فرمت مسکو: تروریست‌های مستقر در افغانستان امنیت جهان را تهدید می‌کنند

شرکت‌کنندگان نشست فرمت مسکو از طالبان خواستند در مبارزه با تروریسم گام‌های عملی و ملموس بردارند

شرکت‌کنندگان ششمین دور نشست فرمت مسکو‌ــ MFARussia/Telegram

شرکت‌کنندگان در ششمین دور نشست فرمت مسکو به میزبانی وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای مشترک، حضور گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب در افغانستان را تهدیدی برای امنیت جهان دانستند.

این نشست روز جمعه ۱۳ مهر با حضور مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه رژیم طالبان، و نمایندگان کشورهای هند، چین، روسیه، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان برگزار شد.

در بیانیه مشترک شرکت‌کنندگان این نشست آمده است که طالبان باید در زمینه مبارزه با تروریسم «اقدام‌های عملی و ملموس» انجام دهند و به تعهداتشان به جامعه بین‌الملل برای جلوگیری از تبدیل شدن خاک افغانستان به پناهگاه امن گروه‌های تروریستی پایبند باشند.

این بیانیه، بدون اشاره مستقیم به داعش و القاعده، خواستار برخورد یکسان طالبان با همه گروه‌های تروریستی شد.

پیش از این حسن کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، گفته بود که طالبان با داعش خراسان مبارزه می‌کنند اما علیه دیگر گروه‌ها اقدامی نمی‌کنند. جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، چین، روسیه و کشورهای آسیای میانه از رشد روزافزون داعش خراسان نگران‌اند و این نگرانی را در نشست‌های متعدد ابراز کرده‌اند.

علاوه بر تهدید روزافزون داعش، گروه‌هایی که اعضای آنان مخالفان تجزیه‌طلب و مسلح اهل این کشورها هستند و اینک در افغانستان از حمایت طالبان برخوردارند، نیز باعث نگرانی عمیق این کشورها شده‌اند. گروه‌هایی چون تحریک طالبان پاکستانی، حرکت اسلامی ازبکستان، حزب اسلامی ترکستان شرقی، جماعت انصارالله تاجیکستان و چند گروه دیگر از جمله القاعده در افغانستان حضور دارند و به دلیل روابط دیرینه با طالبان، از چتر امنیتی و حمایتی این گروه بهره‌مند می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولوی امیرخان متقی در این نشست ادعا کرد که داعش خراسان در افغانستان سرکوب شده و در دیگر کشورهای منطقه پایگاه زده است. او از کشور مشخصی نام نبرد،‌ اما سخنگوی طالبان سه روز پیش در اطلاعیه‌ای، ادعا کرد که اداره استخبارات این گروه سه عضو داعش خراسان را بازداشت کرده که نتایج تحقیق از آنان نشان می‌دهد داعش در منطقه مستونگ بلوچستان پاکستان پایگاه و مراکز آموزشی ایجاد کرده است.

اداره استخبارات طالبان با انتشار ویدیویی، یکی از بازداشت‌شده‌ها را شهروند تاجیکستان معرفی و ادعا کرد که این افراد پس از آموزش دیدن در مستونگ پاکستان، برای عملیات نظامی وارد افغانستان شده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارش‌هایی که در سه سال گذشته در مورد افغانستان منتشر کرده است، تایید می‌کند که داعش خراسان در افغانستان و پاکستان حضور دارد و از زمان فروپاشی دولت جمهوری، حدود چهار هزار و ۵۰۰ عضو تحریک طالبان پاکستان به افغانستان سرازیر شده‌اند.

دولت پاکستان نیز بارها با انتقاد از حمایت از طالبان افغانستان از طالبان پاکستان، از رژیم حاکم در افغانستان خواسته است که علیه پناه‌گاه‌های تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان وارد عمل شود.

بخش دیگری از بیانیه مشترک شرکت‌کنندگان ششمین دور نشست فرمت مسکو بر مبارزه مشترک برای پایان دادن به قاچاق مواد مخدر از افغانستان اشاره دارد. مولوی امیرخان متقی در این نشست مدعی شد که کشت، قاچاق و تولید مواد مخدر در افغانستان مهار شده است و این اواخر مواد مخدر صنعتی از دیگر کشورها به افغانستان وارد می‌شوند.

وزیر خارجه طالبان در حالی این ادعا را مطرح می‌کند که گزارش‌های سازمان ملل متحد نشان می‌دهد اگرچه کشت خشخاش در افغانستان تا ۹۰ درصد کاهش یافته، تولید مواد مخدر صنعتی از جمله مت‌آمفتامین در این کشور افزایش یافته است و قاچاقچیان آن را به دیگر کشورها منتقل می‌کنند.

بیشتر از جهان