خاکی و زیتونی رنگ پاییزی سال خواهند بود

تطبیق‌پذیری و همه‌کاره بودن خاکی آن را تبدیل به رنگ محبوب طراحان کرده است

اولین مجموعه چمینا کمالی برای خانه مد کلوئه/ AFP

خاکی با طبع ملایم و خنثی آمده است تا جایگزین رنگ‌های تند و غلیظی مانند صورتی باربی و قرمز آتشین فصل‌های قبل شود. با نگاهی به هفته مد نیویورک و لندن که پشت سر گذاشتیم و میلان و پاریس که در جریان و درراه‌اند، نظر می‌رسد که پاییز امسال همه توجه خود را به رنگ‌های ملایم و خنثی معطوف کنند.

منطقی است که رنگ خاکی در ماه‌های سرد و یخبندان سال محبوب ‌شود؛ اما در پاییز امسال شاهد حضور قدرتمندتر رنگ‌های خنثی خواهیم بود. می‌توان آن را مانند قهوه‌ای در نظر گرفت که مکمل انواع سبک‌هاست و رنگ آن تقریبا به همه‌چیز می‌آید. تطبیق‌پذیری و همه‌کاره بودن خاکی با گزینه‌های مختلف، از ظاهر خیابانی گرفته تا ظرافت مد فاخر، آن را تبدیل به رنگ محبوب طراحان کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تجدید حیات مد دهه ۹۰ میلادی عاملی برای محبوبیت جدید رنگ خاکی است که در مارک‌های کلاسیک آمریکایی مانند رالف لورن فراوان دیده می‌شود.

این رنگ خنثی با دیگر موج‌های پاییزی آینده، مانند قرمز شرابی و جیر و زیورآلات طلایی و کیف و کفش چرم قهوه‌ای به‌خوبی همراه می‌شود.

لویی ویتون این رنگ را در مجموعه مردانه خود با طرح پوست‌ماری ترکیب کرد.

بربری این رنگ را در چند مجموعه اخیر خود مانند پاییز و زمستان ۲۰۲۴، تعطیلات ۲۰۲۵ و مجموعه بهاره خود در هفته مد لندن عرضه کرد.

این رنگ‌بخش زیادی از مجموعه تعطیلات دیور که در اسکاتلند رونمایی شد را شکل داد.

 

گوچی هم این رنگ کت‌ها را با صورتی روشن، زرد و آبی ست و ارائه کرد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by GUCCI (@gucci)

این رنگ‌ها در مجموعه‌های پاییز/زمستان ۲۰۲۴ نیز دیده می‌شد. نمایش‌های رالف لورن و تام فورد پر از ظاهرهای خاکی تک‌رنگ بودند و سایه‌های مختلف این رنگ را با کت‌های بارانی، ست‌های همسان، روسری‌ها، کمربندها و کیف‌ها ترکیب می‌کردند.

اولین مجموعه چمینا کمالی برای خانه مد کلوئه هم ظاهرهای برجسته خاکی‌رنگ داشت که در پارچه‌های کتانی، حریر و چرم ارائه شد.

سابقه تاریخی لباس خاکی به استفاده آن در لباس‌های نظامی برمی‌گردد. خاکی واژه‌ای از زبان فارسی و به معنای «به رنگ خاک» است که از طریق ارتش هند بریتانیایی وارد زبان انگلیسی شد.

خاکی برای اولین بار در سال ۱۸۴۶ به‌عنوان رنگ یونیفرم «سپاه پیش‌قراولان» در هند استفاده شد. به دنبال آن، همه هنگ‌های خدمت در منطقه، اعم از بریتانیایی یا هندی، لباس‌های خاکی از جنس کتان یا پنبه‌ به تن کردند و به علت قابلیت استتار بالا کم‌کم جای کت قرمز ارتش بریتانیا را که به‌راحتی تشخیص داده می‌شد گرفت.

ارتش ایالات‌متحده هم در سال ۱۹۰۲ سایه مشابه زیتونی را برای لباس خدمت زمستانی سربازان انتخاب کرد. این سایه قهوه ای-سبز در بسیاری از کشورها در طول دو جنگ جهانی در ارتش استفاده شد. 

یک و نیم قرن پس از رواج  این رنگ در ارتش ، پاییز و زمستان امسال رنگ خاکی حضور خود را در دنیای مد را با جدیدترین سبک‌های سال جشن می‌گیرد.  

 

بیشتر از مُد و زیبایی