مقام آمریکایی درباره خطرات احتمالی فناوری چینی در خودروها هشدار داد

جینا ریموندو وزیر بازرگانی آمریکا می‌گوید از آنجایی که خودروها به میکروفون، ردیاب جی‌پی‌اس و دیگر فناوری‌های متصل به اینترنت مجهزند، نفوذ به آنها اسان است

جینا ریموندو وزیر بازرگانی ایالات متحده آمریکا - Canva

ایالات متحده آمریکا به دلیل ترس از اینکه خودروها ممکن است از رانندگان جاسوسی و آن‌ها را ترور کنند،‌ خودروهای متصل به اینترنت چینی را ممنوع کرده است.  جینا ریموندو وزیر بازرگانی ایالات متحده آمریکا در اوایل این هفته گفت خودروهای امروزی به دوربین، میکروفون، ردیاب جی‌پی‌اس (GPS) و دیگر فناوری‌های متصل به اینترنت، مجهزند. درک اینکه چطور دشمن خارجی با دسترسی به این اطلاعات ممکن است خطر جدی برای امنیت ملی آمریکا و حریم خصوصی شهروندان ایجاد کند، تخیل بالایی نمی‌خواهد. 

در موقعیت‌های حساس دشمنان خارجی می‌توانند همزمان تمام خودروهای تولید خودشان را که در ایالات متحده کار می‌کنند، خاموش یا کنترل کنند. این اقدام تنها چند روز پس از حمله گسترده علیه مبارزان جهادی حزب‌الله لبنان و انفجار پیجرهای شخصی صورت گرفت. گفته می‌شود که این حمله گسترده از طرف اسرائیل هماهنگ شده است اگرچه این کشور هنوز مسئولیت آن را نپذیرفته است.

جک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده افزود: «ما قبلا شواهد زیادی داریم که نشان می‌دهد چین برای ایجاد اختلال و خرابکاری، بدافزارها را از قبل در زیرساخت‌های حیاتی‌‌مان قرار داده است و با وجود میلیون‌ها وسیله نقلیه در جاده‌ها که هر کدام ۱۰ تا ۱۵ سال عمر دارند،‌ خطر اختلال و خرابکاری به شکل چشمگیری افزایش خواهد یافت.» به گفته منابع آگاه، انتظار می‌رود که وزارت بازرگانی ایالات متحده در هفته آینده، نرم‌افزار چینی در خودروهای خودران و متصل به اینترنت را ممنوع اعلام کند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش نیویورک‌پست، پیشنهاد ممنوعیت خودروهای چینی متصل به اینترنت پس از آن مطرح شد که ایالات متحده و شرکای اطلاعاتی «فایو آیز» (Five Eyes) آن از جمله استرالیا دو عملیات هک بزرگ تحت حمایت پکن را که بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه کاربران در سراسر جهان را هدف قرار داده بود، مختل کردند. در اوایل ماه جاری هم کارزار هک چینی با نام «فلاکس تایفون» (Flax Typhoon) فاش شد که کارکنان دانشگاه، دولت و شرکت‌های مخابراتی را هدف قرار داده بود. در اوایل سال ۲۰۲۴ یک گروه هکر چینی دیگر به نام «ولف تایفون» (Volt Typhoon) کشف شد که به زیرساخت‌های حیاتی مانند شبکه‌های برق و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب نفوذ کرده بود. 

کریس رای، مدیر اف‌بی‌آی در آن زمان هشدار داد: «اشتباه نکنید! این تنها یک دور از مبارزات طولانی‌تر است.» او تاکید کردن که دولت چین با هدف قرار دادن سازمان‌ها و زیرساخت‌ها به دست خودش یا نیروهای نیابتی‌اش ادامه خواهد داد. 

آخرالزمان سایبری 

وزیر بازرگانی، ریموندو، به رسانه‌ها گفت: «از نظر تئوری می‌توانید فاجعه‌بارترین نتیجه را تجسم کنید؛ مثل اینکه چند میلیون خودرو در جاده در حال تردد باشند و نرم‌افزار غیر‌فعال شود.» وزات‌ بازرگانی پیشنهاد می‌‌کند که ممنوعیت روی نرم‌افزار خودروهای عرضه‌شده چین از سال ۲۰۲۷، و روی سخت‌افزارها از سال ۲۰۲۹ اعمال شود. این برای همه وسایل نقلیه مجهز به بلوتوث، ماهواره و مشخصه‌های دسترسی به اینترنت بی‌سیم، و همچنین هوش‌مصنوعی رانندگی خودکار اعمال خواهد شد.  

چین، این اقدام را به عنوان ممنوعیت پنهانی تجارت با این کشور، مورد حمله قرار داده و از اقدام دیگر کاخ سفید در هفته گذشته برای افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه خودروهای برقی چینی و همچنین تعرفه‌های جدید باتری‌های خودروهای الکتریکی و مواد معدنی حیاتی، انتقاد کرده است. 

اما کریس تیلور، تحلیلگر اطلاعاتی موسسه سیاست استراتژیک استرالیا (ASPI) می‌گوید که جاسوسی از طریق فناوری پیشرفته، نگرانی واقعی و فزاینده است. او تاکید می‌‌کند: «خرابکاری، یعنی تخریب، آسیب‌رساندن و مانع‌تراشی برای منافع نظامی یا سیاسی بازگشته است.» به گفته او حمله به حزب‌الله از طریق پیجرها، از آسیب‌پذیری شبکه‌های حمایتی بین‌المللی خبر می‌دهد. اما آتش‌سوزی‌های مشکوک در کارخانه‌‌‌های مهمات اروپایی و آمریکایی حامی اوکراین، نفوذ روسیه را آشکار می‌کند. تیلور می‌گوید: «وقتی پایگاه تولید‌تان تقریبا به طور کامل خارج از مرزهای کشورتان است و حضور دشمنان بالقوه هم محتمل است، آسیب‌پذیری‌تان اجتنناب‌ناپذیر می‌شود.»

متخصصان با هشدار در این زمینه می‌گویند دستگاه‌ها را می‌توان به «بمب‌های کنترل از راه دور» تبدیل کرد. در سطح دیگر، دستگاه‌های فناوری مانند «اسب‌های تروجان» (نوعی بدافزار) را می‌توان برای ویروس‌های خرابکار به کار بست. از این روش خرابکاری در سانتریفیوژ‌های ایران که اورانیوم را برای استفاده در سلاح‌های هسته‌ای پردازش می‌کنند، استفاده شد. سلاح سایبری «استاکس‌نت» (Stuxnet) آنها را از کنترل خارج و در سال ۲۰۱۰ نابود کرد.

بیشتر از جهان