عوامل اطلاعاتی اسرائیل چگونه به کل شبکه حزب‌الله نفوذ کردند؟

عملیات نفوذ و رصد و جمع‌آوری اطلاعات اسرائیل که به کشته شدن رهبر حزب‌الله منجر شد چندین سال در جریان بود

حمله هوایی که به کشته شدن حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، منجر شد نتیجه عملیات اطلاعاتی چندین ساله اسرائیل بود که به کل شبکه رهبر حزب‌الله نفوذ کرده و ردیابی او تا مرکز فرماندهی زیرزمینی حزب‌الله در بیروت را امکان‌پذیر ساخته بود.

فایننشال تایمز در گزارشی به این موضوع می‌پردازد و می‌نویسد این عملیات نفوذ از چند طریق صورت گرفت: بخشی از جاسوس‌ها از مسیر جذب نیرو وارد حزب‌الله شدند، آگهی‌های ترحیم اعضای حزب‌الله که در جنگ سوریه کشته شده بودند حاوی اطلاعاتی از شهر محل تولد و حلقه دوستان متوفی بود، و به محض شناسایی یکی از اعضای حزب‌الله الگوی فعالیت‌های روزمره او از طریق دستگاه‌های الکترونیکی که در اختیار داشت حتی کیلومترشمار خودرو جمع‌آوری و در پایگاه وسیعی از داده‌ها ثبت می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اطلاعات اسرائیل در پی سال‌ها هک و رصد حزب‌الله، از تحرکات رهبر حزب‌الله به‌خوبی آگاه بود، بدون اینکه نصرالله اطلاعی از این موضوع داشته باشد.

پس از بارها ناکامی در کشتن نصرالله در جریان جنگ سال ۲۰۰۶، سازمان ضداطلاعات ارتش اسرائیل (آمان) بر نفوذ به شبکه حزب‌الله متمرکز شد.

اسرائیل در سال ۲۰۱۲ که حزب‌الله نیروهایش را برای کمک به بشار اسد به سوریه فرستاد، به موفقیت بزرگی دست پیدا کرد.

مقام‌های اطلاعاتی سابق اسرائیل و سیاستمداران لبنانی به فایننشال تایمز گفتند که جنگ سوریه گنجینه‌ای از اطلاعات این گروه را که معمولا بسیار پنهان‌کار بود فاش کرد، زیرا مدام اطلاعاتی درباره نیروهای کشته‌شده‌ حزب‌الله منتشر می‌شد که جزئیات اطلاعات شخصی آن‌ها را افشا می‌کرد.

داده‌های جدید به اسرائیل امکان داد تا اطلاعات گسترده‌ای از عوامل حزب‌الله، از جمله فرماندهان ارشدی که در مراسم تشییع نیروهای کشته‌شده شرکت می‌کردند، جمع‌آوری کند.

اسرائیل با محدودسازی اهداف شروع به هک دستگاه‌های ارتباطی حزب‌الله کرد و جاسوسان موفق شدند تحرکات دقیق نیروهای حزب‌‌الله را ردیابی کنند‌ــ که گاهی از طریق تلفن‌های همراه همسرانشان بود.

جاسوس‌های اسرائیل همچنین با هک دوربین‌های نظارتی و حتی خواندن کیلومترشمار خودروهای رهبران حزب‌الله، حرکات آن‌ها را ردیابی می‌کردند.

مقام‌های اسرائیلی به فایننشال تایمز گفتند در نتیجه، هر بار که روال معمول فعالیت‌های حزب‌الله تغییر می‌کرد، اسرائیل متوجه می‌شد که حمله‌ای قریب‌الوقوع در راه است.

آن‌ها در ادامه افزودند دقیقا همین اتفاق روز جمعه رخ داد و ماموران اسرائیلی متوجه شدند که نصرالله در راه پناهگاه زیرزمینی «فرماندهی  و کنترل» است.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، اسرائیل ماه‌ها بود که برای این حمله برنامه‌ریزی کرده و بمب‌هایی طراحی کرده بود که با انفجارهای زمان‌بندی‌شده به‌تدریج در زمین نفوذ می‌کردند، و به بمب‌ بعدی امکان می‌داد به عمق بیشتری برسد.

این حمله یکی از بزرگ‌ترین حملاتی بود که بیروت تاکنون شاهد بوده است، که شش ساختمان ویران شد و منطقه‌ای که در نزدیکی مقر حزب‌الله قرار داشت به لرزه درآمد.