کودک‌آزاری در مرکز خیریه نگهداری و توان‌بخشی؛ شکنجه بدنی ناتوانان جسمی در موسسه نرجس شیراز

مسئولان بهزیستی ایران از انتشار آمار رسمی کودک‌آزاری امتناع می‌کنند و مالک خیریه نرجس شیراز نیز سال‌ها رئیس سازمان بهزیستی استان فارس بود

تصاویر بدن آسیب‌دیده کودکان در موسسه خیریه نرجس شیراز، مهر ۱۴۰۳- رکنا

در ادامه کودک‌آزاری‌های سریالی در برخی از موسسات خیریه و مدارس ایران، کارکنان اخراج‌شده موسسه خیریه نرجس شیراز و شماری از شهروندان از شکنجه و آزار جسمی و روحی ناتوانان جسمی در این موسسه پرده برداشتند.

در تصاویری که از بدن چند کودک ناتوان جسمی منتشر شد، آثار سوختگی، ضرب‌وجرح و عفونت زخم‌ها مشاهده می‌شود. این کودکان از خیریه نرجس شیراز به بیمارستان منتقل شده بودند. همچنین یکی از کارمندان اسبق این خیریه که به‌دلیل اعتراض به آزارهای جسمی و روانی اخراج شده است، از سوءاستفاده شخصی مالک خیریه از منابع مالی اهداشده خیرین گفت و افزود هدایت بهاءالدینی، مالک خیریه نرجس، پیش از این رئیس سازمان بهزیستی استان فارس بوده است.

اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز روزنامه شرق در گزارشی درباره موسسه خیریه نرجس شیراز نوشت: «با وجود صدور کیفرخواست عزل مدیر موسسه خیریه نرجس شیراز و تعداد زیاد شاکیان و شاهدانی که مشاهدات خود را به مرجع قانونی انتقال داده‌اند، با این حال مدیر موسسه همچنان با دهن‌کجی به قانون و شان دادگاه در حال ادامه فعالیت است.»

در سال‌های اخیر، درباره اختلاس‌های مالی موسسات خیریه و همچنین ضرب‌وشتم و شکنجه جسمی و روانی کودکان و ناتوانان جسمی در این موسسات گزارش‌های متعددی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

ازجمله خرداد امسال که روزنامه اعتماد گزارش داد مدیران موسسه خیریه «زنجیره مهر ماندگار» در تهران به کتک زدن و حتی سوزاندن دست‌ و‌ پای کودکان با اتو اقدام کرده‌اند. یا در موردی دیگر که کودک‌آزاری‌های متعدد در موسسه خیریه «بیت‌النبی» مشهد به شکایت مددکاران اجتماعی و تعطیلی این خیریه منجر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین سال گذشته خبری مبنی بر نگهداری یک کودک سالم در کنار ناتوانان ذهنی به مدت ۱۷ سال و اقدام به خودکشی این دختر در خیریه نرجس شیراز خبرساز شد. حالا وبسایت رکنا گزارش داده است که مدیر موسسه خیریه نرجس شیراز به اتهام وارد کردن آسیب‌های بدنی به کودکان دارای معلولیت و البته تحصیل مال از طریق نامشروع، سوءاستفاده و تقلب از امتیازات و چند تخلف دیگر، بازداشت و سپس با قرار وثیقه آزاد شده است.

یکی از شاکیان این پرونده می‌گوید: «بهاءالدینی، مدیر این موسسه، با بازگشایی چند داروخانه به نام فرزندان خود، تمامی پوشک‌های اهدایی را می‌فروخت و با سوءاستفاده از دفترچه بیمه کودکان، داروهای کمیاب را خریداری، نسبت به فروش آن در داروخانه‌های خود اقدام و از مهر پزشکان سوءاستفاده می‌کرد. بهاءالدینی رئیس سازمان بهزیستی استان فارس بود و پس از بازنشستگی نسبت به ایجاد این موسسه اقدام کرد، اما حتی ساختمان‌های اهدایی خیران را هم به نفع خود به فروش رساند.»

همچنین یکی از کارکنان سابق خیریه نرجس در گفت‌وگو با رکنا، از «ظلم‌های فراوان» به کودکان ناتوان جسمی یا دچار اوتیسم خبر داد و گفت هدایت بهاءالدینی حتی گوشت و مرغ یا پوشک‌هایی اهدایی خیرین به این موسسه را در بازار آزاد می‌فروخت و به‌جای پوشک از پارچه‌های آلوده یا به‌جای غذای باکیفیت دائما از سوپ و سویای نامرغوب استفاده می‌کرد.

یکی دیگر از مددیاران این موسسه به رکنا گفت: «متاسفانه روزانه ۱۲ تا ۱۳ ساعت فعالیت می‌کردیم و اگر کودکی حین بازی آسیب می‌دید، مدیر مجموعه از حقوق ما کسر می‌کرد، اما برای این کودکان حتی هزار تومان هم خرج نمی‌کرد. او هرآنچه را از سوی خیران اهدا می‌شد می‌فروخت و به کودکان دارای معلولیت چیزی تعلق نمی‌گرفت. سویا را چرخ می‌کردند و می‌پختند و در آب نان می‌ریختند و به کودکان می‌دادند و در دیگر روزها نیز کدو و بادمجان را به عنوان غذا سرو می‌کردند.»

آمارهای دولتی ایران نشان می‌دهند که کودک‌آزاری همچنان در صدر آسیب‌های اجتماعی قرار دارد، اما با این حال در سال‌های اخیر هیچ‌گاه آمار دقیقی از تعداد موارد کودک‌آزاری در ایران منتشر نشده است. تیرماه امسال نیز معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی مدعی شد که «آمار کودک‌‎همسری و کودک‌‎آزاری محرمانه است».

او توضیحی درباره علت محرمانه بودن این آمار نداد تا مشخص شود که مسئولان جمهوری اسلامی می‌کوشند همچان تشدید انواع ابربحران‌های اجتماعی را، که ریشه آن‌ها به حوزه‌هایی مانند اقتصاد، اعتقادات مذهبی یا قوانین سرکوبگرایانه حکومتی بازمی‌گردد، پنهان کنند و مانع افزایش انتقادها از عملکرد مدیران حکومتی شوند.