جمهوری اسلامی با صدها موشک بالیستیک خاک اسرائیل را هدف قرار داد

سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید که اسرائیل به حمله موشکی ایران به این کشور پاسخ خواهد داد

در پی افزایش تنش‌های نظامی میان جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل، منابع خبری شامگاه سه‌شنبه، دهم مهرماه، از حملات موشکی گسترده‌ای ازسوی ایران به‌سمت اسرائیل خبر داده‌اند.

این تحولات پس از ترور رهبران ارشد گروه‌های موسوم به مقاومت، ازجمله اسماعیل هنیه و سیدحسن نصرالله، و عباس نیلفروشان، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انجام شده است.

ارتش اسرائیل شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که جمهوری اسلامی موشک‌هایی را به‌سمت آن کشور شلیک کرده است. هم‌زمان  آژیر خطر در شهرهای مختلف اسرائیل به صدا درآمد، سامانه‌های پدافند هوایی در این کشور فعال شد.

پس از آن صداوسیمای جمهوری اسلامی اعلام کرد که موشک‌های ایران به اسرائیل شلیک شده‌، از گنبد آهنین اسرائیل عبور کرده‌اند و به اهداف درنظر گرفته‌شده برخورد می‌کنند.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده ازسوی ارتش اسرائیل، بیش از ۲۵۰ موشک بالیستیک از ایران به‌سمت اهداف مختلف، ازجمله پایگاه‌های نظامی اسرائیل، شلیک شده است. دراین‌بین، برخی رسانه‌ها تصاویری منتشر کرده‌اند که ادعا می‌شود مربوط به شلیک موشک‌ها از آسمان شهرهای مختلف ایران نظیر تهران، کرج، زنجان، تبریز، ساوه و استان خوزستان است.

ساعتی پیش‌تر، خبرگزاری رویترز به‌نقل از یک مقام کاخ سفید گزارش داده بود که ایالات متحده نشانه‌هایی مبنی‌بر آماده‌شدن جمهوری اسلامی ایران برای انجام یک حمله موشکی بالستیک قریب‌الوقوع به اسرائیل در دست دارد. براساس این گزارش، از نشانه‌های اولیه به نظر می‌رسید که حمله موشکی احتمالی ممکن است دست‌کم به‌گستردگی حمله‌ موشکی ماه آوریل جمهوری اسلامی به اسرائیل باشد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دقایقی پس از حمله موشکی به اسرائیل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این حمله را «پس از یک دوره خویشتنداری» و در پاسخ به ترور اسماعیل هنیه در تهران و حسن نصرالله و عباس نیلفروشان در بیروت و باهدف انتقام از اسرائیل انجام داده است. در بخشی از این بیانیه آمده است: «چنانچه اسرائیل به این عملیات واکنش نشان دهد، با پاسخ‌های کوبنده‌تری مواجه خواهد شد.»

سپاه در ادامه بیانیه خود به نوع موشک‌های مورداستفاده اشاره کرده و آن‌ها را موشک‌های بالیستیک معرفی کرده است. بااین‌حال، اطلاعات دقیقی در مورد تعداد موشک‌های شلیک‌شده و میزان موفقیت حملات از سوی منابع رسمی ایران اعلام نشده است.

از سوی دیگر، رسانه‌های اسرائیلی و برخی منابع غربی مدعی شده‌اند که صدها موشک از پایگاه‌های موشکی داخل ایران به سمت اهدافی در اسرائیل شلیک شده است.

رسانه‌های دولتی ایران، از جمله صداوسیمای جمهوری اسلامی، ضمن پوشش زنده این حملات، با پخش تصاویر هوایی از تل‌آویو و دیگر مناطق اسرائیل، ادعا کرده‌اند که این حملات تنها به تل‌آویو محدود نخواهد بود و دیگر شهرهای اسرائیل نیز در فهرست اهداف هستند.

