اکسیوس: اسرائیل در روزهای آینده حمله‌ای گسترده احتمالا علیه تاسیسات نفتی ایران انجام می‌دهد

حمله به تاسیسات نفتی ایران،‌ ترورهای هدفمند، حمله به تاسیسات هسته‌ای یا از بین بردن سیستم پدافند هوایی ایران ممکن است پاسخ اسرائیل به جمهوری اسلامی باشد

پایگاه خبری آکسیوس روز چهارشنبه دوم اکتبر (یازدهم مهر) در گزارشی به نقل از مقام‌های اسرائیلی نوشت که پاسخ تل‌آویو به حملات موشکی روز سه‌شنبه جمهوری اسلامی بسیار جدی خواهد بود.

به نوشته این خبرگزاری، مقام‌های اسرائیلی مطلع می‌گویند که تل‌آویو ظرف چند روز آینده به حمله موشکی گسترده روز سه‌شنبه جمهوری اسلامی ایران «واکنشی مهم» نشان خواهد داد؛ این واکنش ممکن است هدف قرار دادن تاسیسات نفتی ایران و دیگر مراکز راهبردی این کشور باشد.

از زمان آغاز جنگ غزه که تبعات آن سایر کشورهای خاورمیانه را نیز درگیر کرد،‌ اسرائیل و جمهوری اسلامی ایران هرگز تا این اندازه به گشودن یک جبهه جدید و بسیار خطرناک‌تر نزدیک نبوده‌اند.

تهران روز سه‌شنبه پس از شلیک حدود ۲۰۰ موشک به سمت اسرائيل، تهدید کرد که اگر تل‌آویو پاسخ دهد، دوباره حمله خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 با این حال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل،‌ در سخنانی گفت که جمهوری اسلامی مرتکب اشتباه بزرگی شد و پاسخ آن را خواهد گرفت.

حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی به اسرائیل در ماه آوریل با واکنش بسیار محدود اسرائیل و حمله به سامانه پدافند هوایی اس‌ــ۳۰۰ در ایران پاسخ داده شد و به حملات مستقیم پایان داد. با این حال مقام‌های اسرائیلی می‌گویند که انتقام‌جویی اسرائیل این بار بسیار جدی‌تر خواهد بود.

به نوشته آکسیوس، مقام‌های اسرائیلی گفته‌اند که برای پاسخ به جمهوری اسلامی همه گزینه‌ها روی میز است.

 بسیاری از مقام‌های اسرائیلی به تاسیسات نفتی ایران به عنوان یک هدف احتمالی اشاره می‌کنند، اما برخی می‌گویند ترورهای هدفمند، حمله به تاسیسات هسته‌ای و از بین بردن سیستم‌های پافند هوایی جمهوری اسلامی نیز جزو احتمالات‌اند.

 پاسخ اسرائیل می‌تواند از طریق حمله هوایی با جت‌های جنگنده انجام شود یا به شکل عملیات‌‌های مخفیانه مشابه عملیاتی باشد که دو ماه پیش اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، را در تهران کشت.

کابینه امنیتی اسرائیل روز سه‌شنبه در یک پناهگاه زیرزمینی در نزدیکی اورشلیم تشکیل جلسه داد. این نشست در حالی آغاز شد که اولین موج موشک‌های بالیستیک ایران به سمت اسرائیل حرکت کرد.

بسیاری از موشک‌های جمهوری اسلامی ایران را سامانه‌های دفاع موشکی اسرائیل و آمریکا رهگیری کردند. آن‌هایی که رهگیری نشدند، بیشتر در مناطق باز نزدیک پایگاه نیروی هوایی در جنوب اسرائیل، مقر موساد و یک پایگاه اطلاعاتی نظامی در شمال تل‌آویو فرود آمدند.

 یک مقام دفاعی اسرائیل به آکسیوس گفت که ده‌ها موشک ایرانی به مقر موساد شلیک شد اما هیچ‌یک به داخل محوطه اصابت نکرد.

 دو مقام اسرائیلی دیگر نیز گفتند که جلسه کابینه پس از چند ساعت، با تفاهم درباره لزوم پاسخگویی نظامی اسرائیل به پایان رسید، اما در مورد اینکه این پاسخ چه خواهد بود هنوز تصمیم روشنی گرفته نشده است.

یک مقام ارشد اسرائیلی دیگر به آکسیوس توضیح داد یکی از دلایلی که در جلسه کابینه تصمیمی گرفته نشد، این بود که مقام‌های اسرائیلی می‌خواهند با دولت بایدن مشورت کنند.

در حالی که اسرائیل قرار است به‌تنهایی به حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران پاسخ دهد، به دلیل پیامدهای راهبردی این وضعیت ممکن است برنامه‌هایش را با ایالات متحده هماهنگ کند. به نوشته آکسیوس به نقل از یک مقام اسرائیلی، حمله بعدی جمهوری اسلامی در پاسخ به انتقام اسرائیل، مستلزم همکاری دفاعی با فرماندهی مرکزی ایالات متحده، تامین مهمات بیشتر برای نیروی هوایی اسرائیل و احتمالا انواع دیگر پشتیبانی عملیاتی آمریکا است.

 جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز سه‌شنبه گفت که آمریکا و اسرائیل درباره پاسخ به حمله جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو می‌کنند و باید دید نتیجه آن چه خواهد بود.»

 یک مقام آمریکایی گفت که در گفت‌وگو بین دولت بایدن و دولت اسرائیل در روز سه‌شنبه، ایالات متحده به‌صراحت اعلام کرد که از پاسخ اسرائیل حمایت می‌کند اما فکر می‌کند آن را باید به دقت بررسی کرد.

بایدن می‌گوید که با نتانیاهو درباره واکنش به حمله اسرائیل صحبت خواهد کرد. یک مقام اسرائیلی اعلام کرد که این تماس احتمالا روز چهارشنبه چند ساعت پیش از آغاز تعطیلات سال نو یهودی انجام شود.