بازجویی دولت مجارستان از سازنده پیجرهای حزب‌الله به اتهام همکاری با موساد

«پیجرهای سفارشی حزب‌الله جداگانه تولید و در آن ماده منفجره پی‌ای‌تی‌ان کار گذاشته می‌شد»

لحظه انتقال مجروحان افنجار پیجرهای حزب‌الله لبنان به بیمارستان-۱۸ سپتامبر ۲۰۲۴-رویترز

دولت مجارستان روز شنبه ۳۱ شهریور اعلام کرد که سرویس‌های اطلاعاتی این کشور چندین‌بار از مدیرعامل شرکت «بی‌ای‌سی کانسالتینگ»، مستقر در بوداپست به ظن همکاری با موساد برای جاسازی مواد منفجره در پیجرهای تولیدشده در این شرکت بازجویی کرده‌اند.

شرکت تایوانی گلد آپولو، یک روز پس از انفجار هزاران پیجر اعضای حزب‌الله لبنان که دست‌کم ۳۹ کشته کشته و بیش از ۳ هزار مجروح به همراه داشت، اعلام کرد که آن مدل از پیجرهای مورد استفاده در این حملات از سوی شرکت بی‌ای‌سی کنسالتینگ ساخته شده است و ضمن تبرئه خود، در بیانیه‌اش آورد که امتیاز ساخت این پیجرها را به شرکت مجارستانی اعطا کرده بود.

کریستیانا بارسونی، شهروند ایتالیایی-مجارستانی و مدیرعامل بی‌ای‌سی کنسالتینگ نیز در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی‌نیوز مدعی شده است که شرکت او سازنده این پیجرها نبوده و گفت او «تنها به‌عنوان یک واسطه» در این معامله حضور داشت.

اما به گزارش رویترز، سرویس‌های اطلاعاتی مجارستان از روز چهارشنبه تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کرده‌اند و چندین جلسه خانم بارسونی ۴۹ ساله را مورد بازجویی قرار دادند. دفتر مطبوعات بین‌المللی دولت مجارستان در بیانیه‌ای به نقل از اداره حفاظت از قانون اساسی که یکی از سازمان‌های اطلاعاتی این کشو است، خبر فوق را اعلام کرد.

همچنین در این بیانیه بر اطلاعیه قبلی دولت مجارستان، مبنی بر اینکه دستگاه‌های پیجر مورد استفاده در انفجارهای جمعی در مجارستان تولید نشده‌اند، تاکید شد. ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان هم پیش‌تر گفته بود که بی‌ای‌سی کانسالتینگ یک شرکت واسطه تجاری است که هیچ کارخانه یا مکان تولیدی در مجارستان ندارد.

رویترز می‌گوید تلفات حمله به اعضای حزب‌الله از طریق انفجار پیجرها و دستگاه‌های بی‌سیم، تاکنون به ۳۹ نفر رسیده و بیش از ۳ هزار نفر نیز دچار جراحت یا قطع عضو شده‌اند. این خبرگزاری نوشته است که اگرچه به نظر می‌رسد حملات اخیر به‌طور مستقیم از سوی اسرائیل ترتیب داده شد، اما دولت نتانیاهو مانند بسیاری از عملیات نظامی دیگر، مسئولیت آن را برعهده نگرفت و البته دست داشتن در آن را تکذیب نکرد.

طبق این گزارش، بی‌ای‌سی کانسالتینگ در ماه مه ۲۰۲۲ به‌عنوان یک شرکت با مسئولیت محدود در مجارستان به ثبت رسید. کریستیانا بارسونی، مدیرعامل آن نیز خود را در لینکدین به عنوان مشاور استراتژیک و توسعه‌دهنده کسب‌وکار با مدرک دکترا معرفی کرده است. او همچنین خود را عضو هیئت مدیره موسسه «ارث چایلد» معرفی کرده، اما این گروه کریستیانا را در فهرست اعضای هیئت مدیره خود نیاورده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وب‌سایت شرکت بی‌ای‌سی کانسالتینگ که از روز چهارشنبه دیگر در دسترس نیست، زمینه‌های تخصصی این شرکت را محیط زیست و توسعه و امور بین‌الملل توصیف کرده است. رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که کریستیانا آرسیدیاکونو-بارسونی، طی تماسی با یک خبرگزاری ایتالیایی، هرگونه دخالت در این ماجرا را رد کرده و قبل از قطع سریع تماس گفته بود: «من پیجر نمی‌سازم و من فقط یک دلال هستم. فکر می‌کنم شما شخص اشتباهی را گرفته‌اید.»

با این وجود، نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های امنیتی گزارش داد که شرکت بی‌ای‌سی کانسالتینگ، در واقع بخشی از عملیات اسرائیل برای انتقال ابزارهای ارتباطی بمب‌گذاری به لبنان بوده است. سه مقام امنیتی که هویت و ملیت آن‌ها مشخص نشده است، به نیویورک‌تایمز گفتند دو شرکت پوششی دیگر هم برای پنهان کردن هویت ماموران همین عملیات تاسیس شده بود.

بر اساس این گزارش شرکت بی‌ای‌سی کانسالتینگ که با مجوز گلد آپولو تایوان در بوداپست، پایتخت مجارستان کار می‌کرد، مشتریان عادی هم داشت و برای آن‌ها وسایل ارتباطی، ازجمله پیجر می‌ساخت. با این حال نیویورک‌تایمز نوشته است که تمام این ماجرا پوششی برای رخنه به حزب‌الله لبنان بود و پیجرهای سفارشی حزب‌الله جداگانه تولید و در باتری‌های آن، ماده منفجره پی‌ای‌تی‌ان کار گذاشته می‌شد.

مقام‌های امنیتی همچنین به نیویورک‌تایمز گفتند که اسرائیل میلیون‌ها دلار در بخش فن‌آوری و شایعه‌پراکنی خرج کرد تا هراس جاسوسی از تلفن‌های همراه را به دل دبیرکل حزب‌الله و نیروهایش بیندازد و آن‌ها را به جای کابرد تلفن‌های هوشمند عادی، به سمت استفاده از پیجرها هدایت کند.

بیشتر از جهان