در همین حال، برخی کانال‌های تلگرامی نزدیک به سپاه پاسداران نیز از موفقیت اولین موج حملات خبر داده‌اند و مدعی شده‌اند که موشک‌ها با اهداف تعیین‌شده برخورد کرده‌اند. با وجود این، هنوز دولت اسرائیل گزارشی رسمی از میزان خسارات و تلفات احتمالی منتشر نکرده است.

کارشناسان نظامی در رسانه‌های ایران پیش‌بینی می‌کنند که این حملات در چندین موج انجام خواهد شد. همچنین، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که اهداف اصلی حملات ایران شامل سه پایگاه هوایی و یک مرکز اطلاعاتی در خاک اسرائیل بوده است که این ادعا هنوز از سوی منابع رسمی اسرائیل تأیید نشده است.

این حملات پس از روزها تشدید تنش میان جمهوری اسلامی و اسرائیل و درگیری‌های نظامی در منطقه صورت‌گرفته است.

تحلیل‌گران هشدار داده‌اند که در صورت ادامه درگیری‌ها، احتمال گسترش بحران و ورود دیگر بازیگران منطقه‌ای به این درگیری‌ها افزایش می‌یابد. ناظران بین‌المللی درباره تشدید بیشتر تنش‌ها هشدار داده و خواستار آرامش و دیپلماسی شده‌اند.

 

این خبر تکمیل می‌شود...

بلینکن: حمله جمهوری اسلامی «کاملا غیرقابل پذیرش» است؛ اسرائیل به شکل موثری حمله‌ها را دفع کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا حمله‌های موشکی جمهوری اسلامی به سوی اسرائیل را «کاملا غیرقابل پذیرش» خواند و گفت همه جهان باید آن را محکوم کنند.

بلینکن تعداد موشک‌های شلیک شده را حدود ۲۰۰ موشک اعلام کرد.

ارتش اسرائیل تعداد موشک‌ها را ۱۸۰ موشک برآورد کرده است.

بلینکن گفت، اسرائیل به طور موثر این حمله را دفع کرد.

رویترز به نقل از منابع ناشناس: رهبر جمهوری اسلامی در مکان امن مانده است
رویترز به نقل از یک مقام ایرانی که نام و هویت او را اعلام نکرده است، گزارش داد، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پس از حمله‌های موشکی جمهوری اسلامی به سوی اسرائیل در مکانی امن باقی مانده است.
براساس این گزارش، خامنه‌ای پس از کشته شدن حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله به مکان امن منتقل شده بود.

آمریکا برای تامین حمایت دفاعی مضاعف از اسرائیل آماده است

یک مقام آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفت، نیروهای آمریکایی برای تامین حمایت دفاعی مضاعف برای اسرائیل به‌منظور حفاظت از خود در مقابل حمله موشکی جمهوری اسلامی آماده است.

جیک سالیوان: هیچ اسرائیلی در حمله‌های موشکی جمهوری اسلامی به سوی اسرائیل کشته نشده است

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در کنفرانس خبری گفت، هیچ اسرائیلی در حمله‌های موشکی سه‌شنبه شب جمهوری اسلامی به سوی اسرائیل کشته نشده است.

 

اسکای‌نیوز: جمهوری اسلامی ابعاد و زمان حمله را به «شرکای بین‌المللی» اطلاع داده بود
یک مقام وزارت دفاع آمریکا به اسکای‌نیوز عربی گفت که جمهوری اسلامی به «شرکای بین‌المللی» ابعاد و زمان حمله به اسرائیل را اطلاع داده بود.

ناوشکن‌های آمریکا در شرق مدیترانه موشک‌های جمهوری اسلامی را ساقط کردند

یک مقام وزارت دفاع آمریکا گفت، ناوشکن‌های آمریکایی در شرق دریای مدیترانه موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی را ساقط کردند. آمریکا در حال حاضر سه ناوشکن مجهز به موشک هدایت‌شونده در شرق مدیترانه دارد.

