در استفاده از بسته‌های پیرایش خانگی ناخن تجدیدنظر کنید

فناوری مدرن مراقبت از ناخن در علم دندان‌پزشکی ریشه دارد و برای آن به مهارت‌ و دانش حرفه‌ای نیاز است

تصویر تزیینی از خشک کردن ژلاتین ناخن زیر نور یو‌وی‌ــ /CANVA

پیش‌ از این وقتی مردم می‌خواستند بدون مراجعه به ناخن‌کار ماهر، به ناخن‌هاییشان رنگ‌ولعابی بدهند، راه‌حل آن ساده بود: جعبه پر از لاک ناخنشان را از کمد بیرون می‌کشیدند و با دقت به‌ناخن‌هایشان لاک می‌زدند.

این روزها بسیاری از افراد به دلیل دوام و ماندگاری بیشتر، از لاک سنتی و معمولی به سمت مانیکور ژلیش (ژلاتینی) جذب شده‌اند. به این ترتیب ناخن‌هایی که قبلا در عرض چند روز لاکشان لب‌پر می‌شد، حالا دو تا سه هفته بدون یک لکه یا شکستگی، دوام می‌آورند؛ اما در کنار سهولت فناوری‌های جدید، خطرات پنهانی نیز وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال‌هایی که همه‌گیری مردم را در خانه‌هایشان نگه داشت و در سالن‌های ناخن را بست، برخی به بسته‌های مانیکور ژلیش که آنلاین می‌خریدند، روی آوردند، به این امید که نتایجی شبیه به کار سالن‌ها را در خانه خلق کنند اما به گفته کارشناسان، این عمل که طی این سال‌ها محبوب‌تر هم شده است، می‌تواند موجب شیوع مشکلات بهداشتی شود.

جیم مک‌کانل، شیمی‌دان آرایشی و بهداشتی که ترکیب شیمیایی محصولات را تجزیه و تحلیل می‌کند، به واشینگتن پست می‌گوید: «در طول شیوع کووید‌ــ۱۹، مردم ناخن‌هایشان را در سالن‌ درست نمی‌کردند و این کار را در خانه با ابزارهای ارزان‌قیمت انجام می‌دادند. اما استفاده از ژل ناخن در خانه با ابزارهایی که خیلی ارزان همه‌جا فراهم‌اند، می‌تواند به بروز مشکلاتی منجر شود.»

در ادامه نکاتی که باید در مورد بسته‌های خودآموز مانیکور ژلیش در خانه بدانید تا در برابر آسیب‌های احتمالی بهتر از خود محافظت کنید، آمده است.

بسته‌های ژلیش در خانه چگونه کار می‌کنند و چه خطراتی دارند؟

کلید موفقیت لاک ژل در مقایسه با لاک معمولی کاربردی بودن آن است. لاک ژل مرطوب که زیر نورهای یووی (UV) یا ال‌ئی‌دی (LED) خشک می‌شود، پس از چند دقیقه آماده است، در حالی که خشک شدن لاک ناخن معمولی بین ۳۰ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. 

کارشناسان درباره مواد شیمیایی موجود در کیت‌های ژل سفارشی آنلاین نگران‌اند. ویتالی سولومونوف، متخصص پوست و شیمی‌دان آرایشی، می‌گوید: «این کیت‌ها را اغلب تولیدکنندگان نامعتبر و ناشناخته‌ای می‌فروشند که حتی از مقررات سازمان دارو و غذای آمریکا (FDA) هم پیروی نمی‌کنند.»

مک‌کانل هم می‌افزاید که بسیاری از کیت‌ها جاهایی ساخته می‌شوند که ممکن است مواد شیمیایی آن‌ها فاقد نظارت لازم باشند. در برخی محصولات، از رزین‌های مختلف با غلظتی بالا استفاده می‌شود تا لاک ژل را به ناخن بچسباند و نگرانی این است که این چسب قوی برای سلامتی ناخن طبیعی گران تمام شود.

اگر افراد به دلیل کاربرد نادرست و غلظت بالای رزین‌های چسبنده و خطرناک، به مواد شیمیایی مختلف آلرژی بدهند، علائم ممکن است به صورت تحریک، تورم، قرمزی یا حتی ضایعات باز و عفونت باشد. مک‌کانل گفت: «در موارد شدید، این حتی می‌تواند به از دست دادن ناخن منجر شود. آکریلات‌ها و متاکریلات‌ها، مواد شیمیایی موجود در این ژل‌ها، همه آلرژن‌هایی با قدرت‌ها و درجات مختلف واکنش آلرژیک در نظر گرفته می‌شوند.»

برخی از این مواد شیمیایی در غلظت کم، ایمن‌اند اما مشکل این است که برخی محصولات آنلاین از مواد ارزان قیمت با غلظت بالایی استفاده می‌کنند که می‌تواند باعث مشکل شود.

از طرفی هنگامی‌ که افراد آموزش‌ندیده در خانه  ژل لاک را استفاده می‌کنند، اغلب مشکلاتی رخ می‌دهد.

سولومونوف گفت: «هیچ‌کس بدون کمک گرفتن از دندان‌پزشک دندان‌هایش را درمان یا جایگزین نمی‌کند. ریشه فناوری‌های مدرن مراقبت از ناخن هم در علم دندان‌پزشکی است و مشترکات زیادی با هم دارند، بنابراین برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی ناخواسته و متعدد، به مهارت‌ها و دانش حرفه‌ای نیاز است.»

کدام مواد شیمیایی می‌توانند بیشتر از همه خطرناک‌ باشند؟

هیدروکسی اتیل متاکریلات که به نام هِما (HEMA) نیز شناخته می‌شود، در لاک ژل، اکریلیک و چسب ناخن یافت می‌شود که در زیر نورهای یووی یا ال‌ئی‌دی سفت می‌شود و به ناخن‌ها ظاهری براق و بادوام می‌دهد.

زمانی که افراد به هِما حساسیت پیدا می‌کنند، هر محصول حاوی آکریلات یا سایر متاکریلات‌ها هم می‌تواند در آن‌ها واکنش آلرژیک ایجاد کند. در محصولات پزشکی و دندانپزشکی هم گاهی اوقات از این ماده استفاده می‌شود و به عنوان ماده اولیه در لنزهای چشمی، پرکننده‌های دندان و روکش‌ها و برخی از مواد مورداستفاده در جراحی‌های ارتوپدی کاربرد دارد.

چگونه ضمن استفاده از کیت‌های خانگی، از خطرات جلوگیری کنیم؟

ساده‌ترین پاسخ ممکن است شما را ناامید کند: کیت‌های خانگی کنار بگذارید!

 طبق نظر متخصصان، پولی که با پیرایش ناخن در خانه صرفه‌جویی می‌شود، به خطر قرار گرفتن در معرض آلرژن‌های خطرناک نمی‌ارزد.

مک‌کانل از مردم خواست استفاده از لاک ژل در خانه را متوقف و در خانه از لاک معمولی استفاده کنند.

سولومونوف هم تاکید می‌کند که ژلیش کردن ناخن‌ها به سبک سالن باید به متخصص کار سپرده شود.

متخصصان همچنین توصیه می‌کنند که اگر واکنش‌های حساسیتی روی ناخن یا پوست اطراف ناخن دیدید، فورا لاک ناخن را پاک کنید.

بیشتر از مُد و زیبایی