ساکسندا، نخستین داروی موثر برای کاهش وزن کودکان ۶ تا ۱۱ ساله

«لیراگلوتاید» در گروه داروهای معروف به «جی‌ال‌پی-۱» قرار دارد و مشابه داروهای کاهش وزن پرفروش ویگووی و مانجارو است. این دارو با نام «ساکسندا» پیش از این برای درمان چاقی در بزرگسالان و کودکان ۱۲ تا ۱۷ سال تایید شده بود

تصویر تزئینی، کودکی که افزایش وزن دارد به شکمش نگاه می‌کند- Canva

بنابر مطالعه‌‌ای محدود و جدید، داروی درمان چاقی بزرگسالان و نوجوانان برای کودکان شش ساله نیز موثر و بی‌خطر است. براساس مطالعه‌ای که در مجله پزشکی «نیوانگلند» منتشر شده است،‌ داروی کاهش وزن «ساکسندا» (Saxenda) روند افزایش وزن در کودکان شش تا ۱۱ ساله را کاهش و نشانگر‌‌های سلامت را در آن‌ها افزایش می‌دهد.  

به گزارش آسوشیتدپرس، سخن‌گوی شرکت داروسازی «نوو نوردیسک» از ناظران آمریکایی خواسته است تا مصرف «ساکسندا» را برای این گروه سنی تایید کنند. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده، اگر با این تقاضا  موافقت شود، این دارو اولین نمونه تایید‌شده برای درمان چاقی شایع در ۲۰ درصد کودکان شش تا ۱۱ ساله آمریکایی خواهد بود. 

به گفته دکتر کلودیا فاکس، متخصص چاقی کودکان در دانشگاه مینه‌سوتا و سرپرست این مطالعه: «تا امروز، کودکان عملا گزینه‌ای برای درمان چاقی نداشتند و همواره به آن‌ها توصیه می‌شد که با کنترل رژیم غذایی و ورزش بکوشند لاغر شوند.»

داروهای کاهش وزن عوارض جانبی هم دارند و مصرف‌کنندگان معمولا با عوارض جانبی گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال مواجه می‌شوند. کارشناسان تاکید می‌کنند که پزشکان و والدین باید خطرات و عوارض استفاده طولانی‌مدت این داروها را در کودکان خردسال به‌دقت بررسی کنند. 

دکتر ملیسا کروکر، متخصص چاقی کودکان در بیمارستان اطفال بوستون، می‌گوید: «با تایید شدن این دارو، برای این گروه سنی درمانی خواهیم داشت که بسیار مفید است، اما باید مراقب مصرف گسترده آن باشیم، و قطعا پاسخ من درمورد مصرف آن در کودکان شش ساله و ۱۱ ساله متفاوت خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لیراگلوتاید (Liraglutide) در گروه داروهای معروف به «جی‌ال‌پی-۱» قرار می‌گیرد و مشابه داروهای کاهش وزن پرفروش ویگووی و مانجارو است. این داروها عملکرد هورمون‌هایی را که بر اشتها، احساس سیری و هضم تاثیر می‌گذارند کنترل می‌کنند. این دارو روزانه تزریق می‌شود و با نام تجاری «ویکتوزا» (Victoza) برای درمان دیابت در بزرگسالان و کودکان ۱۰ سال و بالاتر، و با نام «ساکسندا» برای درمان چاقی در بزرگسالان و کودکان ۱۲ تا ۱۷ سال تایید شده است.   

در مطالعه جدید شرکت داروسازی نوو نوردیسک، ۸۲ کودک با میانگین سنی ۱۰ سال و وزن پایه حدود ۷۰ کیلوگرم بررسی شدند. میانگین شاخص توده بدنی این افراد ۳۱ بود که بالاتر از میزان چاقی کودکان است. بیش از نیمی از کودکان مشکلات سلامت مرتبط با چاقی مانند مقاومت به انسولین، آسم یا بلوغ زودرس داشتند. 

در این کارآزمایی به ۵۶ کودک به مدت ۱۳ ماه روزانه حداکثر سه میلی‌گرم لیراگلوتاید تزریق کردند، در حالی که ۲۶ کودک داروی ساختگی (dummy medications) دریافت کردند. محققان این کودکان را بعد از شش ماه پیگیری کردند. طبق یافته آنان،‌ شاخص توده بدنی کودکانی که بیش از یک سال از این دارو استفاده کرده بودند - با در نظر گرفتن معیار قد و وزن که رشد طبیعی کودک را نشان می‌دهد - کاهش یافته بود. طبق نتایج، شاخص توده بدنی در ۴۶ درصد کودکانی که این دارو را مصرف کردند دست‌کم پنج درصد کاهش یافته بود، که این موضوع با بهبود مشکلات سلامتی ناشی از چاقی مرتبط است. 

عوارض جانبی خفیف و متوسط در تقریبا ۹۰ درصد هر دو گروه شرکت‌کنندگان گزارش شد و عوارض جانبی گوارشی، ازجمله تهوع و استفراغ، نیز در ۸۰ درصد کودکانی که این دارو را مصرف کرده بودند مشاهده شد. این مقدار در افرادی که داروی ساختگی دریافت کرده بودند ۵۴ درصد بود. 

محققان در پیگیری شش ماهه متوجه شدند که شاخص توده بدنی هر دو گروه پس از توقف این دارو بیشتر شده است. انتظار می‌رود که این کارآزمایی با درمان و پیگیری بیشتر ادامه پیدا کند و نتایج در سال ۲۰۲۷ ارائه شود. متخصصان امیدوارند که با تایید این دارو برای کودکان از بروز مواردی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی زودرس و آپنه خواب جلوگیری کنند.  

بیشتر از بهداشت و درمان