افراد مسن چگونه می‌توانند سیستم ایمنی بدنشان را تقویت کنند؟

سطح ویتامین د اغلب در سالمندان پایین است زیرا زمان کمتری را خارج از خانه می‌گذرانند و بنابراین مصرف مکمل می‌تواند روش خوبی برای افزایش سطح  و جبران کمبود این ویتامین باشد

عکس تزیینی، دو زوج سالمند شاد‌ــ Canva

بر اساس پژوهشی تازه، واکسن جدیدی که مقابل یک ویروس تنفسی مصونیت ایجاد می‌کند می‌تواند سالانه جان هزاران سالمند در بریتانیا را نجات دهد.

این بررسی را کارشناسان دانشگاه ابردین و مرکز پژوهش ویروس ام‌آر‌سی دانشگاه گلاسگو پس از توزیع واکسن ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV) انجام داده‌اند. این واکسن به افراد ۷۵ سال به بالا، و همین‌طور زنان از هفته ۲۸ بارداری به بعد ارائه می‌شود تا از آن‌ها و نوزادشان محافظت شود.

بر اساس این مطالعه، که در نشریه «سن و افزایش سن» (Age & Ageing) منتشر شده است، شواهد حاکی از آن است که تزریق واکسن به ۷۰ درصد افراد گروه سنی سالمند می‌تواند از حدود ۲۸۰۰ مورد مرگ در سال جلوگیری کند.

اما چرا سالمندان، به‌ویژه افراد بالای ۶۰ سال، مقابل این نوع ویروس‌ها آسیب‌پذیرترند؟

دکتر یوهانس ایس، پزشک در برودگیت جی‌پی (Broadgate GP) توضیح می‌دهد: «با افزایش سن، سیستم ایمنی بدن ما تضعیف می‌شود، که عمدتا به‌ این دلیل است که تیموس تولید سلول‌های ایمنی و تنوع سلول‌های تی را کاهش می‌دهد. این حالت تضعیف‌شده مقابله افراد مسن با عوامل بیماری‌زای جدید [پاتوژن‌ها] را دشوارتر می‌کند.»

با این حال، افراد بالای ۶۰ سال می‌توانند کارهایی انجام دهند تا سیستم ایمنی و سلامت عمومی‌شان را بهبود بخشند.

۱. واکسن‌ها را مرتب و طبق برنامه بزنید

ایس می‌گوید: «واکسیناسیون مرتب و به‌موقع ضروری است، از جمله واکسن‌های آنفلوانزا و پنوموکوکی که مقابل بیماری‌هایی که افراد بالای ۶۰ سال مستعد ابتلا به آن‌ها هستند مصونیت ایجاد می‌کنند. تزریق واکسن یادآوری کووید‌ـ‌۱۹ نیز توصیه می‌شود.»

۲. برنامه غذایی‌تان را تنظیم کنید

برنامه غذایی نقشی حیاتی در [تقویت] سیستم ایمنی ایفا می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایس می‌گوید: «مصرف انواع میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آنتی‌اکسیدان می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند‌ــ کلم بروکلی، کلم فندقی، و توت‌ها به‌ویژه مفیدند. غذاهای پروبیوتیک مانند ماست و کفیر به سلامت روده کمک می‌کنند، که در قوی نگه داشتن سیستم دفاعی بدن کلیدی است.»

مرکبات، مانند کیوی، نیز برای سیستم ایمنی فوق‌العاده‌اند.

ماز پکام، کارشناس تغذیه و متخصص در دبلیو‌ـ‌ولنس (W-Wellness)، توضیح می‌دهد: «مرکبات حاوی ویتامین ث‌ هستند، که تصور می‌شود تولید گلبول‌های سفید خون را که برای مبارزه با عفونت‌ها مهم‌اند، افزایش می‌دهند. کیوی انتخابی واقعا عالی است و فلفل دلمه‌ای قرمز نیز سرشار از ویتامین ث است.»

۳. شیوه‌های تمدد اعصاب را امتحان کنید

استرس می‌تواند اثری بسیار منفی بر سلامت ما داشته باشد، بنابراین آرامش را به یاد داشته باشید.

دکتر ویجی مورتی، پزشک طب کاربردی و یکی از بنیان‌گذاران کلینیک «مورتی هلث» در هارلی استریت، می‌گوید: «استرس مزمن عملکرد سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند و شیوه‌هایی مانند تمرین‌ تنفس، مراقبه، و گیاهان آداپتوژن (مانند آشواگاندا) می‌توانند سطح کورتیزول را پایین بیاورند و سیستم ایمنی را تقویت کنند.»

۴. مرتب ورزش کنید

ایس توضیح می‌دهد: «ورزش منظم بسیار مفید است زیرا گردش خون را بهبود می‌بخشد، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و استرس را کاهش می‌دهد. فعالیت‌هایی مانند شنا و دوچرخه‌سواری، متناسب با توان و بنیه، توصیه می‌شوند. حتی تمرین‌های استقامتی دو بار در هفته می‌تواند قدرت بدنی را افزایش دهد.»

مورتی اضافه می‌کند: «فعالیت‌های کم‌فشار مانند یوگا، تای‌چی و پیاده‌روی نیز می‌تواند در تعدیل التهاب، بهبود گردش خون و کمک به سم‌زدایی بدن مفید باشد.»

۵. ویتامین د مصرف کنید

پکام می‌گوید: «مکمل ویتامین د می‌تواند به‌ویژه وقتی بحث بهبود سیستم ایمنی مطرح است مفید باشد، و بسیاری از مردم در بریتانیا کمبود ویتامین د دارند. سطح ویتامین د اغلب در سالمندان پایین است زیرا زمان کمتری را خارج از خانه می‌گذرانند و بنابراین مصرف مکمل می‌تواند روش خوبی برای افزایش سطح  و جبران کمبود این ویتامین باشد.»

۶. یک الگوی خواب منظم ایجاد کنید

خواب برای حفظ یک سیستم ایمنی قوی حیاتی است.

ایس می‌گوید: «خواب کافی، با هدف ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه، برای تقویت سیستم ایمنی حیاتی است. ایجاد روالی آرامش‌بخش برای پیش از خواب اقدامی هوشمندانه است.»

الیسون کالن، کارشناس خواب در ای.ووگل (A.Vogel) توضیح می‌دهد: «خواب کمک می‌کند بدن ترمیم و بازسازی شود، و برای مبارزه با عفونت‌ها آماده‌تر باشد. احیاکننده‌ترین و شفابخش‌ترین خواب قبل از نیمه‌شب است. بنابراین، توصیه می‌کنم زود به رختخواب بروید و هدف این باشد که تا ساعت ۱۰ شب خوابتان برده باشد.»

۷. با خانواده و دوستان معاشرت کنید

ایس می‌گوید: «ارتباط با خانواده یا شرکت در فعالیت‌‌‌های اجتماعی به سلامت روان کمک می‌کند، که اثری مثبت بر سلامت جسم دارد. رضایت واقعی می‌تواند تاب‌آوری را به میزان قابل‌ملاحظه‌ای تقویت کند.»

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان