روابط عمومی موزه «امام علی» در پاسخ به خبرگزاری ایلنا در زمینه تابلوهایی که شهرداری از این موزه خارج کرده است گفت هنوز هیچ تابلویی به موزه بازنگشته است. طالبی اعلام کرد اطلاعات کامل آثار و چگونگی خروج آنها را از رئیس موزه امام علی یا سازمان فرهنگیـهنری شهرداری بپرسید، «من نمی توانم پاسخی بدهم».
مدیر روابط عمومی موزه امام علی درخصوص اینکه آیا نقاشیهای قوللرآغاسی نیز در میان تابلوها بوده است، اعلام کرد: «صددرصد میتوانم اعلام کنم که تابلوهای قوللرآغاسی و هیچ تابلوی قهوهخانهای دیگری در میان آثار خارج شده نبوده است.»
ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، صبح یکشنبه در تذکر به شهرداری تهران اعلام کرد که ۳۰ تابلوی ارزشمند از موزه امام علی، که متعلق به شهرداری تهران است، چند ماه قبل از محل این موزه به بهانه برگزاری یک نمایشگاه خارج شده و هنوز به این موزه بازگردانده نشده است و معلوم نیست کجا هستند. ناصر امانی به ارزش مالی و معنوی این تابلوها اشاره کرد که به گفته او، ارزش تنها یکی از تابلوهای خارجشده از این موزه ۳۰ میلیارد تومان است، که مشخص نیست چه سرنوشتی داشته است.
طالبی در مورد این تابلو که ارزش آن به ۳۰ میلیارد تومان میرسد، گفت: «جدای از ارزش مالی تابلوها، ارزش معنوی آن بسیار مهم است اما در رابطه با این عدد نیز غلو صورت گرفته و این رقم نیست، اما با این حال ارزش معنوی این تابلوها بسیار مهمتر از ارزش مادی آنهاست.»
به گزارش ایلنا، موزه هنرهای دینی امام علی در گروه موزههای هنری و مجموعههای هنر مدرن و معاصر دستهبندی میشود. این موزه دارای آثاری با مضامین مذهبی و دینی است. آثار هنری این موزه شامل نقاشیهای خیالنگاری، نقاشی معاصر، آثار حجمی، تصویرسازی، عکس و خوشنویسی است. همچنین جلدهای لاکی، مرقع خوشنویسی، قلمدان، تابلو فرش و کتاب چاپ سنگی در این مجموعه حفظ و نگهداری میشوند.
Read More
This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)
ناصر امانی روز یکشنبه گفت براساس قانون شورا، نظارت بر اداره و حفظ داراییهای شهرداریها از اختیارات شوراهای شهر است و افزود مسئولان موزه امام علی تهران برای بازگرداندن این آثار «پیگیریهای زیادی» انجام دادند که «بینتیجه» بوده است.
این عضو ششمین دوره شورای شهر تهران توضیح نداد که مدیران چه سازمان یا نهادی این تابلوها را با خود بردهاند. او گفت: «مرداد ۱۴۰۳ در مورد کموکیف این موضوع نامهای به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران زدم و پیگیریها نشان داد که تا این لحظه نهتنها گزارشی درباره این ماجرا ندادهاند، بلکه حتی به نماینده کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر هم که پیگیر این موضوع بود، پاسخ صریح و روشنی داده نشد.»
این اولین مورد از ناپدید شدن یا سرقت اشیای تاریخی و هنری و ارزشمند از موزههای و اماکن تاریخی در ایران نیست. پیشتر خبرگزاری فارس هم از سرقت ۴۸ فرش دستباف نفیس و گرانقیمت از کاخ سعدآباد تهران خبر داده بود. فارس بدون اشاره به نام مدیر سرقتکننده این فرشها نوشت: «سال ۱۳۹۵ فرشها را با یک دستگاه وانت مزدا بردند منزل...»
یا در موردی دیگر، انتشار سخنان دو کارمند سابق مجموعه کاخ گلستان تهران مبنی بر خارج شدن تابلو مشهور «پرتره مظفرالدینشاه»، اثر کمالالملک، در اواخر دهه ۱۳۷۰ از ایران و فروش آن در حراجی کریستیز بار دیگر موضوع خروج غیرقانونی گنجینههای ملی ایران را سر زبانها انداخت. به گفته کارمندان کاخ گلستان، این تابلو تا سال ۱۳۷۸ در تالار برلیان بر دیوار نصب بود، اما پس از برداشته شدن از دیوار، در فروردین ۱۳۷۹ در فهرست اقلام حراجی کریستیز قرار گرفت و به مبلغ ۴۴ هزار و ۶۵۰ پوند به فروش رفت.
در این پروندهها، مسئولان جمهوری اسلامی به تکذیب کلی ماجرا یا متهم کردن دیگر مدیران دولتی و حکومتی پرداختند و سرنوشت اموال گمشده مشخص نشد.
عملکرد علیرضا زاکانی در شهرداری تهران در ماههای اخیر با انتقادهای رورافزون ساکنان پایتخت و همچنین تعدادی از اعضای شورای شهر تهران روبرو شده است. نابودی درختان، ساخت مسجد در بوستانهای تهران، اعطای وامهای غیرقانونی و کمکهای بلاعوض به مدیران و کارمندان شهرداری تهران، ابهامهای بزرگ در پرونده قرارداد زاکانی با شرکتهای چینی برای واردات تاکسی و اتوبوس، افزایش ترافیک و آلودگی هوای شهر تهران و تشدید هزینهکرد شهرداری تهران از محل بودجه عمومی شهر برای برگزاری مراسم حکومتی و مذهبی در ایران و عراق از جمله مهمترین انتقادهای مطرحشده به این مدیر نزدیک به دستگاهای امنیتی و بیت علی خامنهای بوده است.