چرا اعضای حزب‌الله به‌جای موبایل از پیجر استفاده می‌کنند؟

حزب‌الله لبنان مدتی است که با هدف جلوگیری از ردیابی نیروهایش و شنود مکالمات از طریق تلفن‌ همراه، برای ارتباطات داخلی از پیجر استفاده می‌کند

ازدحام مردم پس از انفجار پیجر یکی از اعضای حزب‌الله در پایتخت لبنان‌، ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۴‌ــ رویترز

پیجرهایی که در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ به‌طور گسترده استفاده می‌شدند و با ورود تجهیزات ارتباطی پیشرفته‌تر کنار گذاشته شدند، حالا با انفجارهای لبنان و کشته و زخمی شدن چند هزار عضو حزب‌الله، به سوژه اصلی شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جهان تبدیل شده‌اند.

اعضای حزب‌الله که برای ارتباط با یکدیگر از پیجر استفاده می‌کنند، هدف انفجارهای مرموزی قرار گرفته‌اند که بیروت را کاملا به هم ریخته است، زیرا این پیجرها در حمله هماهنگ اسرائیل، در کافه‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید منفجر شده‌اند.

به گزارش رویترز، گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان، وابسته به جمهوری اسلامی ایران، مدتی است که با هدف جلوگیری از ردیابی نیروهایش و شنود مکالمات از طریق تلفن‌ همراه، برای ارتباطات داخلی از پیجر استفاده می‌کند و اعضای حزب‌الله مجبورند از این فناوری منسوخ‌شده استفاده کنند تا از ردیابی و بدافزارهای اسرائیلی در امان بمانند.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، نیز در سخنرانی در ماه فوریه ۲۰۲۴، اعضای این گروه و خانواده‌های آنان را به کنار گذاشتن موبایل‌ تشویق کرد. او گفته بود: «آن‌ها را خاموش کنید، دفن کنید یا در یک صندوق آهنی بگذارید و قفلش کنید. این کار را برای امنیت و حفاظت جان و کرامت مردم انجام دهید. گوشی که در دست شما، همسر و فرزندانتان قرار دارد، همدست اسرائیل و قاتل است.»

رویترز می‌نویسد پیجرها و دستگاه‌های ارتباطی دستی برای حفظ حریم خصوصی  مزایایی دارند، زیرا گیرنده‌هایی یک‌طرفه‌اند؛ به این معنا که هیچ اطلاعاتی را به ایستگاه مبدا ارسال نمی‌کنند و به‌جای تماس، پیام‌های الفبایی‌ــ‌عددی یا پیام‌های صوتی را دریافت می‌کنند و نمایش می‌دهند. ردیابی موقعیت این دستگاه‌ها نیز تقریبا غیرممکن است، زیرا جی‌پی‌اس داخلی ندارند.

این دستگاه‌ها به جای برج‌های مخابراتی از سیگنال‌های رادیویی استفاده می‌کنند. پیجرهای رمزگذاری‌شده را می‌توان از خرده‌فروش‌ها خریداری کرد.

پیجرهایی که روز سه‌شنبه در لبنان به‌عنوان دستگاه‌های انفجاری عمل کرده‌اند، به احتمال زیاد از مدل «گلد آپولو» (Gold Apollo) بوده‌اند.

با این حال، یک مقام حزب‌الله به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که این گروه از یک مارک جدید پیجر استفاده می‌کرد، اما درباره مدت زمان استفاده از آن‌ها توضیحی نداد.

استفاده عمومی و محبوبیت پیجر از زمان اختراع گوشی‌های هوشمند در اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ کاهش یافت؛ اگرچه برخی پزشکان و پرستاران در بیمارستان‌ها برای سهولت دسترسی به هم در فواصل کوتاه، همچنان از آن‌ها استفاده می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل هنوز به‌طور رسمی مسئولیت حمله روز سه‌شنبه در لبنان را بر عهده نگرفته است، اما تحلیلگران بر این باورند که انفجار هم‌زمان پیجرهای اعضای حزب‌الله نتیجه دستکاری عمدی در زنجیره تامین این پیجرها بوده است.

یک کارشناس سابق حوزه مهمات در ارتش بریتانیا که نامش فاش نشده، به بی‌بی‌سی گفته که ممکن است در این دستگاه‌ها ۱۰ تا ۲۰ گرم مواد منفجره نظامی  جاسازی شده باشند. آنچه پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران، ضربه سنگین و غیرمنتظره دیگری به جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نیابتی‌‌اش وارد کرده است.

پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر از دست رفتن بینایی یک چشم سفیر جمهوری اسلامی در بیروت در جریان انفجار پیجرهای اعضای حزب‌الله در لبنان و سوریه، کیهان نوشت: «چشمان مجتبی امانی و صورت او آسیب جدی دیده است.»

در همین حال چینگ‌کانگ، بنیان‌گذار شرکت گلد آپولو، به رویترز گفت که پیجر‌های منفجرشده تولید شرکت بک (BAC) در اروپا بودند. به گفته او، مدل ای‌آرــ۹۲۴ (AR-924) را شرکت بک تولید می‌کند و می‌فروشد و تنها از نشان تجاری گلد آپولو استفاده می‌کند.

این اتفاق باعث شد برخی مقام‌های جمهوری اسلامی تلافی فوری تهران و گرفتن انتقام مجروح شدن سفیر جمهوری اسلامی در لبنان را خواستار شوند. حزب‌الله لبنان هم در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شد، ضمن تاکید بر ادامه مقاومت در حمایت از غزه، وعده داد که «تنبیه سختی» در انتظار اسرائیل است.

بر اساس آخرین اعلام الجزیره، انفجار پیجرهای اعضای حزب‌الله در لبنان تاکنون ۹ کشته و دو هزار و ۷۵۰ مجروح به‌ جا گذاشته است.

بیشتر از جهان