سایه سنگین فقر؛ هزینه سبد معیشت کارگران به بیش از ۳۶میلیون تومان رسید

تنها هزینه ماهانه اقلام خوراکی یک خانواده سه نفره هم بیش از میزان حقوق کارگری است

فعالیت کارگری ایرانی در یک سوله با نظارت یک روحانی- خبرگزاری مهر

یک فعال کارگری و کارشناس اقتصادی در ایران می‌گوید میزان درآمد کارگران ایرانی در پایان شهریور امسال به کمتر از یک‌سوم هزینه سبد معیشتی آنان رسیده است. این در حالی است که کارگران بیش از ۵۰ درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند.

توفیقی روز جمعه ۲۰ مهر به ایلنا گفت: «نرخ تقریبا واقعی سبد معیشت خانوارهای متوسط کارگری در شهریورماه به حدود ۳۶ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان رسید که فاصله بسیار زیادی با حداقل دستمزد و مزایای ماهانه کارگران دارد. حداقل دستمزد کارگری در سال ۱۴۰۳ با احتساب ۱.۳ فرزند رقم ۱۰ میلیون و ۸۹۷ هزار تومان است. بنابراین این دستمزد فقط ۲۹.۶۲ درصد از هزینه‌های زندگی یا همان سبد ۳۶ میلیون و ۷۸۰ هزار تومانی را پوشش می‌دهد.»

این فعال کارگری که آمارش را براساس داده‌های رسمی انستیتو پاستور و مرکز آمار ایران و نرخ‌های رسمی اقلام خوراکی ارائه کرده است، همچنین تاکید می‌کند که عدد سبد معیشتی محاسبه‌شده تقریبی و حداقلی است و بدون در نظر گرفتن فعالیت بدنی کارگران محاسبه شده است. میانگین سنی خانوار ۳.۳ نفری، جنسیت و میزان فعالیت بدنی آنان را نیز باید در محاسبه دخیل کرد که درنتیجه سهم میانگین دو هزار و ۳۹۵ کیلوکالری برای هر فرد نیز دستخوش تغییر خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارگران ایرانی طبق اعلام مرکز آمار ایران در دهک چهارم و پنجم درآمدی قرار دارند. در این دهک‌ها سهم خوراکی‌ها از هزینه‌های زندگی ۳۸.۰۵ درصد است. هزینه غذایی روزانه یک خانواده متوسط در ایران نیز حدود ۴۶۶ هزار تومان است. یعنی یک خانواده کارگری در هر ماه حدود ۱۳ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان را فقط صرف خوراکش می‌کند و نشان می‌دهد هزینه خوراک نیز بیش از میزان حداقل حقوق کارگری یا برابر با حقوق متوسط کارگران و کارمندان با چند سال سابقه کاری است.

در شهریورماه امسال قیمت نان در استان‌های مختلف ایران دست‌کم ۲۵ درصد گران شد و این درحالی است که در بیشتر استان‌ها و شهرهای ایران، ازجمله پایتخت، نانوایی‌ها دائما نان را به قیمت‌های دو تا سه برابر قیمت‌های دولتی می‌فروشند. همچنین در روزهای ابتدایی مهر هم با دستور دولت مسعود پزشکیان، شیر و لبنیات گرانی رسمی ۲۰ درصدی را تجربه کردند.

کارگران ایرانی با مزد روزانه در حدود سه دلار، ارزان‌ترین نیروی کار در خاورمیانه محسوب می‌شوند و خبرگزاری کار ایران، ایلنا، خبر می‌دهد به‌دلیل گسترش فقر، مدت‌هاست که نان و تخم‌مرغ به اصلی‌ترین وعده غذایی بیش از ۵۰ درصد جمعیت ایران بدل شده است و برای بخش عمده‌ای از کارگران، پولی بابت خرید پوشاک، میوه، گوشت قرمز و مرغ یا هزینه تحصیل فرزندان باقی نمی‌ماند.

نسرین هزار مقدم، خبرنگار ایلنا، نوشته است: «در آمار محاسبه‌شده برای تعیین رقم سبد معیشت، سه وعده غذا در نظر گرفته شده و میان‌وعده‌ها، تنقلات و مکمل‌ها حذف‌شده‌اند. سوال این است که باقی هزینه‌های زندگی که چیزی نزدیک به ۲۶ میلیون تومان است از کجا باید تامین شود و آیا بهتر نبود اولین اقدام وزیر کار جدید بعد از گرفتن پست وزارت، تشکیل جلسه برای ترمیم دستمزد براساس ضروریات قانون باشد؟»

اما در شرایط فعلی که با افزایش احتمال حمله نظامی گسترده و تلافی‌جویانه اسرائیل به ایران، نرخ دلار روز پنج‌شنبه از ۶۴ هزار تومان نیز عبور کرد و شیب تورم اقلام مختلف در بازار ایران در قیاس با ماه گذشته روند صعودی را تجربه کرد، به نظر می‌رسد سیاست‌های جنگ‌طلبانه علی خامنه‌ای در ماه‌های آینده منجر به گسترده‌تر شدن فقر و بحران‌های مالی برای دست‌کم هفت  گروه از ۱۰ دهک اقتصادی شهروندان ایرانی شود.

بیشتر از اقتصاد