این ناوشکن‌ها در رهگیری و انهدام موشک‌ها و پهپادهای جمهوری اسلامی در جریان حمله ۱۳ آوریل به سوی اسرائیل نیز مشارکت داشتند.

رویترز: خامنه‌ای پس از حمله موشکی به اسرائیل در مکانی امن قرار دارد

یک مقام ارشد ایرانی به رویترز گفته‌است که پس از شلیک موشک به اسرائیل، علی خامنه‌ای، رهبر ایران در مکانی امن قرار گرفته است.

حریم هوایی اسرائیل پس از خاتمه حمله ایران بازگشایی شد

سازمان هوانوردی اسرائیل می گوید حریم هوایی اسرائیل بازگشایی شده است. پیش بینی می شود تا یک ساعت آینده پروازها و فرودها از سر گرفته شود.

ترامپ در مورد حمله به ایران: جهان در آتش است و رهبری آمریکا غایب است

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در بیانیه‌ای درباره حمله موشکی ایران به اسرائیل مدعی شد که «جهان در آتش است» و رهبری آمریکا غایب است.

ترامپ با اشاره به کارنامه خودش و تکرار ادعای خود مبنی بر اینکه اگر او در کاخ سفید بود، حمله ۷ اکتبر حماس اتفاق نمی‌افتاد، گفت: «در زمان «پرزیدنت ترامپ»، ما هیچ جنگی در خاورمیانه نداشتیم.»

گوترش تشدید تنش را محکوم کرد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، «گسترش درگیری در خاورمیانه با تشدید تنش‌ها» را محکوم کرد و دوباره خواستار آتش‌بس شد.

او در پستی درشبکه اجتماعی اکس نوشت: «این (تنش‌ها) باید متوقف شود ما قطعا به آتش‌بس نیاز داریم.»

سخنگوی ارتش اسرائیل: حمله موشکی ایران «عواقبی خواهد داشت»

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید که اسرائیل به حمله موشکی ایران به این کشور پاسخ خواهد داد.

هاگاری گفت: «ما در حالت آماده باش هستیم و از شهروندان اسرائیل محافظت خواهیم کرد. این شلیک [موشک] عواقبی خواهد داشت. ما برنامه‌هایی داریم و در زمان و مکانی که تعیین خواهد شد، عمل می‌کنیم.»

ارتش اسرائیل می‌گوید شهروندان می‌توانند از پناهگاه‌ها خارج شوند

فرماندهی جبهه داخلی ارتش اسرائیل با صدور پیامی به غیرنظامیان اطلاع داد که اکنون می‌توانند پناهگاه‌ها را ترک کنند.

ساعتی پیش در حالی که ایران شروع به حمله موشکی بالستیک خود به این کشور کرد، به اسرائیلی‌ها دستور داده شد که در پناهگاه‌ها بمانند.

کاخ سفید: بایدن به ارتش آمریکا دستور داد تا به دفاع اسرائیل در برابر حملات ایران کمک کند

کاخ سفید می‌گوید، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به ارتش آمریکا دستور داده است که به دفاع اسرائیل در برابر حملات ایران و سرنگونی موشک‌هایی که اسرائیل را هدف می‌گیرند، کمک کند.

کاخ سفید می‌افزاید، بایدن و معاون رئیس‌جمهور کامالا هریس حمله ایران به اسرائیل را از اتاق موقعیت کاخ سفید زیر نظر دارند و به‌روزرسانی‌های منظم را از تیم امنیت ملی خود دریافت می‌کنند.

نیروهای آمریکایی در منطقه مورد حمله قرار نگرفتند

واشنگتن پست به نقل از سه مقام ناشناس پنتاگون گزارش داد که نیروهای آمریکایی در خاورمیانه در جریان حمله موشکی ایران به اسرائیل هدف قرار نگرفته‌اند.

گروه‌های عراقی مرتبط با ایران قبلاً پایگاه‌های نظامی آمریکایی در عراق و سوریه را هدف قرار داده‌اند.