آزمایشی که سن پیری بیولوژیک را نشان می‌دهد

مطالعات حاکی از آن است که فاصله زیاد بین سن بیولوژیکی (سن سلول‌ها و بافت‌های بدن) و سن تقویمی می‌تواند خطر مرگ ناشی از بیماری‌ را به طرز چشمگیری افزایش دهد

عکس تزیینی‌ــ شخصی آزمایش نمونه‌برداری از دهان را انجام می‌دهد‌ــ Canva

یک شرکت بیوتکنولوژیکی مستقر در نیویورک با استفاده از اطلاعات موجود در سلول‌های گونه یا لپ، نوعی ساعت پیری‌سنج ساخته است که می‌تواند سن بیولوژیک افراد را تعیین کند. 

سن بیولوژیکی در واقع سن سلول‌ها و بافت‌های بدن است که می‌تواند با سن تقویمی، یعنی تعداد سال‌های زندگی، متفاوت باشد. مطالعات حاکی از آن است که فاصله زیاد بین سن بیولوژیکی و سن تقویمی می‌تواند خطر مرگ ناشی از بیماری‌ را به طرز چشمگیری افزایش دهد. 

به گزارش نیویورک‌پست، بیشتر آزمایش‌های بیوشیمیایی که سن بیولوژیکی فرد را پیش‌بینی می‌کنند، بر اساس دی‌ان‌ای خون انجام می‌شوند، اما فناوری چیک‌ایج (سن لپی/CheekAge) شرکت تالی هلت (Tally Health) یک نمونه‌برداری غیرتهاجمی از لپ است.

محققان تالی هلت برای مطالعه‌ای که روز سه‌شنبه در مجله «مرزهای پیری» (Frontiers in Aging) منتشر شد، این فناوری را با استفاده از نمونه‌های خون در یک مجموعه‌ داده که در آن یک هزار و ۵۰۰ سالمند بریتانیایی در طول زمان تحت بررسی قرار گرفتند، آزمایش کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مکس شوخیرف، رئیس زیست‌شناسی محاسباتی و علوم داده در تالی هلت، می‌گوید: «ما در پژوهش فعلی نشان می‌دهیم که ساعت چیک‌ایج که بر پایه کار با سلول‌های گونه (باکال/buccal) ایجاد شده، با اطلاعات به‌دست‌آمده از نمونه خون درباره مرگ‌ومیر همچنان ارتباط قابل‌توجهی دارد.»

او افزود: «این موضوع به‌ویژه جالب است زیرا چیک‌ایج آموزش دیده که بر اساس یک بافت متفاوت عمل کند و مجموعه‌ داده خونی که برای آزمایش استفاده کردیم، تقریبا نیمی از ورودی‌های موردنیاز برای پیش‌بینی چیک‌ایج را نداشت.»

شوخیروف توضیح داد که چیک‌ایج پیش‌بینی نمی‌کند چه زمان یا چگونه خواهید مرد، بلکه نشان می‌دهد تفاوت سن بیولوژیکی و سن تقویمی شما به طور قابل‌توجهی با خطر مرگ‌ومیر مرتبط است.

از شرکت‌کنندگان در این مطالعه هر سه سال یک‌ بار برای آزمایش متیلاسیون دی‌ان‌ای، خون گرفته شد و از آخرین داده‌‌های به دست‌آمده برای تعیین سن بیولوژیکی شرکت‌کنندگان بر اساس فناوری چیک‌ایج استفاده شد.

متیلاسیون دی‌ان‌ای یک فرایند بیولوژیکی طبیعی است که در آن برچسب‌های شیمیایی به دی‌ان‌ای اضافه می‌شوند‌. در این فرایند، عملکرد ژن‌ها ممکن است تغییر کند اما کد ژنتیکی همچنان ثابت باقی می‌ماند.

سطوح متیلاسیون دی‌ان‌ای در طول زمان تغییر می‌کنند. عواملی مانند رژیم غذایی، هورمون‌ها، استرس، داروها و قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها می‌توانند بر این فرایند تاثیر بگذارند.

به گزارش تالی‌ هلت، چیک‌ایج که اوایل امسال معرفی شد، از چهار ساعت سنجش پیری نسل اول که سال‌ها پیش ساخته شده بودند، پیشی گرفته است و با دی‌ان‌ای‌ام فنوایج (DNAm PhenoAge)، یک پیش‌بینی‌کننده مبتنی بر خون برای بیماری‌های مزمن و خطر مرگ‌ومیر، رقابت می‌کند. 

شرکت تالی هلت دریافت که سن بیولوژیکی (چیک‌ایج) یک فرد با فاکتورهای سبک زندگی مانند خواب، ورزش و مصرف الکل و همچنین فاکتورهای سلامتی مانند ابتلا به کووید‌ــ۱۹ مرتبط است.

بیشتر از بهداشت و درمان