوع مشاجره‌ای بی‌سابقه با وزیر دفاع داشت.

اما دولت بایدن با حضور بلندمدت نیروهای اسرائیلی در امتداد مرز موافق نیست. حماس نیز می‌گوید که با هرگونه حضور نیروهای اسرائیلی در مرز یا هرجای دیگر در غزه مخالف است. حماس بارها با طرح درخواست‌های چالش‌برانگیز مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

جیسون برادسکی، مدیر سیاست‌گذاری سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای»، به دیلی کالر گفت: «تمرکز بر بنیامین نتانیاهو است، گویی او تنها کسی است که کلید آزادی گروگان‌ها را در دست دارد. و این خطرناک است زیرا هیچ مسئولیتی بر عهده حماس نمی‌گذارد.»

گرچه هدف غرب آتش‌بس کامل است، نتانیاهو ممکن است با پذیرش چنین توافقی، موقعیت سیاسی‌اش را به خطر بیندازد. برخی از اعضای کابینه نتانیاهو گفته‌اند در صورتی که او توافق پایان جنگ را بپذیرد، استعفا می‌کنند، که این موضوع دولت نتانیاهو را از قدرت برکنار خواهد کرد.

ائتلاف نتانیاهو در حال حاضر با ۶۴ کرسی از ۱۲۰ کرسی در پارلمان اکثریت را حفظ کرده است؛ لیکود، بزرگ‌ترین جناح و حزب نتانیاهو در این ائتلاف، ۳۲ کرسی در اختیار دارد.  

نتانیاهو جدا از جنگ غزه، با مشکل اصلاحات قضایی گسترده مواجه است که از سپتامبر ۲۰۲۳ اجرایی شد و در افکار عمومی اسرائیل بسیار نامحبوب است. دیوان عالی کشور در اوایل سال ۲۰۲۴ بیشتر این اصلاحات را لغو کرد.

علاوه بر این، نتانیاهو با چندین اتهام فساد مواجه است که همچنان در دادگاه در دست بررسی است.

مایکل دیمینو، یکی از مقام‌های سابق سی‌آی‌ای، به دیلی کالر گفت: «با توجه به محبوبیت پایین نتانیاهو و مشکلاتی که پیش از جنگ غزه با آن‌ها مواجه بود، ناتوانی او در اتخاذ اقدامی در رابطه با جنگ یا آتش‌بس بدون اینکه بخشی از مردم اسرائیل یا غرب را خشمگین کند، او را در موقعیتی بسیار چالش‌برانگیز قرار داده است که آینده او به‌عنوان نخست‌وزیر را تهدید می‌کند.»

او در ادامه افزود که بعید می‌داند نتانیاهو چه توافق آتش‌بس را بپذیرد چه نپذیرد، مدت زیادی در قدرت بماند.

در حال حاضر، به نظر نمی‌رسد مسیر روشنی برای دستیابی به آتش‌بس وجود داشته باشد. گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت بایدن نگران است که حماس حتی در صورت آمادگی اسرائیل برای برقراری آتش‌بس، تمایلی به موافقت با هیچ توافق آتش‌بسی نداشته باشد.

دیمینو اضافه کرد: «واشینگتن اشتیاق و انرژی لازم برای فشار بر هر یک از این بازیگران را در جایی که بیشترین اهمیت را داشته نشان نداده است. این واقعا نمونه‌ای درخشان از رهبری جهانی آمریکا نیست.»