طالبان ۳۹ سفارتخانه و کنسولگری افغانستان را در سراسر جهان تصاحب کردند

به‌رغم اینکه هیچ دولتی در جهان رژیم طالبان را به رسمیت نشناخته است، بسیاری از کشورها سفارت‌خانه و کنسولگری‌های افغانستان را به این گروه واگذار کرده‌اند

طالبان پس از سه سال سلطه بر افغانستان، ۳۹ سفارتخانه و کنسولگری این کشور را در سراسر جهان در اختیار دارد. رویترز در گزارشی نوشت با اینکه هیچ یک از دولت‌های جهان رژیم طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد، نفوذ این گروه بر اماکن دیپلماتیک افغانستان در کشورهای مختلف جهان در حال افزایش است. 

چین و امارات متحده عربی استوارنامه‌های سفیران رژیم طالبان را رسما پذیرفته‌اند و شماری دیگر از کشورها ازجمله جمهوری اسلامی ایران، روسیه، پاکستان، قطر و چهار کشور آسیای میانه نیز دیپلمات‌های طالبان را به سرپرستی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های افغانستان در خاک خود قبول کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه طالبان روز پنج‌شنبه اعلام کرد که قرار است در روزهای آینده دیپلماتی را در مقام سفیر به ازبکستان بفرستد. هرچند دولت ازبکستان هنوز درمورد پذیرفتن سفیر طلبان اظهار نظر نکرده است، امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، مدعی شده است که ازبکستان نیز پس از چین و امارات متحده عربی سفیر طالبان را در خاک خود می‌پذیرد.

 اوایل این هفته سفارت افغانستان در عمان نیز به طالبان واگذار شد و یک دیپلمات این گروه مسئولیت آن را به عهده گرفت. 

امیرخان متقی مدعی شد که در یک سال گذشته دیپلمات‌های جدید این گروه به ۱۱ کشور ازجمله روسیه، ایران، ترکیه و پاکستان اعزام شده‌اند و تلاش برای حذف نام این گروه از فهرست گروه‌های تروریستی در کشورهای مختلف ازجمله در روسیه جریان دارد.

براساس گزارش سالانه وزارت خارجه طالبان، که روز پنج‌شنبه منتشر شد، هیئت‌های این گروه به‌رغم محدودیت‌هایی که شورای امنیت سازمان ملل متحد برای آنان وضع کرده است، ۴۶ بار به کشورهای مختلف سفر کرده‌اند. این سفرها بیشتر به قصد حضور در نشست‌های بین‌المللی و گفت‌وگو درمورد افزایش تعامل اقتصادی صورت گرفته است.

به‌رغم سرکوب شدید حقوق بشر و به‌ویژه محروم شدن زنان و دختران از حق آموزش و اشتغال در افغانستان، هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، بر تعامل کشورهای جهان با رژیم طالبان تاکید می‌کند. رزا اوتنبایوا، رئیس یوناما، در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت از تحریم‌های وضع‌شده بر طالبان انتقاد کرد و گفت محدودیت‌های وضع‌شده به رفاه مردم افغانستان آسیب می‌زند.

رئیس یوناما افزود که این سازمان براساس طرحی که در نشست سوم دوحه درمورد افغانستان و با حضور هیئت طالبان نهایی شده است به تعامل با رژیم حاکم در افغانستان ادامه می‌دهد و در زمینه جذب کمک‌های بیشتر به افغانستان تلاش می‌کند.

بیشتر از جهان