بازگشت اسپیس‌اکس به زمین؛ پایان موفقیت‌آمیز نخستین راه‌پیمایی فضایی تجاری

تا پیش از ماموریت پولاریس داون همه راهپیمایی‌های مشابه را فضانوردان حرفه‌ای انجام داده بودند

جرد آیزاکمن، میلیاردر ۴۱ ساله آمریکایی، روز یکشنبه پانزدهم سپتامبر (۲۵ شهریور) پس از اتمام سفر پنج روزه‌ به فضا، به زمین بازگشت؛ ماموریتی که نام او و فضانوردان همراهش را به دلیل انجام اولین راهپیمایی فضایی تجاری در تاریخ به ثبت رساند.

به گزارش آسوشیتدپرس، کپسول اسپیس‌اکس در تاریکی پیش از سپیده‌دم در فلوریدا فرود آمد و جرد آیزاکمن، کارآفرین فناوری به همراه دو مهندس اسپیس‌اکس و یک خلبان سابق نیروی هوایی را به سلامت به زمین رساند.

آن‌ها اولین راهپیمایی فضایی خصوصی را در حالی انجام دادند که تقریبا در ارتفاع ۷۴۰ کیلومتری بالای زمین، بالاتر از ایستگاه فضایی بین‌المللی و تلسکوپ فضایی هابل، در گردش بودند. فضاپیمای آن‌ها پس از پرتاب روز سه‌شنبه به ارتفاع یک هزار و ۴۰۸ کیلومتری رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به این ترتیب، ماموریت فضایی شگفت‌انگیز و بلندپروازانه «پولاریس داون» (Polaris Dawn) اسپیس‌اکس رکوردی تاریخی را به ثبت رساند؛ یعنی رسیدن به بالاترین مدار اطراف زمین و شکستن رکوردی که خود ناسا سال‌ها پیش ثبت کرده بود.

از اولین راهپیمایی فضایی که فضانوردان اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال ۱۹۶۵ انجام دادند تاکنون، آیزاکمن دویست‌وشصت‌وچهارمین فردی به شمار می‌رود که در فضا راهپیمایی کرده است. پس از او، سارا گیلیس، فضانورد ۳۰ ساله اسپیس‌اکس از کپسول خارج شد و نامش را به‌عنوان دویست‌وشصت‌و‌پنجمین فردی که راهپیمایی فضایی انجام داده است، ثبت شد. راه‌پیمایی آن‌ها به صورت زنده از وب‌سایت شرکت اسپیس‌اکس پخش شد.

شرکت اسپیس‌اکس با انتشار بیانیه‌ای تایید کرد فضاپیمای کرو دراگون که این فضانوردان را حمل می‌کرد، در ساعت ۲۱:۱۹ به وقت شرق آمریکا به ارتفاع یک هزار و ۴۰۰.۷ کیلومتری رسید و از رکورد ماموریت جمنای ۱۱ ناسا در سال ۱۹۶۶ که به ارتفاع یک هزار و ۳۷۳ کیلومتری رسید، فراتر رفت.

 

با آنکه پیش از این صدها نفر توانسته‌اند به فضا بروند، این ماموریت تازه اسپیس‌اکس از آن جهت اهمیت خاص و تاریخی دارد که تا به حال، تمام راهپیمایی‌های فضایی را فضانوردان حرفه‌ای انجام داده بودند.

راهپیمایی فضایی آیزاکمن و گیلیس کمتر از دو ساعت به طول انجامید. اسپیس‌اکس، تحت مالکیت ایلان ماسک، این تمرین کوتاه را نقطه شروعی برای راه‌پیمایی‌های تجاری بیشتر و همچنین آزمایش فناوری لباس فضایی برای ماموریت‌های آینده و طولانی‌تر به مریخ دانست.

آیزاکمن، موسس شرکت پرداخت الکترونیکی به نام «شیفت ۴» (Shift4)، سرمایه‌گذار این پرواز فضایی با خدمه خصوصی از برنامه موسوم به پولاریس بود. او مبلغی را که برای این پرواز هزینه کرده است، فاش نکرد.

جرد آیزاکمن پیش از این نیز با اسپیس اکس به فضا رفته بود اما در فضا راهپیمایی نکرده بود. او در سال ۲۰۲۱ برای اولین پرواز فضایی خودمبلغی نامشخص پرداخت و بیش از ۲۵۰ میلیون دلار برای بیمارستان تحقیقاتی کودکان سنت‌جود جمع‌آوری کرد.

پولاریس داون نخستین ماموریت از سه ماموریت برنامه پولاریس بود که آیزاکمن اعلام کرد آن را با همکاری اسپیس‌اکس انجام می‌دهد.

ایزاکمن و گروهش این ماموریت‌ها را سفر تفریحی به فضا نمی‌دانند. آن‌ها اعلام کردند که هدفشان آزمایش و توسعه فناوری‌های جدید است که برای سفرهای فضایی آینده بسیار حیاتی و مهم خواهند بود. یکی از این فناوری‌ها لباس‌های فضایی «ایوا» (EVA) است که اسپیس‌اکس طراحی کرده است. این لباس‌ها برای محافظت از فضانوردان در شرایط سخت فضا ساخته و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در فضاپیماهای جدید و ماموریت‌های آینده نیز قابل استفاده باشند.

به گفته کارشناسان، ماموریت پولاریس‌ داون نه‌تنها مرزهای علمی و فناوری را درنوردید که نشان‌دهنده‌ توانایی و شجاعت انسان در مواجهه با ناشناخته‌ها بود. آیزاکمن و گروهش با این ماموریت علاوه بر کشف‌های جدید، راه را برای نسل‌های آینده باز کردند تا آن‌ها نیز بتوانند به سیاراتی فراتر از زمین قدم بگذارند.

بیشتر از تکنولوژی